Μπλόκο στην παρακολούθηση των τηλεπικοινωνιών από Μυστικές υπηρεσίες έβαλε το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο Δικαιωμάτων του Ανθρώπου (ΕΔΔΑ) κρίνοντας πως η μυστική παρακολούθηση Προέδρου Δικηγορικού Συλλόγου και ΜΚΟ και διατήρηση δεδομένων χωρίς ενημέρωση και πρόβλεψη δικαστικού ελέγχου νομιμότητας αποτελεί παραβίαση της ιδιωτικής ζωής.
Όπως αναφέρεται μάλιστα η ιδιαίτερη απόφαση του ΕΔΔΑ ως προς την χρήση συστημάτων παρακολούθησης τηλεπικοινωνιών από Μυστικές Υπηρεσίες στην Πολωνία, δεν αποκλείεται να βρεθεί στο επίκεντρο και της ελληνικής υπόθεσης για τις υποκλοπές.
Σύμφωνα με την απόφαση του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου όπως αναρτήθηκε στο echrcaselaw.com, «Οι προσφεύγοντες είναι Πολωνοί υπήκοοι. Ο πρώτος προσφεύγων είναι δικηγόρος και Πρόεδρος του Δικηγορικού Συλλόγου Βαρσοβίας. Οι λοιποί τέσσερις είναι υπάλληλοι ή εμπειρογνώμονες Μη Κυβερνητικών Οργανώσεων που εδρεύουν στη Βαρσοβία. Άσκησαν προσφυγή για παραβίαση του δικαιώματος στην ιδιωτική ζωή σχετικά με πολωνική νομοθεσία που επιτρέπει καθεστώς μυστικής παρακολούθησης που καλύπτει τόσο τον επιχειρησιακό έλεγχο όσο και τη διατήρηση δεδομένων τηλεπικοινωνιών, ταχυδρομικών και ψηφιακών επικοινωνιών («δεδομένα επικοινωνιών») για πιθανή μελλοντική χρήση από τις αρμόδιες εθνικές αρχές χωρίς να είναι ύποπτοι για κάποιο αδίκημα. Επίσης ισχυρίστηκαν ότι δεν υπήρχε διαθέσιμο ένδικο βοήθημα βάσει του εθνικού δικαίου που να επιτρέπει σε πρόσωπα που πίστευαν ότι είχαν υποβληθεί σε μυστική παρακολούθηση να διαμαρτυρηθούν για το γεγονός αυτό και να ζητήσουν έλεγχο νομιμότητας».
ΕΔΔΑ για υποκλοπές: Η νομοθεσία δεν παρείχε επαρκείς εγγυήσεις
Όπως αναφέρεται «το ΕΔΔΑ εκτίμησε ότι η σχετική νομοθεσία συνιστούσε από μόνη της παρέμβαση στα δικαιώματά τους βάσει του άρθρου 8. Στη συνέχεια έκρινε ότι όλες οι ελλείψεις που εντόπισε στο καθεστώς επιχειρησιακού ελέγχου οδήγησαν στο συμπέρασμα ότι η εθνική νομοθεσία δεν παρείχε επαρκείς εγγυήσεις κατά της υπερβολικής παρακολούθησης και της αδικαιολόγητης παρέμβασης στην ιδιωτική ζωή. Η απουσία τέτοιων εγγυήσεων δεν αντισταθμίστηκε επαρκώς από τον ισχύοντα μηχανισμό δικαστικού ελέγχου».
Επίσης, τονίζει ότι «το εθνικό καθεστώς επιχειρησιακού ελέγχου, στο σύνολό του, δεν ήταν σύμφωνο με τις απαιτήσεις του άρθρου 8». Επιπλέον, έκρινε ότι, «η εθνική νομοθεσία, σύμφωνα με την οποία οι πάροχοι τεχνολογιών πληροφοριών και επικοινωνιών («ΤΠΕ») υποχρεούνται να διατηρούν δεδομένα επικοινωνιών με γενικό και αδιάκριτο τρόπο για πιθανή μελλοντική χρήση από τις αρμόδιες εθνικές αρχές, ήταν ανεπαρκής για να διασφαλίσει ότι η παρέμβαση στο δικαίωμα των προσφευγόντων για σεβασμό της ιδιωτικής τους ζωής περιοριζόταν σε ό,τι ήταν «αναγκαίο σε μια δημοκρατική κοινωνία».
Τέλος, το Δικαστήριο κατέληξε στο συμπέρασμα ότι, «οι διατάξεις περί μυστικής παρακολούθησης στον Αντιτρομοκρατικό Νόμο δεν πληρούσαν επίσης τις απαιτήσεις του άρθρου 8, επισημαίνοντας ότι ούτε η μυστική παρακολούθηση ούτε η εφαρμογή της κατά την αρχική τρίμηνη περίοδο υπόκεινται σε επανεξέταση από ανεξάρτητο όργανο».
Αλέξης Αναγνωστάκης: «Η υπόθεση διαθέτει πολλές και έντονες ομοιότητες με την ελληνική υπόθεση των παρακολουθήσεων»
Σε κάθε περίπτωση η υπόθεση διαθέτει και ελληνικό ενδιαφέρον καθώς ο γνωστός Έλληνας Ποινικολόγος Αλέξης Αναγνωστάκης παραστάθηκε στην ακροαματική διαδικασία της υπόθεσης, εκπροσωπώντας την Ένωση Ευρωπαίων Ποινικολόγων.
Η Ένωση Ευρωπαίων Ποινικολόγων κλήθηκε από το Δικαστήριο ως παρεμβαίνον τρίτο μέρος, προς διαφώτιση των πτυχών της υπόθεσης.
Μετά την έκδοση της Απόφασης και το σκεπτικό αυτής, ο κ. Αναγνωστάκης πιστεύει πως η υπόθεση διαθέτει πολλές και έντονες ομοιότητες με την ελληνική υπόθεση των παρακολουθήσεων. Κοινό σημείο αποτελεί η αδιαφάνεια της δράσης των Μυστικών και άλλων Υπηρεσιών και η άρνηση πληροφόρησης επί των λόγων παρακολούθησης. Η γενική επίκληση του “απορρήτου εθνικής ασφαλείας” πλέον δεν αρκεί προς τούτο.
Με αυτά τα δεδομένα, η καταδίκη της Ελληνικής Κυβέρνησης, σε περίπτωση που η υπόθεση των υποκλοπών – παρακολουθήσεων φτάσει στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο αγγίζει τη βεβαιότητα.
Οι… εξελίξεις της υπόθεσης υποκλοπών στην Ελλάδα
Πολλοί ήσαν αυτοί που πίστευαν και είχαν προειδοποιήσει έγκαιρα ότι το «κατενάτσιο» στο θέμα των υποκλοπών θα μεταφέρει τις εξελίξεις μετά τις Ευρωεκλογές, πιο κοντά στα… μπάνια του λαού, που έλεγε και ο αείμνηστος Ανδρέας Παπανδρέου.
Όπερ και εγένετο. Η ΑΔΑΕ θα καλέσει τον επικεφαλής της ΕΥΠ Θεμιστοκλή Δεμίρη να εξηγήσει γιατί δεν θέλει να αποκαλύψει τους λόγους παρακολούθησης Ανδρουλάκη, αλλά την επίσημη απόφαση θα την πάρει αργότερα, διότι δεν είχε, λέει, ολοκληρωθεί η εισήγηση του Νομικού Συμβούλου.
Οι πιο… ψυλλιασμένοι βέβαια εκτιμούν ότι η μικρή αυτή μετάθεση γίνεται για να μην κατηγορηθεί η ΑΔΑΕ πως παρεμβαίνει στις πολιτικές εξελίξεις, λίγες μέρες πριν τις Ευρωεκλογές. Διότι οι ισορροπίες είναι εύθραυστες και εντός των μελών της, μετά τις αλλαγές που έκανε πρόσφατα η Κυβέρνηση στη σύνθεση της Αρχής, με τη βοήθεια του… Βελόπουλου.
Μετά τις Εκλογές, λένε οι πληροφορίες, θα δεήσει και ο Αντεισαγγελέας του Αρείου Πάγου Αχιλλέας Ζήσης να κάνει την επίσημη αντιπαραβολή μεταξύ εκείνων που παρακολουθούσε η ΕΥΠ και εκείνων που παρακολουθούσε το Predator, ώστε να διαπιστωθεί και επισήμως η ύπαρξη ενιαίου κέντρου που έχει ήδη προκύψει από τα ρεπορτάζ αλλά υπάρχουν σύμφωνα με έγκυρες πηγές και νέες συνταρακτικές εξελίξεις όπως απαλλαγή άμεσα εμπλεκομένων Αξιωματικών στις υποκλοπές από τα αρμόδια Πειθαρχικά Συμβούλια και ταυτόχρονα αναβάθμισή τους αλλά και μετάθεση άλλων σε κομβικές υπηρεσίες… Απομακρύνουν δηλαδή επιβραβεύοντας τους εμπλεκόμενους στις υποκλοπές σε καλύτερες υπηρεσίες… Τόσο στην ΕΥΠ όσο και στην ΕΛ.ΑΣ.
Επτά μήνες τώρα… ψήνεται η αντιπαραβολή, αλλά φαίνεται δεν έχει ψηθεί καλά ακόμη.
Διάχυτη είναι η αίσθηση πως κάποιοι εκεί στην Κυβέρνηση προσπαθούν να βγάλει ειδήσεις το θέμα των παρακολουθήσεων μόνο μετά τις Ευρωεκλογές.
Από τη μία, η ΕΥΠ έπαιξε «κατενάτσιο» με την ΑΔΑΕ, αρνούμενη να δώσει στοιχεία για τα αίτια της παρακολούθησης Ανδρουλάκη, παρά την απόφαση του ΣτΕ. Κι αμέσως μετά βγήκε ο Πρωθυπουργός να πει ότι αν δεν είναι ικανοποιημένη η Αρχή, μπορεί να… επανέλθει. Κάτι που δεν αποκλείεται να συμβεί καθώς πληροφορίες αναφέρουν ότι η Ολομέλεια της Αρχής θα συνεδριάσει άμεσα για το θέμα.
Στο μεταξύ, βέβαια, ο χρόνος κυλάει. Σημειώστε ότι η ΑΔΑΕ έστειλε στην ΕΥΠ το αίτημα στις 24 Απριλίου και φαίνεται να πήρε την αρνητική απάντηση μετά τα μέσα Μαΐου. Οι Ευρωεκλογές, ως γνωστόν, θα γίνουν στις 9 Ιουνίου. Οπότε, τα κουκιά μάλλον δεν βγαίνουν. Πάμε για καλό…. καλοκαίρι και αν.
Από την άλλη, έχουμε την προανακριτική έρευνα της Εισαγγελίας του Αρείου Πάγου, που πήρε τον φάκελο στα χέρια της κατόπιν παρέμβασης της Εισαγγελέως του Αρείου Πάγου Γεωργίας Αδειλίνη για να αναβαθμιστεί η υπόθεση και να επιταχυνθεί η διαδικασία. Την υπόθεση ανέλαβε ο Αντεισαγγελέας του Αρείου Πάγου Αχιλλέας Ζήσης.
Την επιτάχυνση όμως δεν την είδαμε. Τουναντίον μια σημαντική ενέργεια, που ήταν η διασταύρωση των στοιχείων μεταξύ εκείνων που παρακολουθούνταν από το Predator και εκείνων που παρακολουθούσε η ΕΥΠ, για να διαπιστωθεί πέραν αμφιβολιών αν υπήρχε «κοινό κέντρο», δεν έχει γίνει… επτά μήνες αργότερα!
Όχι τίποτα άλλο, οι Εισαγγελείς Πρωτοδικών επρόκειτο να προχωρήσουν σ’ αυτήν ακριβώς την ενέργεια όταν τους πήραν το φάκελο από τα χέρια για να τον… αναβαθμίσουν.
Σημειώστε ότι οι έρευνες της Δικαιοσύνης για το θέμα των παρακολουθήσεων από Predator και ΕΥΠ κρατούν ήδη… 25 μήνες, χωρίς να έχει ασκηθεί οποιαδήποτε έστω αρχική δίωξη.
Οργή Ανδρουλάκη κατά Π. Καμμένου: Έστειλε Εξώδικο για τα προκλητικά υπονοούμενα σχετικά με την παρακολούθησή του
Την οργή του Νίκου Ανδρουλάκη προκάλεσαν δύο πρόσφατες αναρτήσεις του Πάνου Καμμένου σχετικά με τις υποκλοπές, όπου άφηνε προκλητικά υπονοούμενα για τους λόγους της παρακολούθησης του Προέδρου του ΠΑΣΟΚ από την ΕΥΠ.
Στις αναρτήσεις του, ο πρώην Πρόεδρος των ΑΝΕΛ και εταίρος του ΣΥΡΙΖΑ στην Κυβέρνηση Τσίπρα υποστήριζε πως «αν αποκαλυφθεί ο λόγος που η ΕΥΠ παρακολουθούσε τον κ. Ανδρουλάκη, μπορεί το ΠΑΣΟΚ να μην μπει καν στην Ευρωβουλή». Σε άλλη, πιο υπαινικτική ανάρτηση αναφέρεται σε «Έβρο, Θράκη και Ευρωβουλή», χωρίς ωστόσο να δίνει παραπάνω λεπτομέρειες.
Σύμφωνα με πληροφορίες, ο Νίκος Ανδρουλάκης έστειλε Εξώδικο κατά του Πάνου Καμμένου, ζητώντας του να αποσύρει τις επίμαχες αναρτήσεις εντός τριών ημερών, αλλιώς θα προχωρήσει σε Αγωγή.
Ο Πάνος Καμμένος είχε αφήσει και στο παρελθόν υπονοούμενα για την παρακολούθηση του Νίκου Ανδρουλάκη, ωστόσο οι τελευταίες αναρτήσεις λίγες μέρες πριν από τις ευρωεκλογές αποτέλεσαν τη σταγόνα που ξεχείλισε το ποτήρι για τον Πρόεδρο του ΠΑΣΟΚ. Μεγαλύτερη αβάντα κυρίως στον Πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη αλλά και στον Πρόεδρο του ΣΥΡΙΖΑ Στέφανο Κασσελάκη δε θα μπορούσε να υπάρξει…
Ο κ. Ανδρουλάκης είχε προαναγγείλει, μιλώντας στον Αθήνα 9,84, ότι θα κινηθεί νομικά κατά του Πάνου Καμμένου για τις αθλιότητες που διαδίδει στο Διαδίκτυο, διερωτώμενος «τι ενώνει την υπόγα του Μαξίμου με την υπόγα της Κουμουνδούρου;».
Καμ(μ)ένες πηγές
Την προηγούμενη εβδομάδα λοιπόν, ο πρώην Υπουργός Πάνος Καμμένος με σχόλιο του στο Χ ούτε λίγο ούτε πολύ δικαιολόγησε την παρακολούθηση Ανδρουλάκη από την ΕΥΠ, προσφέροντας μια ωραία χείρα βοηθείας στα συστήματα Μητσοτάκη – Κασσελάκη.
Παρά τα Εξώδικα Ανδρουλάκη, ο Καμμένος επέμεινε. Αφού λοιπόν, σχολιάζει εύστοχα η“Εφ. Συν”, ο ίδιος γνωρίζει τους λόγους για τους οποίους παρακολουθούσε η ΕΥΠ τον Νίκο Ανδρουλάκη και αποφάσισε να μας το πει -χωρίς να πει τους λόγους- λίγες μέρες πριν από τις Ευρωεκλογές, γιατί δεν τον καλεί κάποιος Εισαγγελέας να το διερευνήσει; Και για να βοηθήσουμε στην υπόθεση, συνεχίζει σχολιάζοντας η εφημερίδα ας ρωτήσει ο Εισαγγελέας τον πρώην Υπουργό αν η πηγή ενημέρωσής του είναι συγγενικό του πρόσωπο που βρίσκεται στην επίμαχη Διεύθυνση της ΕΥΠ. Από το ρεπορτάζ προκύπτει ότι όντως υπάρχει στενός συγγενής εξ αγχιστείας του Π. Καμμένου στην ΕΥΠ… Εάν αυτά είναι όντως αλήθεια μήπως θα έπρεπε ο Εισαγγελέας να τα ελέγξει και αυτά; Και τι ακριβώς έφτασε στα αυτιά του Καμμένου και γιατί από τη στιγμή που ο ίδιος ο Πρωθυπουργός και πολιτικός προϊστάμενος της ΕΥΠ κ. Κυριάκος Μητσοτάκης έχει δηλώσει ότι κακώς η ΕΥΠ παρακολουθούσε τον κ. Ανδρουλάκη και ότι από την παρακολούθηση αυτή δεν προκύπτουν θέματα εθνικής ασφαλείας… Τι παιχνίδι παίζει λοιπόν ο κ. Καμμένος; Μήπως προσπαθεί να αβαντάρει κάποιον και να επανέλθει στο πολιτικό προσκήνιο με το ένα ή το άλλο κόμμα (ΝΔ ή ΣΥΡΙΖΑ); Ή μήπως κάτι επιδιώκει για το συγγενικό του πρόσωπο; Ξεχνάει μάλλον ότι πλέον δεν έχει καμία υπουργική ή βουλευτική ασυλία ούτε μπορεί αν επικαλεσθεί το απόρρητο των προϊσταμένων της ΕΥΠ… Εκτός εάν αύριο ό κ. Μητσοτάκης αλλάξει και πάλι τον νόμο της Υπηρεσίας και τον ορίσει Διοικητή της Υπηρεσίας… Αλλά από που κι ως που ο κ. Καμμένος ή ο κάθε Έλληνας πολίτης μπορεί να γνωρίζει γιατί η ΕΥΠ παρακολουθεί τον οποιοδήποτε; Ποιος νόμος το αναφέρει αυτό; Τελικά κ. Μητσοτάκη κυβερνάτε εσείς ή κυβερνά κάποιο παρακράτος της ΕΥΠ;
Ο Ανδρουλάκης και οι ξένοι… πράκτορες
Οι πληροφορίες της “Καθημερινής”, ευσταθούν λοιπόν ότι η ΕΥΠ έγραψε στα παλαιότερα των υποδημάτων της τα όσα αποφάσισε το ΣτΕ και στη συνέχεια η ΑΔΑΕ για την ενημέρωση του Νίκου Ανδρουλάκη αναφορικά με τους λόγους παρακολούθησής του.
Η δικαιολογία που επικαλείται, είναι ότι εάν αποκαλύψει τους λόγους, θα κινδυνεύουν οι σχέσεις της με… ξένες Μυστικές Υπηρεσίες. Θυμίζουμε ότι όταν πρωτοξέσπασε το σκάνδαλο, οι χώρες που είχαν κατονομαστεί σε ρεπορτάζ ως υπαίτιες για την παρακολούθηση του πολιτικού (Ουκρανία και Αρμενία) έσπευσαν να το διαψεύσουν.
Όπως και να ‘χει, όμως, το γεγονός ότι η ΕΥΠ φέρεται να αρνείται την εκτέλεση δικαστικής απόφασης, επικαλούμενη σχέσεις με ξένες Μυστικές Υπηρεσίες και πράκτορες, προκειμένου μάλιστα για την παρακολούθηση εξέχοντος πολιτικού προσώπου (που επιπροσθέτως αποδείχθηκε αθώο), λέει από μόνο του πολλά.
Θα είχε ενδιαφέρον να μάθουμε, εφόσον ισχύουν τα παραπάνω περί ξένων Μυστικών Υπηρεσιών, με ποια ακριβώς στοιχεία ή τεκμήρια αποφάσισε η ΕΥΠ (και ενέκρινε η Εισαγγελέας) την παρακολούθηση ενός Έλληνα πολιτικού και Ευρωβουλευτή.
Σε συνέντευξή του, πάντως, ο Νίκος Ανδρουλάκης δήλωσε σχετικά πως δεν μπορεί να φανταστεί ότι η ΕΥΠ δεν σέβεται την Ανώτατη Δικαιοσύνη και ότι σε κάθε περίπτωση θα συνεχίσει νομικά.
Το ενδιαφέρον τώρα εστιάζεται κατ’ αρχάς στην αντίδραση της ΑΔΑΕ. Διότι η Αρχή πρόσφατα είχε αποφασίσει με ψήφους 4-3 ότι θα κρίνει η ίδια εάν θα πρέπει να δημοσιοποιήσει στον κ. Ανδρουλάκη τους λόγους παρακολούθησής του, εξετάζοντας αν διακυβεύεται ο σκοπός εθνικής ασφαλείας για τον οποίο έγινε η παρακολούθηση.
Κάποιοι πάντως βάζουν ήδη στοιχήματα ότι πριν τις Ευρωεκλογές δεν πρόκειται να βγει άκρη στην υπόθεση. Ενδεχομένως ούτε και μετά!
Είχαμε μάλιστα διαβάσει ότι υπάρχει ενδεχόμενο να γίνει επίκληση του αιτήματος ξένων Μυστικών Υπηρεσιών, αλλά δεν περιμέναμε ότι θα χρησιμοποιηθεί ως αιτιολογία για να μη δοθούν τα έγγραφα στην ΑΔΑΕ.
Η ΕΥΠ λέει όχι, ο Πρωθυπουργός συμφωνεί;
Στην άρνησή της να ενημερώσει για τους λόγους της παρακολούθησης του Νίκου Ανδρουλάκη επιμένει λοιπόν η ΕΥΠ, παρά την απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας. Την εξέλιξη αυτή επιβεβαίωσε η Αρχή Διασφάλισης του Απορρήτου των Επικοινωνιών (ΑΔΑΕ) με επιστολή προς τον Πρόεδρο του ΠΑΣΟΚ. Από την πλευρά της, η Χαριλάου Τρικούπη μιλά ανοιχτά για μεθόδευση και μη εφαρμογή της απόφασης ενός Ανώτατου Δικαστηρίου και καλεί τον Πρωθυπουργό να πάρει θέση. Παράλληλα, διαμηνύει ότι ο κ. Ανδρουλάκης θα συνεχίσει θεσμικά την προσπάθεια να γίνει γνωστή η αλήθεια, στρεφόμενος εναντίον όλων όσοι εμπλέκονται και παρεμποδίζουν την υλοποίηση της απόφασης του ΣτΕ.
Μόλις κοινοποιήθηκε η επιστολή του Χρήστου Ράμμου προς τον Νίκο Ανδρουλάκη, ο Πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ συγκάλεσε μίνι σύσκεψη με τους στενούς συνεργάτες του, προκειμένου να εξετάσουν τον τρόπο αντίδρασής τους. Η γραμμή που συμφωνήθηκε να χαραχθεί έγινε μετά από λίγο γνωστή στους διαπιστευμένους πολιτικούς συντάκτες, οι οποίοι περίμεναν στην αίθουσα του ισογείου της Χαριλάου Τρικούπη για την καθιερωμένη προεκλογική ενημέρωση. Αυτός ήταν και ο λόγος της καθυστέρησης στην έναρξη του μπρίφινγκ, προϊδεάζοντας τους παριστάμενους για κάποια σοβαρή εξέλιξη.
Η επιστολή
«Με γραπτή επιστολή από τον Πρόεδρο της ΑΔΑΕ, κ. Ράμμο, ο Πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ ενημερώθηκε για την άρνηση της Εθνικής Υπηρεσίας Πληροφοριών να εφαρμόσει την απόφαση του Ανώτατου Δικαστηρίου της χώρας, του Συμβουλίου της Επικρατείας», ανέφερε στην εισαγωγική του τοποθέτηση ο Εκπρόσωπος Τύπου του κόμματος, Θανάσης Γλαβίνας, υπενθυμίζοντας ότι η δικαστική απόφαση ορίζει ότι η ΕΥΠ οφείλει να ενημερώσει την ανεξάρτητη αρχή για τους τυπικούς λόγους της παρακολούθησης του κ. Ανδρουλάκη.
Από το ΠΑΣΟΚ έβαλαν στο κάδρο τον Κυριάκο Μητσοτάκη, θέτοντάς του το εξής ερώτημα: «Τι έχει να πει ο Πρωθυπουργός της χώρας και πολιτικός προϊστάμενος για τη μεθόδευση άρνησης εφαρμογής της απόφασης του Συμβουλίου της Επικρατείας από την Εθνική Υπηρεσία Πληροφοριών;» αναρωτήθηκε ο κ. Γλαβίνας, ο οποίος επανέλαβε τη δημόσια δέσμευση του Νίκου Ανδρουλάκη «ότι θα συνεχίσει τον θεσμικό δρόμο ενάντια σε όσους είναι νομικά υπόλογοι για την άρνηση εφαρμογής της απόφασης του ΣτΕ».
Αναφορικά με τις πιο ειδικές νομικές κινήσεις που θα μπορούσαν να ακολουθηθούν, ο Εκπρόσωπος του κόμματος δεν θέλησε να υπεισέλθει σε συγκεκριμένες λεπτομέρειες παρά τις διευκρινιστικές ερωτήσεις που του τέθηκαν. Τόνισε ωστόσο ότι θα εξεταστούν όλες οι νομικές πτυχές της υπόθεσης από το νομικό του επιτελείο και χαρακτήρισε «υπόλογους» όσους αρνούνται, δεν συμβάλλουν ή δεν συμμορφώνονται με την εφαρμογή της απόφασης, δηλαδή την ενημέρωση για τους λόγους της παρακολούθησης του κ. Ανδρουλάκη. Σε κάθε περίπτωση, καθοριστική για τις από εδώ και πέρα νεότερες εξελίξεις θεωρείται η επόμενη συνεδρίαση της ΑΔΑΕ, οπότε και αναμένονται οι περαιτέρω ενέργειές της ώστε και το ΠΑΣΟΚ να κινηθεί ανάλογα.
Μια πιθανότητα σε πρώτο στάδιο, αν το αδιέξοδο συνεχιστεί, είναι σύμφωνα με καλά πληροφορημένες πηγές, οι συνήγοροι του κ. Ανδρουλάκη να προσφύγουν στο Συμβούλιο Συμμόρφωσης του ΣτΕ και να ζητήσουν από εκείνο την εφαρμογή της δικαστικής απόφασης. Πρόκειται για όργανο του Ανώτατου Δικαστηρίου, το οποίο εξετάζει -όπως λέει και ο τίτλος του- τη συμμόρφωση με την υλοποίηση των αποφάσεων που εκδίδει το ΣτΕ. Η δεύτερη επιλογή είναι η εκ νέου προσφυγή στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο Δικαιωμάτων του Ανθρώπου αλλά τούτη τη φορά για τη μη εφαρμογή της απόφασης του ΣτΕ. Από εκεί και πέρα, όλα τα ενδεχόμενα είναι πιθανά για προσφυγές κατά οργάνων ή και προσώπων, όπως εξάλλου αφήνει ορθάνοιχτο με τις δηλώσεις του ο Πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ.
Χωρίς διευκρινίσεις
Για τη βαρύτητα του θέματος αξίζει να επισημανθούν δύο στοιχεία: Πρώτον, η απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας, με την οποία ζητείται η ενημέρωση του Νίκου Ανδρουλάκη, είχε κρίνει αντισυνταγματική την διάταξη του 2021 της κυβέρνησης Μητσοτάκη, τόνισε ότι είναι «ανίσχυρη» η απαγόρευση ενημέρωσης του θιγόμενου, ενώ κατέληγε πως «η πλήρης απαγόρευση της δυνατότητας ενημέρωσης του» δε δικαιολογείται.
Δεύτερον, σύμφωνα με δημοσιεύματα, στην απαντητική της επιστολή έπειτα από το σχετικό αίτημα της ΑΔΑΕ. η ΕΥΠ δεν παρείχε διευκρινίσεις σχετικά με τον λόγο παρακολούθησης του Προέδρου του ΠΑΣΟΚ, αναφέροντας γενικώς ότι επρόκειτο για «λόγους εθνικής ασφάλειας». Αν και εφόσον ισχύουν τα όσα έχουν γραφτεί στον Τύπο αναφορικά με την επίμαχη απάντηση της Εθνικής Υπηρεσίας Πληροφοριών, τότε έρχεται σε ευθεία αντίθεση με τα όσα είχε δηλώσει δημοσίως ο Κυριάκος Μητσοτάκης στο ντιμπέιτ των Εθνικών Εκλογών πριν από ένα χρόνο, ότι δεν υπήρχε κανένας απολύτως λόγος εθνικής ασφάλειας για την παρακολούθηση του Νίκου Ανδρουλάκη.
Πάντως, ο Πρωθυπουργός και το Μέγαρο Μαξίμου είναι σαφές ότι κάτι παραπάνω από σαφές ότι δεν επιθυμούν να αναμοχλεύσουν το θέμα, ενδεχομένως σε μια προσπάθεια να κερδίσουν περισσότερο χρόνο και να παρέλθουν οι Ευρωεκλογές. Ενδεικτική είναι η απάντηση που έδωσε ο κ. Μητσοτάκης σε συνέντευξή του (OPEN) στις 22 Μαϊου, δηλώνοντας ότι «δεν θα πω τίποτα για το θέμα αυτό, καθώς αφορά την Εθνική Υπηρεσία Πληροφοριών. Είναι ένα ζήτημα το οποίο αφορά την Ανεξάρτητη Αρχή και την ΕΥΠ. Από εκεί και πέρα, η ΕΥΠ συμμορφώνεται με τις υποδείξεις της Ανεξάρτητης Αρχής και δεν θα μπω καθόλου σε αυτή τη συζήτηση».
Ο δημοσιογράφος ρώτησε τον Πρωθυπουργό αν η ΕΥΠ είναι υπό την εποπτεία του και εκείνος επανέλαβε το ίδιο, προσπαθώντας μέσω ενός λεκτικού ελιγμού να αποφύγει να αναφερθεί στον πυρήνα του σκανδάλου και να τηρήσει μια στάση Ποντίου Πιλάτου. «Το θέμα αφορά, όπως σας είπα, την Εθνική Υπηρεσία Πληροφοριών και τις απαντήσεις που δίνει και την Ανεξάρτητη Αρχή. Αν η Ανεξάρτητη Αρχή καλύπτεται από τις απαντήσεις της ΕΥΠ έχει καλώς, αν δεν καλύπτεται θα επανέλθει», κατέληξε.
Νίκος Ανδρουλάκης: Υπεύθυνος ο Κυριάκος Μητσοτάκης
«Την Πέμπτη παρέλαβα την επιστολή του Προέδρου της ΑΔΑΕ, κ. Ράμμου, ο οποίος με ενημερώνει ότι η Εθνική Υπηρεσία Πληροφοριών αρνείται να εφαρμόσει την απόφαση του Ανώτατου Δικαστηρίου της χώρας, καθώς δεν την ενημέρωσε για την τυπικά αιτιολόγηση της παρακολούθησής μου. Ο Πρωθυπουργός πρέπει να απαντήσει ως πολιτικός της προϊστάμενος: Πώς είναι δυνατόν σε ένα κανονικό ευρωπαϊκό κράτος να αρνούνται να εφαρμόσουν τις αποφάσεις του Ανώτατου Δικαστηρίου; Αυτό δεν μπορεί να είναι αποδεκτό και γι’ αυτό θα συνεχίσω τον αγώνα μου για να τερματιστεί η ασυδοσία που πλήττει τους θεσμούς και υπονομεύει τον σεβασμό στα ανθρώπινα δικαιώματα».
Και δεν είναι ο μόνος αδικηθείς ο Νίκος Ανδρουλάκης
Από το ρεπορτάζ προκύπτει ότι εκτός του κ. Ανδρουλάκη μήνυση κατά των υπευθύνων των υποκλοπών αλλά και κατά παντός άλλου υπευθύνου γι αυτές δεν έχει κάνει μόνο ο κ. Ανδρουλάκης αλλά και τουλάχιστον δύο υπάλληλοι της ΕΥΠ που όπως προέκυψε παρακολουθούνταν και από το Predator… Οι υπάλληλοι αυτοί μάλιστα είχαν ενημερώσει με επιστολή τους και την Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας της Βουλής όταν αυτή εξέταζε το σκάνδαλο των υποκλοπών…
Επίσης η Κυβέρνηση και η ΕΥΠ, όπως είχε αποκαλύψει ο “FANTOMAS”, δεν είναι η πρώτη φορά που αρνούνται να εφαρμόσουν τελεσίδικες αποφάσεις των Δικαστηρίων εκτός από αυτήν την απόφαση του ΣτΕ για την υπόθεση του κ. Ανδρουλάκη… Οι δικαιωθέντες υπάλληλοι κατέφυγαν στο Συμβούλιο Συμμόρφωσης του Διοικητικού Εφετείου Αθηνών και αναμένεται μετά τις Ευρωεκλογές η απόφαση…
Είναι φανερό, πως η ευθύνη που βαρύνει τους Έλληνες Δικαστές είναι τεράστια. Διότι η Κυβέρνηση Μητσοτάκη, απαξιώνοντας ακόμη και το Ψήφισμα του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου αλλά και την Έκθεση του Αμερικανικού State Department για το εν Ελλάδι ανύπαρκτο Κράτος Δικαίου, κινείται σε τροχιά απαξίωσης της Δικαιοσύνης και καταστρατήγησης δικαστικών αποφάσεων σε σημείο που η εμπιστοσύνη του πολίτη προς το Κράτος και τη Διοίκηση να κατακρημνίζεται και το Δίκαιο να μην πραγματώνεται ποτέ. Έτσι η Κυβέρνηση δικαιώνει για ακόμη μια φορά το Ευρωκοινοβούλιο που με ευρεία πλειοψηφία εξέδωσε το καταδικαστικό για τη χώρα μας Ψήφισμα αλλά και το State Department…
Εφόσον δεν ματαιωθεί εκ νέου και οριστικά το παλαιό αλλά με μανδύα νέου ίδιο σχέδιο του Μαξίμου να εκκαθαρίζει υπηρεσίες από ανεπιθύμητους κατά την κρίση του και να παρακολουθεί και να υποκλέπτει ανεξέλεγκτα τον οιονδήποτε, η Ελλάδα θα έχει και πάλι πρωτοτυπήσει στα νομικά χρονικά νομοθετώντας φόρμουλες για την επίσημη παράκαμψη δικαστικών αποφάσεων και την υποκατάσταση της δικαστικής από τη νομοθετική εξουσία.
Μια νομοθετική εξουσία που με τη σειρά της ταυτίζεται με την εκτελεστική, καθώς και η σημερινή Κυβέρνηση ουδεμία διάθεση πολιτικής συναίνεσης επιδεικνύει ως προς αυτά που φέρνει προς ψήφιση.
Μια Κυβέρνηση λοιπόν που εξαναγκάζει υπαλλήλους της πιο ιδιαίτερης και ευαίσθητης Εθνικά Υπηρεσίας να σκέφτονται, σύμφωνα με πληροφορίες, την προσφυγή τους και στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο Δικαιωμάτων του Ανθρώπου (ΕΔΔΑ) αναζητώντας το δίκιο τους. Σημειωτέων ότι στο ΕΔΔΑ συμμετέχουν Δικαστές και υπάλληλοι από 46 κράτη – μέλη του Συμβουλίου της Ευρώπης μεταξύ αυτών Τουρκία, Αλβανία, Σκόπια και μέχρι πρότινος και η Ρωσία… και ο νοών νοείτο…