• Διαφήμιση
  • Επικοινωνία
  • Media/ΜΜΕ/Πρωτοσέλιδα
ΑΚΟΥΣΤΕ LIVE ΑΘΗΝΑ 9,84
Δευτέρα, 8 Δεκεμβρίου, 2025
FANTOMAS.GR
  • Ελλάδα
  • Αυτοδιοίκηση
  • Πολιτική
  • Κόσμος
  • Κοινωνία
  • Οικονομία
  • Άμυνα & Ασφάλεια
  • Αθλητικά
  • Media
  • Άρθρα
  • Εξώφυλλα
  • Web TV
No Result
View All Result
  • Ελλάδα
  • Αυτοδιοίκηση
  • Πολιτική
  • Κόσμος
  • Κοινωνία
  • Οικονομία
  • Άμυνα & Ασφάλεια
  • Αθλητικά
  • Media
  • Άρθρα
  • Εξώφυλλα
  • Web TV
No Result
View All Result
FANTOMAS.GR
No Result
View All Result
Home Αυτοδιοίκηση

ΤΥΠΟΛΟΓΙΕΣ- ΠΑΡΟΝ -“Από την ΤΕΡΝΑ για την ΤΕΡΝΑ”

Fantomas από Fantomas
08/12/2025
σε Αυτοδιοίκηση, Κοινωνία, Οικονομία
0
0
SHARES
6
VIEWS
Share on FacebookShare on Twitter
Το υπό διαβούλευση σχέδιο νόμου για Εγνατία, Καστέλι και Αττική Οδό αναδεικνύει μια σταθερή γραμμή πολιτικής: το Δημόσιο φορτώνεται πρόσθετο κόστος και κίνδυνο για να «κλείσουν» οι εκκρεμότητες μεγάλων συμβάσεων παραχώρησης, με τρόπο που εξυπηρετεί δυσανάλογα την ΤΕΡΝΑ, ενώ το Μέγαρο Μαξίμου προσπαθεί εκ των υστέρων να ισορροπήσει τα «δώρα» μεταξύ ΤΕΡΝΑ και AKTOR λόγω του South Corridor.

Η Εγνατία Οδός παρουσιάζεται επικοινωνιακά ως ένα success story ιδιωτικοποίησης, με τίμημα περίπου 1,3–1,5 δισ. ευρώ και υποχρεωτικές επενδύσεις 420 εκατ. ευρώ την πρώτη πενταετία, όμως η πραγματική εικόνα είναι ότι το Δημόσιο συνεισφέρει επιπλέον χρηματοδότηση, μεταξύ άλλων  60 εκατ. ευρώ για επενδύσεις και με τη δημιουργία ειδικού «κουμπαρά» 180 εκατ. ευρώ για τις σήραγγες, που στην πράξη μειώνει το καθαρό ρίσκο του παραχωρησιούχου. Αντί να επιμείνει σε αυστηρούς όρους χωρίς πρόσθετες ενισχύσεις, το κράτος λειτουργεί ως «συνεταίρος» στον περιορισμό του κινδύνου της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – EGIS, με αυξημένα διόδια να φορτώνονται στους χρήστες για να διασφαλιστούν οι αποδόσεις της παραχώρησης.

Το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλλι είναι άλλο ένα παράδειγμα όπου η ιεράρχηση γίνεται ανάλογα με τις ανάγκες του παραχωρησιούχου και όχι του φορολογούμενου. Το συνολικό κόστος του έργου έχει ήδη εκτοξευτεί σε περίπου 625 εκατ. ευρώ, από 520 εκατ. της αρχικής σύμβασης, ενώ προβλέπεται συνολική επένδυση άνω του 1,5 δισ., και την ίδια στιγμή εγκρίνεται πρόσθετη χρηματοδότηση 363–525 εκατ. ευρώ για απαλλοτριώσεις και συναφείς αποζημιώσεις από το Δημόσιο. Αντί να μετακυλιστεί μεγαλύτερο μέρος του ρίσκου στον ιδιώτη, το Δημόσιο αναλαμβάνει καθαρά κρατικό κόστος για να προστατεύσει τη χρηματοοικονομική ισορροπία της σύμβασης, με ρήτρες απόδοσης ιδίων κεφαλαίων που επιτρέπουν στους ιδιώτες υψηλές αποδόσεις και στέλνουν μόνο το «υπερβάλλον» κέρδος πίσω στο κράτος.

Στην Αττική Οδό, η εικόνα επαναλαμβάνεται: η νέα 25ετής σύμβαση παραχώρησης προς την ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ υπεγράφη ενώ βρίσκονται σε εξέλιξη διεκδικήσεις αποζημιώσεων εκατοντάδων εκατομμυρίων από τους προηγούμενους παραχωρησιούχους, για απώλεια διελεύσεων την περίοδο της πανδημίας και για τμήματα του δρόμου εκτός αρχικής σύμβασης. Αντί το Δημόσιο να χρησιμοποιήσει αυτές τις εκκρεμότητες ως μοχλό για αυστηρότερους όρους υπέρ των χρηστών, επιβαρύνεται πλέον και με αποζημιώσεις, κάνοντας την Αττική Οδό ένα έργο όπου το ρίσκο κοινωνικοποιείται και το κέρδος ιδιωτικοποιείται.

Εξυπηρετήσεις και «ισορροπίες» με AKTOR

Την ίδια στιγμή, στο παρασκήνιο τρέχει ο αγώνας δρόμου για τα νέα οδικά ΣΔΙΤ, όπου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΑΒΑΞ και AKTOR–Metlen διεκδικούν έργα συνολικού ύψους περίπου 700 εκατ. ευρώ, μεταξύ των οποίων και οι κρίσιμες συνδέσεις του λεγόμενου South Corridor. Στο τμήμα Χανιά – Ηράκλειο του ΒΟΑΚ, όπου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και AKTOR είναι μαζί ανάδοχοι σε ΣΔΙΤ, οι καθυστερήσεις στην παράδοση χώρων έχουν ήδη οδηγήσει σε αιτήματα αποζημιώσεων περίπου 124 εκατ. ευρώ από το Δημόσιο, δείχνοντας πώς η σύμβαση έχει δομηθεί ώστε ο φορολογούμενος να «μαζεύει» τον λογαριασμό κάθε αστοχίας διοίκησης ή ωρίμανσης.

Μέσα σε αυτό το πλαίσιο, το Μέγαρο Μαξίμου φαίνεται να χρησιμοποιεί το σχέδιο νόμου ως εργαλείο για να μοιράσει «ισορροπημένα» τα ανταλλάγματα: μεγάλα πακέτα σε ΤΕΡΝΑ για Εγνατία, Καστέλι και Αττική Οδό, και παράλληλα έργα και αποζημιώσεις σε σχήματα όπου συμμετέχει η AKTOR, ώστε να διατηρηθεί μια εύθραυστη πολιτικο-επιχειρηματική ισορροπία γύρω από τον South Corridor. Το αποτέλεσμα, όμως, δεν είναι ισορροπία υπέρ του δημοσίου συμφέροντος, αλλά μια διαρκής κλιμάκωση κρατικών δεσμεύσεων και αποζημιώσεων, σε μια περίοδο που οι πολίτες βλέπουν τις υπηρεσίες να ακριβαίνουν, τους κινδύνους να καλύπτονται με δημόσιο χρήμα και τις συμβάσεις να γράφονται «από την ΤΕΡΝΑ, για την ΤΕΡΝΑ» – και, κατ’ επέκταση, για όλους όσοι έχουν πρόσβαση στο ίδιο γραφείο στο Μαξίμου.

Η πρακτική να αποστέλλεται ένα σχέδιο νόμου 352 σελίδων στους βουλευτές Παρασκευή βράδυ για συζήτηση τη Δευτέρα, όταν μάλιστα είναι προφανές ότι έχει συνταχθεί από ανθρώπους που βρίσκονται κοντά στην ΤΕΡΝΑ, δεν συνιστά απλώς κακή νομοθέτηση, αλλά μεθοδευμένη παραπλάνηση του κοινού. Η έλλειψη επαρκούς χρόνου μελέτης, κατάθεσης τροπολογιών και ουσιαστικής κοινοβουλευτικής επεξεργασίας μετατρέπει τη Βουλή σε μηχανισμό επικύρωσης προειλημμένων αποφάσεων, στερώντας από τους πολίτες το δικαίωμα να ενημερωθούν και να αντιδράσουν εγκαίρως σε ρυθμίσεις που δεσμεύουν δημόσιους πόρους δισεκατομμυρίων.

Διαβάστε επίσης: Θα απολογηθεί κανείς για το φιάσκο της Πειραιώς στη Snappi;

Με αυτόν τον τρόπο, η κυβέρνηση εμφανίζεται τυπικά να «δημοσιοποιεί» και να «συζητά» τα σχέδια νόμου, στην πράξη όμως απονευρώνει τη διαδικασία, νομιμοποιώντας επιλογές που έχουν ουσιαστικά συμφωνηθεί μεταξύ εκτελεστικής εξουσίας και συγκεκριμένων επιχειρηματικών ομίλων πολύ πριν φτάσουν στην ολομέλεια.

paron.gr

ΠΗΓΗ

https://www.paron.gr/apo-tin-terna-gia-tin-terna/

Tags: ΤΟ ΠΑΡΟΝ

Τελευταία νέα

ΤΥΠΟΛΟΓΙΕΣ- ΠΑΡΟΝ -“Από την ΤΕΡΝΑ για την ΤΕΡΝΑ”

08/12/2025

Η ταινία του Αλέν Γκιροντί “Misericordia” έρχεται στους κινηματογράφους

08/12/2025

Αγρότες παραπέπονται για «εγκληματική οργάνωση» μετά από τα επεισόδια στην Κρήτη

08/12/2025

Την ώρα που η κυβέρνηση μας αφαιρεί πόρους και εργαλεία εμείς ενισχύουμε το κοινωνικό μας πρόσωπο

08/12/2025
  • Διαφήμιση
  • Επικοινωνία
  • Media/ΜΜΕ/Πρωτοσέλιδα
Ο Fantomas είναι παντού.

Copyright © 2025 FANTOMAS.GR

Τα cookies μας βοηθούν να παρέχουμε την βέλτιστη απόδοση του fantomas.gr. Με την επίσκεψή σου στην ιστοσελίδα αποδέχεσαι την χρήση τους.

.

No Result
View All Result
  • Ελλάδα
  • Αυτοδιοίκηση
  • Πολιτική
  • Κόσμος
  • Κοινωνία
  • Οικονομία
  • Άμυνα & Ασφάλεια
  • Αθλητικά
  • Media
  • Άρθρα
  • Εξώφυλλα
  • Web TV

Copyright © 2025 FANTOMAS.GR

Powered by  GDPR Cookie Compliance
Πολιτική Απορρήτου

Χρησιμοποιούμε cookies έτσι ώστε να κάνουμε την εμπειρία σας με την ιστοσελίδα ακόμα καλύτερη.

Αυτά τα cookies αφορούν στην απομνημόνευση των στοιχείων σύνδεσής και την παροχή ασφαλούς σύνδεσης και στη συλλογή στατιστικών στοιχείων.

Κάνε κλικ στην επιλογή "Αποδοχή και συνέχεια η Ενεργοποίηση των cookies" για την αποδοχή των cookies και την απευθείας μετάβαση στην ιστοσελίδα ή κάνε κλικ στην επιλογή αριστερά "Μάθε περισσότερα" για να δείς αναλυτικά την πολιτική απορρήτου.

* Μπορείς να ρυθμίσεις αυτά τα Cookies ανά πάσα στιγμή επιλέγοντας τις καρτέλες αριστερά.

Απαραίτητα Cookies

Τα cookies που είναι απαραίτητα, μας βοηθούν να αποθηκεύουμε κατά την περιήγηση στην ιστοσελίδα, τις προτιμήσεις σας και διαχείριση των cookies.

Καταγραφές

Η ιστοσελίδα χρησιμοποιεί το Google Analytics για να συλλέξει διάφορες και σημαντικές πληροφορίες όπως είναι ο αριθμός επισκεπτών, τα ενδιαφέροντα αλλά και άλλες γενικές πληροφορίες.

Μάθε περισσότερα

Αν θέλεις να μάθεις περισσότερες πληροφορίες σχετικά με την Πολιτική Απορρήτου μας, Διάβασε Περισσότερα...