Με τον πολύ μεγάλο αριθμό των 2.000 κωδικών προϊόντων και ξεπερνώντας κάθε αρχική προσδοκία , ξεκίνησε και επίσημα η πρωτοβουλία μείωσης τιμών του υπουργείου Ανάπτυξης και στην οποία συμμετέχουν τα σούπερ μάρκετ και οι προμηθευτές τους.
Με βάση τα στοιχεία που κοινοποίησε το υπουργείο η μεσοσταθμική μείωση, που θα δουν οι καταναλωτές στο ράφι, κυμαίνεται στο 8%. Η πρωτοβουλία αναμένεται να διαρκέσει τουλάχιστον ως το τέλος της χρονιάς, δηλαδή έως και τις 31 Δεκεμβρίου 2025.
Ο Υπουργός Ανάπτυξης, Τάκης Θεοδωρικάκος, συναντήθηκε με τον Γενικό Διευθυντή της Ένωσης Σούπερ Μάρκετ Ελλάδας Απόστολο Πεταλά, ο οποίος τον ενημέρωσε ότι στην πρωτοβουλία για τη μείωση τιμών από τις εταιρείες λιανεμπορίου και προμηθευτές έχουν ενταχθεί περισσότεροι από 2.000 κωδικοί, αριθμός που ξεπερνά σημαντικά τον αρχικό στόχο.
Η σημαντική αυτή πρωτοβουλία αυτή εντάσσεται σε μια συγκυρία όπου ο πληθωρισμός στα σούπερ μάρκετ υποχώρησε τον Σεπτέμβριο στο 0,6% από 1,6% τον Αύγουστο, σύμφωνα με τα στοιχεία του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ). Η έρευνα κατέγραψε μείωση 0,76% στις τιμές των προϊόντων σε σχέση με τον προηγούμενο μήνα, ενώ ο ετήσιος πληθωρισμός στο οργανωμένο λιανεμπόριο διαμορφώθηκε στο +0,61%, με τάση αποκλιμάκωσης.
Οι μεγαλύτερες μειώσεις τιμών καταγράφονται σε φρέσκα φρούτα και λαχανικά (-5,63%), απορρυπαντικά και είδη καθαρισμού (-5,4%), τρόφιμα παντοπωλείου (-5,18%), είδη για κατοικίδια (-3,21%) και οικιακά είδη (-3,18%). Οι μειώσεις αυτές αποδίδονται στην ομαλοποίηση της αγοράς και στη μείωση των τιμών παραγωγού, κυρίως στα λαχανικά (λόγω ευνοϊκών καιρικών συνθηκών) και στα τρόφιμα παντοπωλείου, επηρεασμένα από τη πτώση της τιμής του ελαιολάδου.
Αντίθετα, οι μεγαλύτερες αυξήσεις σε σχέση με πέρυσι παρατηρούνται στα φρέσκα κρέατα (+10,18%), ζαχαρώδη και σοκολάτες (+9,88%), είδη πρωινού και ροφήματα (+6,06%), γαλακτοκομικά και χυμούς ψυγείου (+4,26%) και κατεψυγμένα (+3,82%). Οι αυξήσεις στα κρέατα οφείλονται στις διεθνείς ανατιμήσεις των εισαγόμενων ειδών και στη μείωση του ζωικού κεφαλαίου παγκοσμίως , ενώ στις κατηγορίες γλυκών και ροφημάτων η πίεση προέρχεται από την άνοδο των τιμών του κακάο και του καφέ διεθνώς.
Ολοκληρώνοντας τις συζητήσεις με τα σούπερ μαρκετ ο Υπουργός Ανάπτυξης, Τάκης Θεοδωρικάκος, δήλωσε:
«Μέσα σε ένα δύσκολο παγκόσμιο περιβάλλον, δίνουμε συνεχή μάχη σε ό,τι περνά από το χέρι μας, για τη συγκράτηση των τιμών, ιδιαίτερα στα βασικά είδη διαβίωσης.
Στοχεύουμε στην διασφάλιση υγιούς ανταγωνισμού και ταυτόχρονα πιέζουμε την αγορά με κάθε νόμιμο τρόπο να μειώσει το μεσοσταθμικό της κέρδος, προς όφελος της κοινωνίας και ιδιαίτερα όσων δοκιμάζονται. Μειώνοντας τις τιμές σε όσα προϊόντα αυτό είναι εφικτό.
Σε αυτό το πλαίσιο, σήμερα ανακοινώνεται από τις αλυσίδες του λιανεμπορίου και τους προμηθευτές μεσοσταθμική μείωση 8% σε πάνω από 2.000 κωδικούς σημαντικών προϊόντων.
Είναι μία θετική και αναγκαία πρωτοβουλία, που θέλουμε να επεκταθεί ακόμα περισσότερο. Λεπτομέρειες θα δώσουν οι εκπρόσωποι των σούπερ μάρκετ.
Εμείς συνεχίζουμε την προσπάθεια και όπως έχουμε δεσμευτεί, ξεκινά τις επόμενες ημέρες η διαβούλευση για τη νέα Ανεξάρτητη Αρχή Προστασίας του Καταναλωτή και Εποπτείας της Αγοράς.
Με τη λειτουργία της οποίας ενισχύεται ο ελεγκτικός μηχανισμός και αποσαφηνίζεται πλήρως το νομικό πλαίσιο με την κωδικοποίηση της καταναλωτικής νομοθεσίας.
Μια μεταρρύθμιση που καλούμε όλη την κοινωνία και ασφαλώς και όλα τα κόμματα να τη στηρίξουν».
O Γενικός Διευθυντής της Ένωσης Σούπερ Μάρκετ Ελλάδας, Απόστολος Πεταλάς, τόνισε:
«Το οργανωμένο λιανεμπόριο τροφίμων που αποτελείται απ’ όλες τις μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ, σε συνεργασία με ορισμένους προμηθευτές, τα θεσμικά τους όργανα, τον ΕΣΒΕΠ και τον Σύνδεσμο Βιομηχανιών Τροφίμων, ανταποκρίνονται στο κάλεσμα αυτό για τους καταναλωτές, για την κοινωνία, τα νοικοκυριά και ιδιαίτερα για τα ευάλωτα νοικοκυριά.
Είναι μια συνεχής προσπάθεια της επιχειρηματικής κοινότητας, σε συνεργασία με την Πολιτεία και το Υπουργείο Ανάπτυξης, να μπορεί να προσφέρει προϊόντα σε άριστη ποιότητα και στην καλύτερη δυνατή τιμή.
Και αυτό είναι μια συνεχής δέσμευση, παρά τις δυσκολίες που δημιουργούν η πληθωριστική κρίση, η ενεργειακή κρίση και οι συνέπειες της κλιματικής αλλαγής στην επάρκεια τροφίμων διεθνώς».
Πάντως αν παρατηρήσουμε την μεγάλη εικόνα στο μέτωπο της ακρίβειας ο Οκτώβριος μπήκε με σημαντικά θετικά νέα . Οι παρεμβάσεις αναμένεται να ανακουφίσουν στο έπακρο, καταναλωτές και νοικοκυριά.
Είχαμε την πολύ θετική εξέλιξη με τις μειώσεις τιμών στους 2000 και πλέον κωδικούς προϊόντων στα super market μετα από δύσκολες διαπραγματεύσεις .
Επιπλέον η ΔΕΗ που αποτελεί τον μεγαλύτερο πάροχο ηλεκτρικής ενέργειας στη χώρα διατήρησε αμετάβλητα και τον Οκτώβριο, τα ήδη μειωμένα τιμολόγια του Σεπτεμβρίου, απορροφώντας την σημαντική αύξηση που είχε καταγραφεί στις τιμές χονδρικής. Σε αντίστοιχες ανακοινώσεις σταθερών ή και μειωμένων τιμολογίων προχώρησαν και άλλοι πάροχοι.
Τέλος σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της Eurostat, η Ελλάδα τον Σεπτέμβριο κατέγραψε τον τρίτο χαμηλότερο ετήσιο πληθωρισμό στην ευρωζώνη με 1,8% (από 3,1% τον Αύγουστο), μετά την Γαλλία που είχε 1,1% και την Κύπρο 0%,. Αξίζει να σημειωθεί ότι ο πληθωρισμός ανέβηκε στο 3% στην Ισπανία, στο 2,4% στη Γερμανία και στο 2,2% στην ευρωζώνη.
Ειδικά για τον πληθωρισμό τροφίμων η αύξηση στην Ελλάδα επιβραδύνθηκε στο 1,4% από 2,4% που ήταν τον Αύγουστο όταν την ίδια ώρα στην ευρωζώνη διαμορφώθηκε στο 3%.
Τα πράγματα αναμένεται να εξομαλυνθούν ακόμα περισσότερο με την ίδρυση της νέας αρχής για τον καταναλωτή . Η νέα Αρχή που θα έχει την επωνυμία «Ανεξάρτητη Αρχή Εποπτείας της Αγοράς και Προστασίας του Καταναλωτή» θα προκύψει από τη συνένωση της ΔΙΜΕΑ, των ελεγκτικών μηχανισμών της Γ.Γ. Εμπορίου και του Συνηγόρου του Καταναλωτή.