Η ελληνική πολιτική σκηνή έχει γνωρίσει ουκ ολίγα επεισόδια εσωτερικών συγκρούσεων, αλλά το τελευταίο «σήριαλ» γύρω από το βιβλίο του Αλέξη Τσίπρα, «Ιθάκη», ξεπερνά κάθε προσδοκία. Εκεί όπου θα περίμενε κανείς έναν ψύχραιμο πολιτικό απολογισμό, γεννήθηκε ένα κανονικό δράμα με πρωταγωνιστές τον πρώην πρωθυπουργό, τον εκδοτικό οίκο Gutenberg και το Documento του Κώστα Βαξεβάνη. Και στο φόντο, πολλοί παλιοί σύντροφοι του Τσίπρα – που παρακολουθούν το θέαμα με ειρωνικά χαμόγελα και σχολιάζουν με τη γνωστή φράση των social media: «Πάρτε ποπ-κορν και απολαύστε!»
Η «Ιθάκη» παρουσιάστηκε ως το βιβλίο με το οποίο ο Αλέξης Τσίπρας επιστρέφει στο δημόσιο λόγο, επιχειρώντας να καταγράψει, μέσα από έντεκα συν ένα κεφάλαια, τα γεγονότα της διακυβέρνησης 2015-2019. Από το δημοψήφισμα, τη «διαπραγμάτευση» και τα δραματικά Eurogroup, μέχρι τη Συμφωνία των Πρεσπών και την πολιτική φθορά που οδήγησε στην ήττα του 2019, ο Τσίπρας επιχειρεί να αφηγηθεί τη δική του εκδοχή της ιστορίας.
Ωστόσο, όπως αποδείχθηκε, η Ιθάκη δεν είναι απλώς βιβλίο –είναι ένα πεδίο μάχης. Πριν καν κυκλοφορήσει επίσημα, αποσπάσματα του έργου διέρρευσαν, προκαλώντας έκρηξη αντιδράσεων από τον εκδότη.
Ο εκδοτικός οίκος Gutenberg προχώρησε αμέσως σε ασφαλιστικά μέτρα κατά του Documento, – τα οποία κέρδισε- που δημοσίευσε, με κριτική σκληρή, δύο μικρά εδάφια από το βιβλίο, το ένα για τις τηλεοπτικές άδειες και το άλλο για τη Novartis, υποστηρίζοντας ότι τα αποσπάσματα προήλθαν από παράνομη υποκλοπή ηλεκτρονικών αρχείων. Η ανακοίνωση του εκδότη ήταν οξύτατη : «Τα αποσπάσματα έχουν αποκτηθεί παρανόμως. Πρόκειται για προσβολή της πνευματικής ιδιοκτησίας και του δικαιώματος του δημιουργού».
Σύμφωνα με πληροφορίες ο Αλέξης Τσίπρας είναι οργισμένος με την κίνηση του Documento να δημοσιεύσει τα αποσπάσματα, αλλά με σκληρή κριτική στον πρώην πρωθυπουργό. Κι αυτό διότι του χαλάει το σχέδιο της προβολής του βιβλίου του.
Από την άλλη, το Documento υπερασπίστηκε τη δημοσίευσή του, υποστηρίζοντας ότι άσκησε «δημοσιογραφικό καθήκον» ,ενώ ο Κώστας Βαξεβανης δήλωσε «Δεν μπορώ να παίξω τον ρόλο ενός δημοσιογράφου που δε βλέπει, δεν ακούει δε μιλάει. Από τη στιγμή που είδα έπρεπε να το δώσω στον κόσμο» υπογραμμίζοντας ότι η απόφαση του Gutenberg διανεμήθηκε από τον διευθυντή του γραφείου του πρώην πρωθυπουργού
Ο δημοσιογράφος και εκδότης σημείωσε επίσης ότι το βιβλίο έχει περάσει από πολλά στάδια, επιμελητές, τυπογραφείο κλπ και προφανώς έχει φτάσει σε δημοσιογραφικά γραφεία.
Σε σχόλιο για το rebranding του κ. Τσίπρα ο Κώστας Βαξεβάνης τόνισε ότι «έχει πετύχει». Και εξήγησε ότι «φτάσαμε σε σημεία “επιτυχίας” που αυτή τη φορά πάω στα δικαστήρια όχι εξαιτίας του Κυριάκου Μητσοτάκη, κάποιου υπουργού του, ή κάποιου μεγαλοπαράγοντα, αλλά του Αλέξη Τσίπρα. Ο κ. Τσίπρας έχει δηλώσει ότι είναι σε μία άλλη πλευρά και καλά κάνει, αυτές είναι πολιτικές επιλογές, αλλά να μην κοροϊδευόμαστε …Αν έβγαζα το πρώτο κομμάτι, εκεί που αυτοεμφανίζεται ως Οδυσσέας θα μου έστελνε και λουλούδια».
Στη συνέχεια, έδωσε δύο νέα παραδείγματα για το βιβλίο, λέγοντας μεταξύ άλλων «έχουμε να κάνουμε με ένα πολιτικό πρόσωπο, με έναν πρώην πρωθυπουργό που είναι εντελώς απαξιωτικός με τα πρόσωπα που συμπορεύτηκε».
Στο πρώτο, αναφερόμενος στο πώς η κυβερνητική ομάδα ανταποκρίθηκε στην πρώτη κυβέρνηση τους περιγράφει σαν κάτι τύπους γραφικούς που άλλα ήθελαν, άλλα λέγανε, άλλα είχαν κατανοήσει. Περιγράφεται μία συνάντηση στη Μόσχα με τον Μεντβέντεφ, όπου τρία στελέχη του υπουργείου, η Νάντια Βαλαβάνη, ο Κώστας Ήσυχος και ο Παναγιώτης Λαφαζάνης) περιγράφονται από τον Αλέξη Τσίπρα ως “γραφικές καρικατούρες” που αποκαλούν τον Μεντβέντεφ σύντροφο, και τους κοιτάει λέει ο Μεντβέντφ και γελάει.
Το δεύτερο και χειρότερο είναι ότι περιγράφει πώς χρειάστηκε να παρακάμψει τον Ευκλείδη Τσακαλώτο, να επιστρέψει από το Ισραήλ εσπευσμένα και να κάνει διάγγελμα, ενώ άλλη ήταν η ώρα και ημέρα επιστροφής, μόνο και μόνο για να δώσει τη 13η σύνταξη. Δηλαδή ομολογεί ότι φοβόταν δύο υπουργούς του, τον Χουλιαράκη και τον Τσακαλώτο.
Κάπως έτσι, η Ιθάκη μετατράπηκε σε κανονικό σκηνικό πολιτικοδικαστικής ίντριγκας, με τον Α. Τσίπρα, τον εκδότη και το Documento να αλληλοκατηγορούνται, ενώ το κοινό – όπως πάντα – απολαμβάνει το θέαμα.
Οι παλιοί του σύντροφοι, όσοι έχουν απομακρυνθεί ή διαφοροποιηθεί, βλέπουν την κατάσταση ως πολιτική “νεμεση”. Δεν είναι λίγοι εκείνοι που αναρτούν στα κοινωνικά δίκτυα σκωπτικά σχόλια του τύπου «Τσίπρας vs Βαξεβάνης, ποιος να το ’λεγε;» ή «Όταν η Ιθάκη γίνεται Survivor». Οι πιο κακεντρεχείς μάλιστα θυμίζουν πως και ο Οδυσσέας, φτάνοντας στην Ιθάκη, βρήκε τα πάντα διαλυμένα.
Τα δημοσιεύματα που εμφανίστηκαν, φαίνεται ότι ενόχλησαν τόσο τον Νίκο Παππά όσο και τον Παύλο Πολάκη. Ο πρώτος για όσα δημοσιεύτηκαν σχετικά με τις αναφορές του πρώην πρωθυπουργού για τον διαγωνισμό με τις τηλεοπτικές άδειες – παρότι κατά το παρελθόν στο βιβλίο Παππά, τον πρόλογο τον είχε κάνει ο Αλέξης Τσίπρας κατι ανακόλουθο με το σήμερα – και ο δεύτερος για τους χειρισμούς και την αυτοκριτική στην υπόθεση Novartis. Μάλιστα, αναμένεται να μην μείνουν άφωνοι όταν βγει το βιβλίο.
Από την πλευρά της, η βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ, Έλενα Ακρίτα, σημειώνει σε ανάρτησή της για το θέμα πως «η δημοσίευση αποσπασμάτων από βιβλίο πριν την επίσημη έκδοσή του και χωρίς άδεια του συγγραφέα ή του εκδότη συνιστά παραβίαση πνευματικών δικαιωμάτων», επικαλούμενη την εθνική αλλά και την ευρωπαϊκή νομοθεσία».






