Με εξώδικο κατά ΟΣΕ, το οποίο κοινοποιείται στην Hellenic Train Α.Ε., τη Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων, το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών καθώς και στον αρμόδιο εφέτη ανακριτή Λάρισας, απαντούν οι μηχανοδηγοί σχετικά με τη διαρροή συνομιλιών, που βρίσκονται στο επίκεντρο (και) της πολιτικής αντιπαράθεσης για την τραγωδία στα Τέμπη.
Οι πληροφορίες περί «μονταζιέρας» των συνομιλιών οδήγησαν τους μηχανοδηγούς του ΟΣΕ και συγκεκριμένα την «Πανελλήνια Ένωση Προσωπικού Έλξης» (ΠΕΠΕ) να θέσουν σειρά ερωτημάτων σχετικά με τον τρόπο που διέρρευσαν και από ποιους οι συνομιλίες, επισημαίνοντας επίσης και το γεγονός πως αυτές παραδόθηκαν με καθυστέρηση στις αρμόδιες Αρχές, ενώ είχαν αποθηκευτεί σε… στικάκι!!
Εξώδικο κατά ΟΣΕ: Η θεωρία περί «ανθρώπινου λάθους»
Όπως αναφέρουν στο εξώδικο τους «την 1η Μαρτίου 2023, ήτοι προτού παρέλθουν 24 ώρες από το δυστύχημα, δημοσιεύθηκε στον ηλεκτρονικό τύπο …, καθώς και στο YouTube, ο φερόμενος ως διάλογος των μηχανοδηγών της αμαξοστοιχίας Ιntercity 62 με το σταθμάρχη της Λάρισας. Σημειώνεται ότι γύρω από τον ως άνω διάλογο που δόθηκε στη δημοσιότητα και φερόταν να καταδεικνύει εμφατικά τις διαδοχικά λανθασμένες εντολές του σταθμάρχη άρχισε να εξυφαίνεται η θεωρία του «ανθρώπινου λάθους» ως αποκλειστικής αιτίας του δυστυχήματος».
Οι μηχανοδηγοί με το εξώδικο παραπέμπουν σε σχετική ανακοίνωση της Ένωσης όπου ήδη από τις σημείωναν ότι «δεν έχουν καλά-καλά περάσει παρά ελάχιστες ημέρες από την απώλεια των 5 συναδέλφων μας μηχανοδηγών και ακόμα 52 συνανθρώπων μας στο τραγικό και εγκληματικό -όμως προδιαγεγραμμένο- σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη, και ήδη εξυφαίνεται από τους υπαίτιους και πραγματικά υπεύθυνους, η θεωρία του “ανθρώπινου λάθους” μέσω διαρροών, όπως και επιλεκτικών και μονταρισμένων συνομιλιών στα ΜΜΕ».
Όπως τονίζει η ΠΕΠΕ «αναφορικά με την ακρίβεια των συνομιλιών που δόθηκαν στη δημοσιότητα, αλλά και τα σοβαρά ζητήματα διαφάνειας που εγείρει η διαρροή του σχετικού υλικού, είχε εκθέσει και ο τότε πρόεδρος του Σωματείου μας, κ. Κώστας Γενιδούνιας, σε συνέντευξή του στον τηλεοπτικό σταθμό “Mega”, στις 9.3.2023, ο οποίος ανέφερε συγκεκριμένα: «Εδώ έχουμε κανονική ‘κοπτοραπτική’ στα ηχητικά που έχουν δοθεί στη δημοσιότητα. Ο μοναδικός που έχει αυτά τα ηχητικά, είτε στο GSMR που κάνει την επικοινωνία μεταξύ των σταθμαρχών, είτε την ώρα που φεύγει το τρένο από τη Λάρισα, είναι ο ΟΣΕ. […] Είναι δυνατόν 8 με 10 ώρες μετά το τραγικό δυστύχημα να υπάρχει συνομιλία σταθμάρχη – μηχανοδηγού, που αποτελεί αντικείμενο προανακριτικής έρευνας, στο Youtube;[…] Αυτό που λέμε εμείς οι μηχανοδηγοί είναι να περιμένουμε να ακούσουμε όλο το ηχητικό. Πώς είναι δυνατόν η συνομιλία που υπάρχει σε VHF (ασύρματος) το οποίο είναι κλειστό, δεν το ακούει ο κόσμος, να διέρρευσε και να κόπηκε; […] Και γιατί βλέπουμε ένα βίντεο να κυκλοφορεί; Γιατί προφανώς δεν υπάρχει εμπιστοσύνη σε αυτό που καταγράφεται. Δεν έχουμε εμπιστοσύνη γιατί ακούμε ένα κομμένο ηχητικό 10 ώρες μετά το δυστύχημα».
Τα δημοσιεύματα περί… μονταζιέρας: Τι αναφέρουν για τα ευρήματα των Εγκληματολογικών Εργαστηρίων
«Εμφιλοχώρησε πιθανώς πρόωρη παράνομη αφαίρεση του ηχητικού υλικού των συνομιλιών του σταθμάρχη με μηχανοδηγούς στη Λάρισα και αλλοίωσή του δια της συρραφής επιλεκτικών αποσπασμάτων δύο συνομιλιών που έλαβαν χώρα τη νύχτα του δυστυχήματος, αλλά αφορούσαν σε δύο διαφορετικά τρένα, εκ των οποίων το ένα δεν ήταν το επιβατικό τρένο IC62. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με το ως άνω δημοσίευμα «από έγγραφο των Εγκληματολογικών Εργαστηρίων προκύπτει ότι αυτές οι τέσσερις φράσεις είναι συρραφή δύο διαδοχικών συζητήσεων του σταθμάρχη (ηχητικά αρχεία «CH103e3» και «Ch103e4») με δύο μηχανοδηγούς και όχι έναν. Η πρώτη πράγματι με τον μηχανοδηγό της μοιραίας αμαξοστοιχίας αλλά η δεύτερη με σιδηροδρομικό που δεν είχε σχέση με το συμβάν». Δηλαδή, το ηχητικό που δόθηκε στη δημοσιότητα «α) «ενώνει» δύο διαφορετικές συζητήσεις του σταθμάρχη με μηχανοδηγούς, ενώ β) εξαφανίζει το αμέσως προηγούμενο σημείο του διαλόγου, όπου ο σταθμάρχης της Λάρισας αποκαλεί τον μηχανοδηγό που συνομιλεί «Σωτήρη» (πρόκειται για τον μηχανοδηγό τοπικού τρένου …). Η αναφορά αυτή αποδείκνυε ότι δεν πρόκειται για τον οδηγό του Intercity, Γιώργο Κουτσούμπα, που σκοτώθηκε κι αυτός στα Τέμπη», πράγμα που σημαίνει ότι «η υπόδειξη του σταθμάρχη για αναχώρηση τρένου προς την υποτιθέμενη «λάθος πορεία» δεν αφορούσε τη μοιραία αμαξοστοιχία – όπως παρουσιάστηκε την 1η Μαρτίου σε μονταρισμένο ηχητικό ντοκουμέντο – αλλά εκείνη τοπικού συρμού που κινήθηκε κανονικά!» λέει το ΠΕΠΕ.
Τα ερωτήματα που θέτουν οι μηχανοδηγοί στο εξώδικο
«Επειδή από όλα τα παραπάνω, ανακύπτουν εύλογα και σοβαρά ερωτήματα αναφορικά με την ανάληψη από εσάς (δια του Διευθύνοντος Συμβούλου της εταιρείας σας, κ. Τερεζάκη) του επίμαχου ηχητικού υλικού, τη στιγμή που τελούσατε υπό τον έλεγχο των αρμόδιων Αρχών, την διατήρησή του στην κατοχή σας επί δύο (2) ολόκληρες ημέρες μέχρι την παράδοσή του στις Αρχές, τη διαρροή του στον Τύπο, καθώς και την ακρίβεια του περιεχομένου των συνομιλιών που διέρρευσαν ήδη από το πρώτο εικοσιτετράωρο μετά το τραγικό δυστύχημα στη δημοσιότητα και στο οποίο επιστηρίχθηκε η θεωρία του «ανθρώπινου λάθους» σημειώνεται στο εξώδικο του ΠΕΠΕ. Και τονίζεται πως καλούνται οι αρμόδιοι να απαντήσουν:
- Με ποιους μετέβητε λίγες ώρες μετά το δυστύχημα στο ελεγχόμενο σύστημα καταγραφής και αν η είσοδός σας έγινε παρουσία αστυνομικού υπαλλήλου.
- Γιατί διατηρήσατε στην κατοχή σας το επίμαχο υλικό επί δύο (2) ολόκληρες ημέρες αντί να μεριμνήσετε για την άμεση παράδοσή του, ως οφείλατε, στις αρμόδιες εισαγγελικές και ανακριτικές αρχές.
- Σε ποιους αποδέκτες κοινοποιήθηκαν τα ηχητικά αρχεία των συνομιλιών αφότου ανελήφθησαν από εσάς λίγες ώρες μετά το δυστύχημα και μέχρι την παράδοσή τους στις αρμόδιες αρχές δύο (2) ημέρες αργότερα.
- Πώς διέρρευσε το σχετικό υλικό στα ΜΜΕ και δη με αλλοιωμένο το περιεχόμενο των συνομιλιών, εάν κατά το ως άνω χρονικό διάστημα των δύο ημερών βρισκόταν στην αποκλειστική κατοχή σας. Παραδόθηκε το υλικό στο σύνολό του, ακέραιο και ανεπεξέργαστο ή μήπως αφαιρέθηκαν επίμαχες συνομιλίες που θα καταδείκνυαν ότι τελικά ο συνάδελφός μας μηχανοδηγός έκανε σωστή εκφώνηση μετά την αναχώρηση του από την Λάρισα;
- Αν διενεργήσατε έρευνα για τη διαρροή του υλικού στα ΜΜΕ, ποια αποτελέσματα αυτή απέδωσε και αν αυτά κοινοποιήθηκαν στις Εισαγγελικές Αρχές, ως είχατε δεσμευτεί σε συνάντησή σας μαζί μας λίγες μέρες μετά το δυστύχημα.
Ζητούν δικαίωση και απόδοση ευθυνών
«Δεν πρόκειται να ξεχάσουμε. Συνεχίζουμε τον αγώνα για τη δικαίωση των θανόντων συναδέλφων μας και όλων των θυμάτων του εγκλήματος των Τεμπών και για την απόδοση ευθυνών στους πραγματικούς υπαιτίους. Δε θα επιτρέψουμε σε κανέναν να αλλοιώσει βασικά στοιχεία και να προσβάλει τη μνήμη των συναδέλφων μας. Γιατί δεν μετράμε απώλειες κερδών και πολιτικά κόστη ή ποσοστά τηλεθέασης. Μετράμε απώλειες σε ανθρώπινες ζωές. Δυστυχώς, μετρηθήκαμε και βρεθήκαμε λιγότεροι» καταλήγουν οι μηχανοδηγοί του ΟΣΕ.
Η ανακοίνωση του ΣΥΡΙΖΑ- ΠΣ: Τι λέει για τις αποκαλύψεις
Σφοδρή κριτική κατά της κυβέρνησης άσκησε ο ΣΥΡΙΖΑ- ΠΣ μετά τις αποκαλύψεις από «ΤΟ ΒΗΜΑ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ» για τα ηχητικά των συνομιλιών. Όπως αναφέρει σε ανακοίνωσή του:
«Έχουν συμπληρωθεί ήδη τρία 24ωρα από τις αποκαλύψεις της εφημερίδας «Το Βήμα της Κυριακής» για την κρατική μονταζιέρα στα ηχητικά των κρίσιμων συνομιλιών πριν από την σύγκρουση των δύο αμαξοστοιχιών στα Τέμπη και η κυβέρνηση του κ. Μητσοτάκη εξακολουθεί να ποιεί την νήσσαν.
Ο ΣΥΡΙΖΑ ΠΣ επαναφέρει τα αμείλικτα ερωτήματα που προκύπτουν μετά τις επιβεβαιωμένες -και από το ίδιο το Μαξίμου- αποκαλύψεις για κοπτοραπτική των ηχητικών που είχαν ως στόχο την χειραγώγηση της κοινής γνώμης και την ενίσχυση του αφηγήματος περί ανθρώπινου λάθους.
* Ποιοι είχαν πρόσβαση στα ηχητικά;
* Ποιοι παρέλαβαν το στικάκι με τις συνομιλίες και ποιοι έκαναν αντίγραφά του;
* Ποιοι συμμετείχαν στο μοντάζ των ηχητικών;
* Ποιοι αποφάσισαν να σταλούν τα ηχητικά στις ανακριτικές αρχές με καθυστέρηση δύο ημερών;
* Ποιοι τα προώθησαν σε φιλοκυβερνητικά μέσα ενημέρωσης μονταρισμένα;
* Ποιος έδωσε στο «Πρώτο Θέμα» λίγες ώρες μετά την τραγωδία το μονταρισμένο υλικό των συνομιλιών;
Ειδικά το τελευταίο ερώτημα θα μπορούσε να το απευθύνει ο ίδιος ο Εισαγγελέας»