Παρα τις σημαντικές προσπάθειες που γίνονται η ακρίβεια παραμένει το μεγαλύτερο πρόβλημα για την ελληνική κοινωνία, με τις συνέπειές της να γίνονται αισθητές στην καθημερινή ζωή.
Παρότι είναι γεγονός η οριακή αποκλιμάκωση του ετήσιου εναρμονισμένου πληθωρισμού τον Φεβρουάριο (3% από 3,1% τον Ιανουάριο), κάτι σημαντικο για την χωρα μας αν αναλογιστεί κανείς το Ευρωπαικο κλίμα , η πραγματικότητα είναι ότι οι υψηλές τιμές παραμένουν μία καθημερινή πρόκληση για τους Έλληνες, με κυρίαρχη την ευθύνη των αλυσίδων σούπερ μαρκετ.
Τα τρόφιμα παραμένουν σε υψηλά επίπεδα, με αύξηση 0,5% σε ετήσια βάση, την ώρα που τον Ιανουάριο ο πληθωρισμός για τα τρόφιμα ήταν μηδενικός.
Η κατάσταση στην ενέργεια παραμένει προβληματική, με τον δείκτη τιμών να αυξάνεται κατά 1,7% σε ετήσια βάση (από 1,3% τον Ιανουάριο). Η διαρκής πίεση από τις τιμές ενέργειας προστίθεται σε ένα ήδη βαρύ φορτίο για τους καταναλωτές και τις επιχειρήσεις, οι οποίες βλέπουν τα κόστη να παραμένουν υψηλά και να επηρεάζουν την ανταγωνιστικότητά τους.
Ο δομικός πληθωρισμός (δηλαδή, ο πληθωρισμός χωρίς την ενέργεια και τα τρόφιμα) παραμένει σε υψηλό επίπεδο, στο 4,1%, από 4,4% τον Ιανουάριο, καταδεικνύοντας ότι η ακρίβεια δεν περιορίζεται μόνο στους τομείς της ενέργειας και των τροφίμων, αλλά επηρεάζει και άλλες βασικές κατηγορίες αγαθών και υπηρεσιών.
Όπως έχει ανακοινώσει το υπουργείο Ανάπτυξης, μετά από πολύμηνη διαβούλευση με όλους τους παράγοντες της αγοράς (σούπερ μάρκετ, βιομηχανία τροφίμων, πολυεθνικές) -ώστε να είναι ξεκάθαρο τι συνιστά έκπτωση και προσφορά – ολοκληρώθηκε η επεξεργασία του Κώδικα Δεοντολογίας από την γενική γραμματεία Εμπορίου του Υπουργείου Ανάπτυξης.
Ο εμπλουτισμένος Κώδικας Δεοντολογίας, στον οποίο θα προστεθούν νέες περιπτώσεις παραβάσεων της καταναλωτικής νομοθεσίας και παραδείγματα που αφορούν στις παραπλανητικές εκπτώσεις και προσφορές, θα ανακοινωθεί την Πέμπτη 6 Μαρτίου.
Θα ακολουθήσει δεκαήμερο ενημέρωσης και εξοικείωσης της αγοράς και από τη Δευτέρα 17 Μαρτίου θα ξεκινήσουν εντατικοί έλεγχοι από τις αρμόδιες υπηρεσίες για την εφαρμογή του Κώδικα Δεοντολογίας.
Δηλαδή, όπως έχει γίνει γνωστό, οποιαδήποτε προωθητική ενέργεια στα σούπερ μάρκετ θα υπολογίζεται με βάση τη χαμηλότερη τιμή που πωλήθηκε το εκάστοτε προϊόν στο συγκεκριμένο κατάστημα, τις τελευταίες 30 ημέρες και όχι με την «επίσημη έκπτωση» που δίνει ο προμηθευτής.
Στις πολυσυσκευασίες («1+1 δώρο» ή «2+1 δώρο» κ.λπ.), το προϊόν θα πρέπει υποχρεωτικά να διατίθεται και μεμονωμένα στο ράφι, για να μπορεί ο καταναλωτής να συγκρίνει, άμεσα, τις τιμές. Για πολυσυσκευασίες µε προσφορές που ισχύουν έως 60 ημέρες δεν χρειάζεται να υπάρχει ο κωδικός αναφοράς (mother code) του προϊόντος στο ράφι, αρκεί η συνηθισμένη τιμή πώλησης του προϊόντος, εκτός της περιόδου προσφοράς, να είναι αυτή την οποία επικαλείται ο έμπορος στην προσφορά, κάτι που τεκμηριώνεται από τα τιμολόγια που θα έχει στείλει το σούπερ μάρκετ, νωρίτερα, στο υπουργείο Ανάπτυξης, σύμφωνα με την υποχρέωση που έχει από τη νομοθεσία.
Σε ό,τι αφορά σε εμπορικές πρακτικές, όπως εκπτωτικές κάρτες και κουπόνια, με τα οποία έχει ο καταναλωτής το δικαίωμα έκπτωσης τιμής για όλα τα προϊόντα του πωλητή ή για συγκεκριμένες σειρές προϊόντων, κατά τη διάρκεια παρατεταμένων συνεχών περιόδων (π.χ. έξι μήνες, ένα έτος), ή ακόμα όταν ο καταναλωτής λαμβάνει κουπόνι (π.χ. 20% έκπτωση) µε την αγορά που πραγματοποίησε, το οποίο θα ισχύσει για την επόμενη αγορά ή για συγκεκριμένη χρονική περίοδο, εξακολουθούν να ελέγχονται από τις διατάξεις για τις αθέμιτες εμπορικές πρακτικές.
Οι ποινές που θα προβλέπονται στον κώδικα θα φτάνουν έως και 1,5 εκατ. ευρώ, ανάλογα με τη σοβαρότητα της παράβασης, ενώ σε περίπτωση υποτροπής το πρόστιμο θα μπορεί να διπλασιαστεί.
Κανείς πάντως δεν μπορεί να αμφισβητήσει ότι οι έλεγχοι από το υπουργείο Ανάπτυξης είναι διαρκείς με στοχο τον εντοπισμό των παραβατών . Στα τέλη της περασμένης χρονιάς επιβλήθηκαν συνολικά πρόστιμα ύψους 5,5 εκατ. ευρώ σε 8 πολυεθνικές επιχειρήσεις – 7 αλλοδαπές και μία ελληνική.
Από την ΔΙΜΕΑ δε , ελέγχονται 2.500 κωδικοί προϊόντων , από κάθε μία αλυσίδα σούπερ μάρκετ .