Η έκθεση του πολύπειρου Αμερικάνου καθηγητή ειδικού επί των εκρήξεων έρχεται να επιβεβαιώσει την έκθεση του πραγματογνώμονα των οικογενειών των θυμάτων, ότι η εμπορική αμαξοστοιχία μετέφερε αρωματικούς υδρογονάνθρακες και εξαιτίας αυτών κατά τη διάρκεια της σύγκρουσης των δυο αμαξοστοιχιών δημιουργήθηκε η πυρόσφαιρα απόρροια της οποίας ήταν η δημιουργία υψηλότατων θερμοκρασιών, άνω των 1000 βαθμών, με αποτέλεσμα 30 από τα 57 θύματα να καούν και να πεθάνουν ακαριαία!
Αρχικά στην έκθεση του ο καθηγητής του πανεπιστημίου του Τέξας περιγράφει το συμβάν κατά το οποίο η επιβατική αμαξοστοιχία Intercity 62 που εκτελούσε το δρομολόγιο Αθήνας – Θεσσαλονίκης «κατευθύνθηκε λανθασμένα από τον σταθμάρχη Λάρισας στην λάθος γραμμή και κινήθηκε στην αντίθετη κατεύθυνση των κανονικών συνθηκών κυκλοφορίας. Ως αποτέλεσμα, η επιβατική αμαξοστοιχία βρέθηκε σε πορεία σύγκρουσης με την εμπορική».
Περιγράφει ακόμα ότι ο οδηγός της εμπορικής αμαξοστοιχίας αντελήφθη την επιβατική που εξερχόταν από μια σήραγγα λίγα λεπτά πριν από την σύγκρουση «και εφάρμοσε τον μηχανισμό έκτακτης πέδησης για να την σταματήσει. Ως αποτέλεσμα αυτής της ενέργειας, η 1η και η 2η μηχανή της εμπορικής αμαξοστοιχίας εξετράπησαν από τις γραμμές (ράγες), αποφεύγοντας μια μετωπική σύγκρουση με την επιβατική. Όλες οι τρεις μηχανές που εξετράπησαν δεν είχαν ίχνη φωτιάς και βρέθηκαν σε διαφορετικές θέσεις στον τόπο του ατυχήματος».
Μέσα από το βιντεοληπτικό υλικό παρακείμενων καμερών επισημαίνεται ότι αμέσως μετά την εκτροπή των μηχανών παρατηρήθηκε μια σειρά ηλεκτρικών τόξων που είναι ορατά στα βίντεο και λίγα λεπτά πριν από την έναρξη της πύρινης σφαίρας (fireball) «παρατηρούμε επίσης ένα νέφος που ανέρχεται ευκρινώς πάνω από τον τόπο του ατυχήματος». Αμέσως μετά δημιουργείται η πύρινη σφαίρα «το μεγαλύτερο μέγεθός της ήταν 113 μέτρα επειδή επεκτάθηκε από το πέρασμα του πρώτου βαγονιού του επιβατικού τρένου ακολουθούμενο από το βαγόνι που βρίσκεται το κυλικείο του τρένου».
Ο καθηγητής επισημαίνει ότι από το βιντεοληπτικό υλικό και τα δεδομένα του ατυχήματος «καθίσταται εμφανές ότι η αμαξοστοιχία μετέφερε πιθανότατα πτητικούς υδρογονάνθρακες» προσθέτοντας μάλιστα ότι η χημική ανάλυση δειγμάτων που ελήφθησαν στην περιοχή του ατυχήματος, των υπολειμμάτων στα θύματα καθώς και στα κατεστραμμένα υλικά από υποδομές της περιοχής δείχνουν την παρουσία των χημικών ενώσεων βενζολίου, τολουολίου και ξυλολίου (ή ξυλενίου).
«Είναι πολύ πιθανό ότι η εμπορική αμαξοστοιχία μετέφερε βενζόλιο, τολουόλιο και ξυλόλιο. Λόγω της πρόσκρουσης που προκλήθηκε από τη σύγκρουση, αυτές οι ουσίες εκλύθηκαν από τα κοντέινερ που τα περιείχαν και έτσι σχηματίστηκε το νέφος ατμών που αναμίχθηκε αποτελεσματικά με τον αέρα και δημιούργησε την πύρινη σφαίρα» ξεκαθαρίζει ο Αμερικανός ειδικός επιστήμονας προσθέτοντας ότι: «Η πυρόσφαιρα εξερράγη πλησίον της θέσεως των χημικών στην εμπορική αμαξοστοιχία και όπως φαίνεται στα βίντεο εξελίχθηκε από την πηγή της προς τα έξω. Η πυρόσφαιρα κάλυψε την περιοχή της επιβατικής αμαξοστοιχίας, προκαλώντας σοβαρές βλάβες και θανατηφόρα ατυχήματα».
Ο πραγματογνώμονας των οικογενειών των θυμάτων, Βασίλης Κοκοτσάκης εδώ και καιρό έχει αποκαλύψει βάσει στοιχείων και μετρήσεων την ύπαρξη των υδρογονανθράκων μαζί με δύο Έλληνες επιστήμονες που εργάζονται σε πανεπιστήμια του εξωτερικού.
Για την Μαρία Καρυστιανού, πρόεδρο του Συλλόγου θυμάτων των Τεμπών και που η ίδια έχασε την κόρη της Μάρθη, η έκθεση του Αμερικάνου καθηγητή «επιβεβαιώνει την τεχνική μελέτη του κ. Κοκοτσάκη ο οποίος επέμενε ότι μια μεγάλη ποσότητα αρωματικών υδρογονανθράκων προκάλεσε όλη αυτή την έκρηξη που είδαμε», όπως τόνισε στο thestival.gr και πρόσθεσε: «Αυτό προκύπτει όχι μόνο από τη μελέτη της πυρόσφαιρας σε σχέση με το μέγεθος, τους χρωματισμούς κλπ που είναι ενδεικτικά για κάθε κατηγορία εύφλεκτων υλικών αλλά και για τον τρόπο με τον οποίο κάηκαν οι άνθρωποι, δηλαδή αυτή την αφυδάτωση και την συρρίκνωση που συνέβη, είναι ο χαρακτηριστικός τρόπος με τον οποίο καίγονται έτσι όσοι καίγονται από τέτοια εύφλεκτα υλικά».
Αξίζει να σημειωθεί ότι η εκτίμηση του κ Κοκοτσάκη για το φορτίο των αρωματικών υδρογονανθράκων είναι ότι ήταν περί τους 20 τόνους φορτωμένοι πάνω σε πλατφόρμα (βαγόνι εμπορικής) μπροστά από κοντέινερ που επίσης ήταν φορτωμένο στην ίδια πλατφόρμα.
Τέλος υπενθυμίζεται ότι οι αρωματικοί υδρογονάνθρακες όπως το βενζόλιο, το τολουόλιο και το ξυλόλιο χρησιμοποιούνται σε ένα μεγάλο εύρος εφαρμογών συμπεριλαμβανομένων των προσθετικών καυσίμων, βαφών, καλλυντικών και άλλων.