Κατά πλειοψηφία ψηφίσθηκε το σχέδιο νόμου του υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών για το «Ψηφιακό Τέλος Συναλλαγής και άλλες διατάξεις» από την Επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων.
Ο υφυπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Χρήστος Δήμας γνωστοποίησε ότι με τις νομοθετικές βελτιώσεις που θα κατατεθούν στο νομοσχέδιο, τα επιδόματα του ΟΠΕΚΑ θα εξαιρούνται από το νέο Ψηφιακό Τέλος Συναλλαγής.
Επίσης, όπως έχει ενημερώσει την Επιτροπή κατά την συζήτηση του νομοσχεδίου επί της Αρχής, θα κατατεθεί τροπολογία για την εξάμηνη αναστολή είσπραξης χρεών προς το δημόσιο αλλά και την αναστολή πράξεων αναγκαστικής εκτέλεσης για πληγέντες από θεομηνίες, πυρκαγιές και σεισμούς.
Ο κ. Δήμας, κατέστησε σαφές ότι «δεν επιβάλλεται κανένας νέος φόρος σε συναλλαγές με το νέο Ψηφιακό Τέλος». Σχετικά με το άρθρο 20 του νομοσχεδίου για την επιβολή του νέου Ψηφιακού Τέλους Συναλλαγής στην καταβολή συνδρομών προς Επαγγελματικά Επιμελητήρια, Ενώσεις, Συλλόγους και Σωματεία, σημείωσε πως «όμοια διάταξη ίσχυε και υπό τον Κώδικα Τελών Χαρτοσήμου. Οι όποιες, δε, ειδικές απαλλαγές από το Τέλος Χαρτοσήμου έχουν χορηγηθεί στο παρελθόν σε ορισμένους φορείς, αυτές θα εξακολουθήσουν να ισχύουν και με τις διατάξεις του παρόντος νομοσχεδίου».
Με τις διατάξεις που εισηγείται το Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών το Τέλος Χαρτοσήμου αντικαθίσταται από το Τέλος Συναλλαγής, το οποίο έχει τα εξής βασικά χαρακτηριστικά:
– επιβάλλεται μόνο στις συμβάσεις και συναλλαγές που καθορίζονται ρητώς στον νόμο,
– αποκλείεται η επιβολή του σε συναλλαγές που υπόκεινται σε άλλους έμμεσους φόρους,
– επιβάλλεται σε συναλλαγές, όπου ο ένας τουλάχιστον συναλλασσόμενος είναι φορολογικός κάτοικος Ελλάδος ή έχει μόνιμη εγκατάσταση στην Ελλάδα,
– ρυθμίζει πολλά ζητήματα που το σημερινό, απαρχαιωμένο πλαίσιο δεν είχε ρυθμίσει με σαφήνεια, όπως:
– το υποκείμενο της φορολογικής υποχρέωσης
– τον υπόχρεο προς απόδοση του φόρου
– τον βαρυνόμενο με τον φόρο
– περιέχει ψηφιακή διαδικασία απόδοσης του τέλους,
– καταργεί πολλές περιπτώσεις επιβολής χαρτοσήμου,
– θέτει ανώτατο όριο φορολογικής επιβάρυνσης για ορισμένες κατηγορίες τέλους συναλλαγής.
Το νέο αυτό τέλος υπολογίζεται βάσει του ποσού του κεφαλαίου του δανείου, χωρίς να λαμβάνονται υπόψη οι τόκοι.
Η νομοθετική πρόταση ορίζει ότι υπεύθυνος για την καταβολή του τέλους είναι ο οφειλέτης του δανείου. Ωστόσο, εξαιρούνται συγκεκριμένες περιπτώσεις από την επιβολή του ψηφιακού τέλους, όπως τα τραπεζικά δάνεια που χορηγούνται από πιστωτικά και χρηματοδοτικά ιδρύματα εποπτευόμενα από την Τράπεζα της Ελλάδος, καθώς και τα ομολογιακά δάνεια για το ποσό του δανείου που αντιστοιχεί στις ομολογίες που αποκτώνται από χρηματοπιστωτικά ιδρύματα. Επιπλέον, εξαιρούνται τα δάνεια όπου ο δανειολήπτης είναι νομικό πρόσωπο με υποχρεώσεις εξόφλησης σε εγκατάσταση του στο εξωτερικό.
Αξίζει να σημειωθεί ότι, με το ισχύον νομοθετικό πλαίσιο, τα ομολογιακά δάνεια δεν υπόκεινται σε τέλος χαρτοσήμου. Η πρόταση για επιβολή ψηφιακού τέλους συναλλαγής στα ομολογιακά δάνεια ενδέχεται να αυξήσει το κόστος χρηματοδότησης για τις επιχειρήσεις, ειδικά σε ενδοομιλικές συναλλαγές
Η Ένωση Ελευθέρων επαγγελματιών φοροτεχνικών, βλέπει από την δική της οπτική γωνία την μεταρρύθμιση και αναφέρει,
«Με το νομοσχέδιο έχουμε μια μετονομασία του τέλους χαρτοσήμου σε ψηφιακό τέλος. Οι συντελεστές στην πράξη είναι σχεδόν οι ίδιοι, πλην όμως το ποσοστό 20% επί του χαρτοσήμου ήταν πόρος υπέρ του ΟΓΑ άρα, μέχρι τώρα υπέρ του e-ΕΦΚΑ. Τώρα φαίνεται ότι ο πόρος αυτός υπέρ e-ΕΦΚΑ καταργείται και ζητάμε τη διατήρησή του.
Εκφράζουμε την αντίθεσή μας σχετικά με τις διατάξεις του άρθρου 20 και ζητούμε να μην εφαρμοστεί σε συλλόγους και σωματεία γιατί:
Με νέα νομοθετική διάταξη, το “Ψηφιακό Τέλος Συναλλαγής”, επιβάλλεται φόρος στις συνδρομές των μελών των συνδικαλιστικών οργανώσεων, στριμώχνοντας ακόμα περισσότερο οικονομικά αλλά και πρακτικά τα σωματεία και τις ομοσπονδίες.
Η συντριπτική πλειοψηφία των οργανώσεων πρωτοβάθμιων και δευτεροβάθμιων οριακά καλύπτουν τις λειτουργικές τους ανάγκες (ενοίκια, συντήρηση γραφείων, ενέργεια κ.λπ.) δεν έχουν το κατάλληλο διοικητικό προσωπικό και οι όποιες λειτουργίες τους καλύπτονται από την εθελοντική προσφορά των μελών τους.
Με τη εν λόγω ρύθμιση επιβάλλεται επιπρόσθετη επιβάρυνση επί των συνδρομών των μελών τους, αλλά και βαριά διοικητική διαδικασία που είναι η μηνιαία απόδοση του φόρου, η οποία μάλιστα εάν δεν πραγματοποιηθεί εμπροθέσμως επισύρει ιδιαίτερα υψηλά πρόστιμα τα οποία έχουν επιπτώσεις και στα μέλη των διοικήσεων τους (π.χ. αδυναμία έκδοσης φορολογικής ενημερότητας κ.λπ.).
Η υποχρέωση της μηνιαίας απόδοσης από σωματεία και συλλόγους του ψηφιακού τέλους έρχεται σε αντίθεση με την υφιστάμενη νομοθεσία. Η συντριπτική πλειοψηφία των συλλογών και των σωματείων απαλλάσσονται από την τήρηση φορολογικών βιβλίων και το βιβλίο ταμείου δεν ενημερώνεται υποχρεωτικά κάθε μήνα », λένε μεταξύ αλλων οι φοροτεχνικοί .
Περα από τα όποια παραπάνω κλαδικά αιτήματα τους , το ψηφιακο τέλος συναλλαγών αποτελεί μια ακόμα ουσιαστική μεταρρύθμιση που εναρμονίζει την Ελλάδα με την Ευρωπαϊκή πρακτική .