Οι εργασίες για την «αποψίλωση» του χώρου, όπου συνετρίβη το αεροσκάφος, συνεχίστηκαν με αμείωτο ρυθμό και στη διάρκεια της χθεσινής νύχτας, ώστε η περιοχή να απολυμανθεί όσο το δυνατόν συντομότερα, αλλά και να καταστεί προσβάσιμη για τους κατοίκους, οι οποίοι δηλώνουν ακόμη και τώρα ανάστατοι από την συντριβή του αεροσκάφους.
Γράφοντας τον τραγικό επίλογο, τα σωστικά συνεργεία ανέσυραν χθες και τις οκτώ σωρούς των μελών του άτυχου πληρώματος ουκρανικής καταγωγής, οι οποίες μεταφέρθηκαν στο Γενικό Νοσοκομείο Κομοτηνής με ειδικό όχημα των Ενόπλων Δυνάμεων, όπως αιτήθηκε το Εθνικό Συντονιστικό Κέντρο Επιχειρήσεων και Διαχείρισης Κρίσεων (ΕΣΚΕΔΙΚ).
Καμία επικίνδυνη ουσία
Την ηρεμία στην ευρύτερη περιοχή, ωστόσο, αποκατέστησε το πόρισμα των ειδικών, καθώς δεν εντοπίστηκαν επικίνδυνες ουσίες στον χώρο όπου κατέπεσε το αεροσκάφος, έπειτα από τις μετρήσεις που έγιναν, όπως γνωστοποίησε ο εκπρόσωπος τύπου του Πυροσβεστικού Σώματος, Επιπυραγός, Γιάννης Αρτοποιός. Σύμφωνα με τον κ. Αρτοποιό, εξειδικευμένο προσωπικό των Ενόπλων Δυνάμεων με τη συνδρομή 30 πυροσβεστών επιχειρούσαν χθες για τη δημιουργία οδών ασφαλούς διέλευσης και μεταφοράς σορών σε χώρο απολύμανσης, ώστε να ολοκληρωθεί η διαδικασία αποκατάστασης του χώρου.
Παράλληλα με τις εργασίες απολύμανσης, το βάρος των ερευνών επικεντρώνεται τώρα στα τελευταία λεπτά της μοιραίας πτήσης, καθώς το αεροσκάφος εμφάνισε μηχανική βλάβη στον αέρα και πετούσε φλεγόμενο και σε μικρό ύψος πάνω από παραθεριστικές περιοχές του νομού Καβάλας, πριν τελικά καταπέσει. Μάλιστα, από τη στιγμή που εισήλθε στον ελληνικό εναέριο χώρο έως και τη στιγμή που χάθηκε το στίγμα του από τα ραντάρ μεσολάβησαν 38 λεπτά, χρονικό διάστημα που θα ερευνηθεί ενδελεχώς ως προς τα αίτια της συντριβής του αεροσκάφους. Επιβοηθητικό των ερευνών αποτελεί το γεγονός ότι, σύμφωνα με τον διοικητή του Τάγματος Εκκαθάρισης Ναρκοπεδίων Ξηράς, έχει βρεθεί και αντικείμενο που πιθανολογείται ότι είναι το μαύρο κουτί του μοιραίου αεροσκάφους, ώστε οι εμπειρογνώμονες να αναλύσουν τις καταγραφές εκείνων των στιγμών.
Πάντως, από την πρώτη στιγμή που έγινε αντιληπτή η πτώση του αεροσκάφους, στις επιχειρήσεις συμμετείχαν δυνάμεις της ΕΛ.ΑΣ, της τοπικής αυτοδιοίκησης και του ΕΚΑΒ καθώς και το ελικόπτερο του ενιαίου συντονιστικού κέντρου έρευνας και διάσωσης, με τη συνεργασία και τη διαρκή παρουσία δυνάμεων του ΓΕΕΘΑ, ενώ στο σημείο μετέβη και κλιμάκιο επιθεωρητών περιβάλλοντος, αφού εφαρμόστηκε αμέσως το πρωτόκολλο ενεργειών -σύμφωνα με τα ευρωπαϊκά και διεθνή πρότυπα- με προτεραιότητες τη δημιουργία αφενός περιμέτρου ασφαλείας αλλά και τον αποκλεισμό της περιοχής του ατυχήματος, δεδομένης της πληροφορίας ότι το αεροσκάφος μετέφερε φορτίο 11,5 τόνους με πυρομαχικά.
Καταλυτικό για τις έρευνες στην περιοχή υπήρξε χθες το πόρισμα από το ειδικό κλιμάκιο του ΓΕΕΘΑ, δηλαδή στελέχη του Ειδικού Διακλαδικού Λόχου Αντιμετώπισης Πυρηνικής, Βιολογικής και Χημικής ‘Άμυνας (ΕΔΛΟ/ΠΒΧ) που αφίχθησαν από την Αθήνα, τα οποία κατέληξαν, κατόπιν έρευνας για την διακρίβωση της άσπρης σκόνης που υπήρχε διάσπαρτη στην περιοχή του δυστυχήματος, ότι δεν υπάρχουν επικίνδυνες ουσίες (Χημικές, Βιολογικές, Ραδιολογικές και Πυρηνικές) στο χώρο.
Δεδομένου ότι δεν εντοπίστηκε καμία επικίνδυνη ουσία, στη σκηνή της συντριβής εισήλθε στη συνέχεια το Τάγμα Εκκαθάρισης Ναρκοπεδίων Ξηράς (ΤΕΝΞ), για να ερευνήσει και να σημάνει τα βλήματα. Μετά την έρευνα και τη σήμανση των βλημάτων, ακολουθεί η διαδικασία συγκέντρωσης και απομάκρυνσης ή επί τόπου εξουδετέρωσής τους, ανάλογα με την κρίση των πυροτεχνουργών.
Τα 38 μοιραία λεπτά
Εν τω μεταξύ, τα όσα συνέβησαν τα 38 μοιραία λεπτά που το αεροσκάφος πετούσε πάνω από τη Βόρεια Ελλάδα επιχείρησε να «φωτίσει» η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ). Σε ανακοίνωσή της περιγράφει πως το ουκρανικού νηολογίου αεροσκάφος τύπου Antonov 12, απογειώθηκε το απόγευμα του περασμένου Σαββάτου από τον αερολιμένα της Νις στην Σερβία με οκταμελές (8) πλήρωμα και εντεκάμιση (11,5) τόνους επικίνδυνο φορτίο (dangerous goods). Με βάση το σχέδιο πτήσης που είχε καταθέσει στις αρμόδιες αρχές της Σερβίας, το αεροσκάφος θα πραγματοποιούσε πτήση cargo προς το Μπανγκλαντές (Ντάκα) με ενδιάμεσους σταθμούς την Ιορδανία (Αμμάν) και την Σαουδική Αραβία (Ριάντ).
Εκτελώντας το δρομολόγιο, το αεροσκάφος εισήλθε στον ελληνικό εναέριο χώρο εισήλθε στις 22:09 τοπική ώρα και στις 22:37 ενημέρωσε αρχικά το Κέντρο Ελέγχου Περιοχής Αθηνών – Μακεδονίας (ΚΕΠΑΘΜ) ότι λόγω προβλήματος (operation reasons) δεν θα συνεχίσει για το τελικό του προορισμό και ότι θα γυρίσει πίσω στο αεροδρόμιο αναχώρησης.