Με τον νέο ΚΟΚ, ο οποίος μπαίνει σε διαβούλευση την ερχόμενη εβδομάδα -εκτός απροόπτου- και θα εισαχθεί στη Βουλή προς ψήφιση τον Ιανουάριο, αλλάζουν (σχεδόν) όλα, με σκοπό να μπει μια τάξη στο κυκλοφοριακό χάος της Ελλάδας. Στο στόχαστρο δεν μπαίνουν μόνο οι οδηγοί αυτοκινήτων και μοτοσικλετών, αλλά και οι ανήλικοι χρήστες των οχημάτων μικροκινητικότητας, ακόμα και οι πεζοί, στους οποίους θα επιβάλλονται πρόστιμα για «αλόγιστη κίνηση», αν, για παράδειγμα, διασχίζουν δρόμους με ερυθρό σηματοδότη για τους πεζούς, στέκονται στις διαβάσεις και καθυστερούν τα αυτοκίνητα, ή θέτουν τον εαυτό τους και άλλους χρήστες των οδών σε κίνδυνο.
Αυτές και πολλές ακόμα, συχνά καινοτόμες, διατάξεις του ΚΟΚ δεν έρχονται για να… μείνουν στα χαρτιά. Για την επιβολή τους θα φροντίζουν 388 κάμερες που θα τοποθετηθούν σε φανάρια το 2025 και 1.000 ακόμα το 2026, οι οποίες θα καταγράφουν τις παραβάσεις και θα στέλνουν τις κλήσεις ηλεκτρονικά στο κινητό του οδηγού.
Σκοπός, όπως εξηγούν παράγοντες του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, είναι όχι να επιβληθούν τιμωρητικές ποινές, αλλά να μπει μια τάξη στο χάος που επικρατεί με το κυκλοφοριακό σε όλη τη χώρα και να σταματήσει η αιματοχυσία στους δρόμους. Αυτό είναι ένα μεγάλο στοίχημα, με δεδομένο ότι, όπως έχει τονίσει ο υφυπουργός Μεταφορών Βασίλης Οικονόμου, η χώρα μας βρίσκεται στην 4η χειρότερη θέση στην Ευρώπη σε νεκρούς από τροχαία.
«Είναι χαρακτηριστικό ότι το 2023 από τους 621 νεκρούς που είχαμε από τροχαία δυστυχήματα οι μισοί έχασαν τη ζωή τους μέσα στην πόλη ενώ οι 100 ήταν πεζοί». Πώς μπορεί να αλλάξει αυτό, λοιπόν;
Σε ό,τι αφορά τα ηλεκτρικά πατίνια, ο νέος ΚΟΚ τα διαχωρίζει σε δύο κατηγορίες: αυτά που κινούνται με ταχύτητα μέχρι 6 χιλιομέτρων ανά ώρα και αυτά που έχουν δυνατότητα να αναπτύξουν ταχύτητα έως 25 χιλιόμετρα ανά ώρα. Για τα πρώτα η χαμηλότερη επιτρεπόμενη ηλικία οδήγησης είναι τα 12 έτη, ενώ για τα δεύτερα για άτομα από 15 ετών και άνω.
Σε κάθε περίπτωση, τα e-scooters υπόκεινται πλέον στις διατάξεις του ΚΟΚ και προβλέπονται πρόστιμα για όλες τις κατηγορίες παραβάσεων, ακόμα και για τους ανήλικους, με την ευθύνη να βαραίνει τους γονείς, αλλά και τις εταιρείες ενοικίασης οχημάτων μικροκινητικότητας. Τα πρόστιμα του ΚΟΚ, όπως εξήγησε ο υφυπουργός Μεταφορών, θα βεβαιώνονται σε χρήστες οχημάτων ηλικίας από 15 ετών και άνω.
Επιπλέον, οι ανήλικοι και ενήλικοι οδηγοί ηλεκτρικών πατινιών θα πρέπει να φέρουν, όπως ορίζει ο ΚΟΚ, κράνος -εδώ τα πρόστιμα είναι πολύ αυστηρά-, ανακλαστικό γιλέκο και φωτιστικά σώματα όχι μόνο στο όχημα, αλλά και πάνω στα ρούχα τους. Μπορεί να φαίνεται ως μια επισήμανση των αυτονόητων, αλλά το να κινούνται σε συγκεκριμένους δρόμους τα οχήματα μικροκινητικότητας και να φροντίζουν οι χρήστες τους να φαίνονται από τους άλλους οδηγούς τη νύχτα είναι κάτι παραπάνω από σημαντικό.
Με τον νέο ΚΟΚ, η πτώση των ορίων ταχύτητας στα 30 χιλιόμετρα ανά ώρα στους δρόμους του αστικού ιστού φωτογραφίζει τα οχήματα μικροκινητικότητας, καθώς, όπως εξηγούν παράγοντες του υπουργείου, η μείωση της ταχύτητας ήρθε για να ευνοήσει αυτά τα οχήματα και να τους επιτρέψει να κινούνται σε περισσότερους δρόμους.
Ετσι, ισχύει η απαγόρευση κίνησης των ηλεκτρικών πατινιών και ποδηλάτων σε μεγάλες λεωφόρους, οδούς ταχείας κυκλοφορίας -και φυσικά στους κλειστούς αυτοκινητόδρομους-, με την απαγόρευση της κίνησής τους να προσδιορίζεται γενικά σε δρόμους που έχουν όριο ταχύτητας πάνω από 50 χιλιόμετρα ανά ώρα. Οι οδηγοί e-scooters υποχρεούνται να χρησιμοποιούν τους ποδηλατόδρομους. Αν δεν υπάρχουν, υποχρεούνται να χρησιμοποιούν το δεξί άκρο του οδοστρώματος.
Σύμφωνα με τον ΚΟΚ, τα ηλεκτρικά πατίνια πρέπει να είναι εφοδιασμένα με φώτα (λευκό ή κίτρινο εμπρός και κόκκινο ανακλαστικό πίσω), κουδούνι και οι οδηγοί να φέρουν φακό ή ανακλαστικό φως στο γιλέκο τους. Εκτός από το ανακλαστικό γιλέκο και το κράνος, οι οδηγοί δεν θα επιτρέπεται να χρησιμοποιούν το κινητό και ακουστικά (θα συνεχίσει να επιτρέπεται η χρήση κινητού με ανοιχτή ακρόαση, εάν είναι στερεωμένο σε ειδική βάση του πατινιού), ούτε να μεταφέρουν δεύτερο άτομο. Θα υποχρεούνται να συμμορφώνονται απόλυτα με τον ΚΟΚ όταν κινούνται στον δρόμο. Οταν κινούνται σε χώρους όπου κυκλοφορούν πεζοί, θα υποχρεούνται να κινούνται με ταχύτητα ανάλογη των πεζών και να τους παραχωρούν την προτεραιότητα, καθώς και να οδηγούν τα πατίνια τους βαδίζοντας όταν δημιουργείται εμπόδιο ή κίνδυνος.
Μια άλλη σημαντική διάταξη αφορά τους χώρους όπου αφήνονται τα πατίνια. Με τη διάταξη αυτή να αφορά περισσότερο τις εταιρείες που παρέχουν οχήματα μικροκινητικότητας προς βραχυχρόνια ενοικίαση στις μεγαλύτερες πόλεις της χώρας, θα είναι αυστηρότατες οι ποινές και για τα ηλεκτρικά πατίνια τα οποία θα εγκαταλείπονται επάνω σε ράμπες αναπήρων και θα εμποδίζουν την πρόσβαση πεζών και ατόμων με αναπηρίες.
Εδώ, μετά από συνεννόηση με τις εταιρείες, επήλθε συμφωνία και το πιθανότερο σενάριο είναι το κόστος της παράβασης (πρόκειται για παράβαση αντικοινωνικού χαρακτήρα, άρα με βαρύ πρόστιμο) να το χρεώνεται η εταιρεία, η οποία όμως θα μπορεί να στραφεί εναντίον του χρήστη που το εγκατέλειψε σε σημείο που δεν επιτρέπεται και να διεκδικήσει αποζημίωση, δηλαδή πληρωμή της κλήσης.
ΜΕ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ ΠΡΩΤΟ ΘΕΜΑ