Στα τάρταρα για ακόμα μια φορά η Ελλάδα, όσον αφορά την γενική εμπιστοσύνη των πολιτών στα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης, με την χώρα μας να βρίσκεται στον πάτο, μαζί με την Ουγγαρία.
Ειδικότερα σύμφωνα με την έκθεση Digital News Report 2024 του Ινστιτούτου του Reuters για τη μελέτη της δημοσιογραφίας, μόλις το 23% στην Ελλάδα και την Ουγγαρία, εμπιστεύεται τις περισσότερες ειδήσεις, τις περισσότερες φορές, με τις δύο χώρες να καταγράφουν τα χαμηλότερα ποσοστά.
Η Ελλάδα συγκέντρωσε τη χαμηλότερη βαθμολογία (23%) στην ετήσια έκθεση του έγκριτου ερευνητικού οργανισμού του Πανεπιστημίου της Οξφόρδης για τη δημοσιογραφία, σε σύνολο 47 χωρών του κόσμου και ισοβάθμισε με την Ουγγαρία του Όρμπαν. Το υψηλότερο ποσοστό (69%) συγκέντρωσαν τα ΜΜΕ της Φινλανδίας.
Πάντως ο βαθμός εμπιστοσύνης των Ελλήνων στα ΜΜΕ ήταν φέτος βελτιωμένος κατά τέσσερις ποσοστιαίες μονάδες σε σχέση με πέρσι.Η κοινή γνώμη, παγκοσμίως μόλις σε ποσοστό 40% δείχνει να εμπιστεύεται τις ειδήσεις. Η ερευνητική ομάδα του Ινστιτούτου Ρόιτερς διευκρινίζει πως εμπιστοσύνη και αξιοπιστία δεν είναι ταυτόσημες έννοιες στην έρευνα.
Πιο έντονη είναι αμφισβήτηση των ειδήσεων στους νέους (έως 35 ετών) – μόλις το 37% του συγκεκριμένου ηλικιακού γκρουπ δήλωσε εμπιστοσύνη στην ενημέρωση που λαμβάνει- σε εκείνους με χαμηλό εισόδημα και σε ανθρώπους με επίπεδο μόρφωσης κατώτερο του τυπικού.
Η ελληνική κοινή γνώμη εμφανίζεται διχασμένη στην έρευνα. Μόλις το 52% των Ελλήνων, ανεξαρτήτως φύλου, πιστεύει ότι τα ΜΜΕ καταφέρνουν να το κρατά ενήμερο για τις εξελίξεις, έδειξε το σκέλος της παγκόσμιας έρευνας για την Ελλάδα αναλυτικότερα ευρήματα του οποίου παρουσίασε ο οργανισμός έρευνας διαΝΕΟσις.
Η φετινή παγκόσμια έρευνα έθεσε στο μικροσκόπιο οκτώ δημοσιογραφικούς ρόλους των ΜΜΕ, αναζητώντας τον βαθμό στον οποίον επιτελούν καθέναν ξεχωριστά απέναντι στους πολίτες. Στην Ελλάδα, με εξαίρεση τον ενημερωτικό ρόλο, στους υπόλοιπους επτά τα ΜΜΕ κατάφεραν ποσοστά αρκετά κάτω του 50% και σημαντικά κάτω από από τον παγκόσμιο μέσο όρο, ανά κατηγορία.
Η μεγαλύτερη διαφορά παρατηρείται στον επεξηγηματικό ρόλο των ΜΜΕ (να βοηθούν το κοινό να καταλάβει τι συμβαίνει στην επικαιρότητα: 42% στην Ελλάδα, έναντι 59% μεταξύ 47 χωρών. Στην Ελλάδα απουσιάζει η κουλτούρα επεξηγηματικής δημοσιογραφίας και, πλην εξαιρέσεων, οι ειδήσεις παρουσιάζονται με αποσπασματικό τρόπο.Η έρευνα «έτρεξε» στο δεύτερο 15ήμερο του Ιανουαρίου, όταν στην ελληνική επικαιρότητα βρίσκονταν, μεταξύ άλλων, το νομοσχέδιο για την ισότητα στον γάμο και οι κινητοποιήσεις για το νομοσχέδιο σχετικά με τα ιδιωτικά Πανεπιστήμια.
Διενεργήθηκε με τη μέθοδο του ηλεκτρονικού ερωτηματολογίου σε αντιπροσωπευτικό δείγμα του πληθυσμού (άνω των 2000 ατόμων) που έχει σύνδεση με το διαδίκτυο και όπως τονίζεται δεν αποτελεί αντιπροσωπευτικό του συνολικού πληθυσμού. Επισημαίνεται ωστόσο ότι ποσοστό 79% του πληθυσμού της χώρας έχει σύνδεση στο ίντερνετ.
Την ίδια ώρα αφήνονται αιχμές κατά της ΝΔ, για το «θεσμικό πραξικόπημα», με την αιφνιδιαστική τροποποίηση του ΔΣ του ΕΣΡ, από την Κυβέρνηση Μητσοτάκη. Όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά «το συμβούλιο της Ανεξάρτητης Ρυθμιστικής Αρχής Ραδιοτηλεοπτικών Εκπομπών, του Εθνικού Συμβουλίου Ραδιοφωνίας και Τηλεόρασης, αντικαταστάθηκε τον Σεπτέμβριο του 2023. Ο διορισμός του νέου Συμβουλίου δεν ήταν αποτέλεσμα συνήθους διαβούλευσης και συμβιβασμού μεταξύ των πολιτικών κομμάτων. Μόλις τρεις εβδομάδες πριν από την ψηφοφορία, ο Πρόεδρος της Ελληνικής Βουλής διεύρυνε τα μέλη της κυβερνητικής ομάδας της Βουλής που αποφασίζει ποιος διορίζεται σε Ανεξάρτητες Αρχές. Παρά τον ελιγμό αυτό, το νέο διοικητικό συμβούλιο πέτυχε υποστήριξη από την απαιτούμενη πλειοψηφία με αμφιλεγόμενο τρόπο και ο διορισμός του αντιμετωπίστηκε με έντονη αντίθεση από άλλα κόμματα. Το μόνο κόμμα που ψήφισε για το νέο Συμβούλιο της Ρυθμιστικής Αρχής, πλην της κυβερνώσας Νέας Δημοκρατίας, ήταν το ακροδεξιό κόμμα Ελληνική Λύση. Το κόμμα έχει εκφράσει την αντίθεσή του στις Ανεξάρτητες Αρχές και ο ηγέτης του αντιμετώπισε στο παρελθόν μεγάλα πρόστιμα από τη Ρυθμιστική Αρχή Ραδιοτηλεοπτικών Εκπομπών για ρητορική μίσους και παραπλανητικές εμπορικές διαφημίσει».