Του Βασίλη Ταλαμαγκα
Το γενικότερο κλίμα της ακρίβειας συνεχίζει να πλήττει τους καταναλωτές, με τις τιμές να παραμένουν υψηλές και τις αυξήσεις σε βασικά προϊόντα να είναι σχεδόν στα ιδια επίπεδα . Αν και οι μειώσεις σε μερικά προϊόντα προσφέρουν μια μικρή ανάσα , η συνολική εικόνα χρειάζεται έναν εξορθολογισμό των τιμών , ενώ η μεγαλύτερη διαφάνεια στην αγορά παραμένει επιτακτική.
Στο επίκεντρο αυτών των συζητήσεων μπαίνει πάντα η μείωση του μεσοσταθμικού κέρδους των εταιρειών , ώστε να μην υπάρξουν ανατιμήσεις, λόγω των διεθνών πιέσεων .
Οικονομικοί παράγοντες πιστεύουν ότι όλο αυτό το οικονομικό πρόβλημα επηρεάζει την καθημερινότητα των καταναλωτών και ότι η επιβάρυνση δεν περιορίζεται μόνο στα βασικά αγαθά, αλλά επεκτείνεται και σε τομείς όπως οι μεταφορές, η υγεία και η ενέργεια, δημιουργώντας μια δύσκολη κατάσταση για τους πολίτες.
Τα στοιχεία καταναλωτικών οργανώσεων δείχνουν πάντως ότι για τον Ιανουάριο καταγράφηκαν αυξήσεις σε σημαντικούς τομείς .
Οι πρωταθλητές της ακρίβειας για τον Ιανουάριο ήταν :
– Αεροπορικά εισιτήρια: +31,6%
– Φυσικό αέριο: +26,5%
– Ξενοδοχεία: +16,8%
– Ενοίκια: +9,2%
– Ασφάλιστρα υγείας: +7%
Αλλοι άνθρωποι της αγοράς επισημαίνουν ότι ο «πληθωρισμός των τροφίμων» ιδιαίτερα στα σούπερ μάρκετ κινείται σε επίπεδα χαμηλότερα της μιας ποσοστιαίας μονάδας. Το πρόβλημα, λένε δεν είναι ο πληθωρισμός στις κατηγορίες των καταναλωτικών προϊόντων, αλλά στον τομέα των υπηρεσιών .
Από κανένα δεν περνούν απαρατήρητοι και οι τζίροι .
Ενισχυμένος κατά 2,6% ήταν ο τζίρος των σούπερ μάρκετ το 2024. Σύμφωνα με τα στοιχεία της εταιρείας ερευνών Circana, συνολικά η αγορά εμφάνισε τζίρο 12,1 δισ. ευρώ έναντι 11,8 δισ. ευρώ το 2023.
Η κατηγορία των τροφίμων εμφάνισε αύξηση στην αξία πωλήσεων κατά 3,6%, ενώ οι άλλες δύο μεγάλες κατηγορίες, οικιακά καθαριστικά και είδη προσωπικής φροντίδας, κατέγραψαν μείωση πωλήσεων κατά 0,9%. Ωστόσο, όλες οι κατηγορίες πέτυχαν αύξηση στους όγκους ( 2,8% τα τρόφιμα, 3,1% τα είδη προσωπικής φροντίδας και 1,5% τα οικιακά καθαριστικά).
Η ιδιωτική ετικέτα εμφάνισε μεγαλύτερη ανάπτυξη σε σχέση με τα επώνυμα είδη, καταγράφοντας ρυθμό αύξησης τζίρου στο 4,4% έναντι 2% που σημείωσαν τα επώνυμα προϊόντα.
Σε ό,τι αφορά τις προσφορές, η έντασή τους διατηρήθηκε και ενισχύθηκε κατά 0,4 της μονάδας, με το ποσοστό των υπό προώθηση κωδικών να διαμορφώνεται στο 25,7%.
Από τα παραπάνω είναι εμφανές ότι με τέτοιους τζίρους η παρέμβαση της κυβέρνησης θα μπορούσε να είναι καίρια στο σύνολο των εταιρειών, ώστε να πιεστούν να ρίξουν τις τιμές . Είναι ξεκάθαρα θέμα πολιτικής βούλησης και κυβερνητικής πυγμής .