Πολύς λόγος γίνεται τελευταία λόγω των πυρκαγιών με αφορμή την παρουσία και δραστηριότητα πτητικών μέσων προς κατάσβεση αυτών.
Πληθώρα πτητικών μέσων κυρίως αεροπλάνα και ελικόπτερα μπαίνουν στη μάχη με τις φλόγες. Όμως μαζί με τα πτητικά μέσα μπαίνουν στη μάχη και τα πληρώματα των αεροσκαφών και ελικοπτέρων. Προς τούτο το ρίσκο που αναλαμβάνουμε ως χώρα και αναλαμβάνει η Πολεμική Αεροπορία θα πρέπει να είναι ανάλογο του προσδοκώμενου οφέλους. Με λίγα λόγια, δεν μπορεί για κανένα λόγο και για κανένα σκοπό να μπαίνει η ζωή των πιλότων σε δεύτερη μοίρα. Αυτοί είναι εκεί για να αναλάβουν το βάρος που τους αναλογεί, όχι για να γίνουν ήρωες, όχι για να δημιουργήσουν αυριανούς ανδριάντες σε πλατείες.
Φαίνεται όμως ότι κάποιοι ίσως να αρέσκονται στην απονομή στεφάνων σε μνημεία. Και αυτό επειδή φαίνεται ότι τα πτητικά μέσα και άρα και οι πιλότοι υπόκειται σε ανάληψη ρίσκου πέραν των δυνατοτήτων τους.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η νυχτερινή ρίψη νερού από Canadair της ΠΑ πριν λίγες ημέρες στο πύρινο μέτωπο της Κερατέας. Παντού ακούμε για τον ηρωισμό των πιλότων και την εκτέλεση του καθήκοντος τους με αυταπάρνηση και άλλα τέτοια ωραία σχόλια. Αν εκείνη τη νύχτα είχαμε ένα δυστύχημα, τι θα ακούγαμε άραγε; Εύκολο να απαντηθεί αυτή η ερώτηση. Η δύσκολη ερώτηση είναι αν θα είχαμε όντως δυστύχημα ή όχι; – τουλάχιστον με βάση τα θεσμικά κείμενα και τις πιθανότητες που απορρέουν από κάτι τέτοιο.
Δεν αναρωτήθηκε ποτέ κανείς σε κανένα μέσο ενημέρωσης αν κατασκευαστικά προβλέπεται το εν λόγω αεροσκάφος να κάνει ρίψεις κατά τη διάρκεια της νύχτας. Θα αναρωτιόντουσαν όλοι μόνο αν συνέβαινε κάτι κακό. Τώρα όχι. Γιατί; Μήπως επειδή έγινε αυτό που θέλαμε και είμαστε “ευτυχώς” όλοι καλά; Ίσως. Πάντως ποιός μπορεί να πει πότε ξανά στο παρελθόν συνέβη κάτι τέτοιο; Στο εξωτερικό, με τι αεροσκάφη γίνονται ρίψεις νύχτα, αν γίνονται και τι παραπάνω συστήματα διαθέτουν προκειμένου να εξασφαλίζουν την ασφάλεια; Έχουν τέτοια συστήματα τα ελληνικά αεροσκάφη πυρόσβεσης;
Τα ερωτήματα πρέπει να τεθούν στο υψηλότερο δυνατό επίπεδο προκειμένου να δοθούν απαντήσεις για το κατά πόσο τηρούνται οι κανονισμοί και τα εγχειρίδια χρήσης των πτητικών μέσων. Να σημειωθεί ότι προφανώς αν το εγχειρίδιο χρήσης δηλαδή ο κατασκευαστής το απαγορεύει και μια διαταγή ή κανονισμός το επιτρέπει μερικώς ή υπό προϋποθέσεις, προφανώς είναι έκθετος ο φορέας που αγνοεί τον κατασκευαστή, όποιος φορέας και αν είναι αυτός. Ή μήπως είμαστε τόσο σίγουροι για την αξιοπλοΐα των αεροσκαφών και ελικοπτέρων μας που υπερβάλλουμε εαυτόν έτσι απλά…;! Να θυμίσουμε ότι λίγες ημέρες πριν τη νυχτερινή ρίψη ένα άλλο Canadair έκανε αναγκαστική προσθαλάσσωση λόγω απώλειας ώσης. Τυχαία έγινε στη θάλασσα, αν γινόταν εν πτήση ίσως είχαμε άλλη κατάληξη, μάλλον δυσμενή. Λίγο πιο πριν ελικόπτερο έκανε κάτι αντίστοιχο, ευτυχώς και πάλι χωρίς να θρηνήσουμε ανθρώπινες ζωές.
Δυστυχώς, φαίνεται να μην διδάσκεται κανένας από τα διδάγματα του παρελθόντος και δει από το πολύ πρόσφατο δυστύχημα Canadair του 2023 με δύο νεκρούς πιλότους. Το ξεζούμισμα ανθρώπινων πόρων και μηχανών φαίνεται να έφερε αυτό το αποτέλεσμα.
Δύο χρόνια μετά είμαστε σε θέση που τα κάνουμε όλα τόσο καλά και δει κατά τη διάρκεια της νύχτας; Δεν χρειαζόμαστε νέους ήρωες, έχουμε ήδη αρκετούς. Αυτό που χρειαζόμαστε είναι στρατηγική που με τη σειρά της θα καθορίσει απαιτούμενα μέσα και εξοπλισμό για να γίνονται όλα όπως προβλέπεται και όπως είναι ασφαλές, όχι όπως θέλει κάθε φορά ο καθένας…
Η αυταπάρνηση και ο ηρωισμός των Ελλήνων πιλότων είναι δεδομένα. Δεν επιτρέπεται όμως σε κανέναν να τα χρησιμοποιεί κατά το δοκούν και πολύ περισσότερο για να καλύψει κενά του συστήματος. Είναι άνθρωποι οι πιλότοι, όχι αναλώσιμοι όπως και σε κανέναν δεν αξίζει να είναι κάτι τέτοιο.
“Φλεγόμενος Πιλότος”