Του Βασίλη Ταλαμάγκα
Στην υπόθεση του διαγωνισμού για το λιμάνι του Βόλου, οι συζητήσεις ήταν έντονες εδώ και πολύ καιρό. Κύκλοι που βρίσκονται κοντά στο Υπερταμείο, εξηγούσαν πώς για το λιμάνι του Βόλου είχε διαμορφωθεί μία ιδιάζουσα κατάσταση μετά τις καταστροφές του Daniel και του Elias. Άρα η ακύρωση του διαγωνισμού, σύμφωνα με τον οποίο το λιμάνι περνούσε στον Ιβάν Σαββίδη, μάλλον ήταν στα πολύ σοβαρά ενδεχόμενα εδώ και πάρα πολύ καιρό.
Τόσο το Υπερταμείο, όσο και η κυβέρνηση ανέμεναν την αποκατάσταση των ζημιών που είχε υποστεί το λιμάνι του Βόλου μετά την έγκριση κονδυλίου 9 εκατ. ευρώ για την αποκατάσταση από το ΤΑΙΠΕΔ.
Οι ίδιοι κύκλοι τόνιζαν, ότι μετά την αποκατάσταση των ζημιών το λιμάνι θα είχε μεγαλύτερη υπεραξία.
Αντίστοιχη απόφαση υπήρχε και με το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης, όπου η κυβέρνηση ματαίωσε τον διαγωνισμό επικαλούμενη για το συγκεκριμένο περιουσιακό στοιχείο εθνικούς λόγους. Τότε υπενθυμίζεται ότι είχε ξεκινήσει ο πόλεμος στην Ουκρανία.
Μετά την τελευταία εξέλιξη το κομβικό περιουσιακό στοιχείο θα επαναξιολογηθεί και κατά πάσα πιθανότητα θα οδηγηθεί σε νέο διαγωνισμό.
Υπενθυμίζεται ότι η απόφαση του ΤΑΙΠΕΔ για την ανακήρυξη του ΟΛΘ ως προτιμητέου επενδυτή, είχε προκαλέσει την προσφυγή του έτερου επιχειρηματικού σχήματος που είχε μειοδοτήσει στον διαγωνισμό.
Ο διαγωνισμός είχε ολοκληρωθεί τον Σεπτέμβριο του 2023 όταν το ΤΑΙΠΕΔ, ανακήρυξε τον ΟΛΘ ως προτιμητέο επενδυτή διότι είχε προσφέρει 51 εκατ. ευρώ. Η κοινοπραξία που είχε ήρθε δεύτερη, η «Goldair Cargo A.E. – Goldair Handling Α.Ε.» είχε προσφέρει 26 εκατ. ευρώ με πολλούς τότε να αναρωτιούνται, για το υπερβολικό τίμημα που είχε δώσει ο Ιβάν Σαββίδης.
Μάλιστα, σύμφωνα με τα στοιχεία, τα 51 εκατ. που είχαν δοθεί ήταν σχεδόν 16 φορές πάνω από τον τότε τζίρο του ΟΛΒ.
Οι γνωρίζοντες λένε ότι η ματαίωση του διαγωνισμού γίνεται για λόγους δημοσίου συμφέροντος καθώς πρέπει να αναπροσαρμοστεί η στρατηγική αξιοποίηση του λιμένα λαμβάνοντας υπόψιν και τις ευρύτερες γεωπολιτικές ανακατατάξεις που έχουν συμβεί στο μεταξύ.
Παράγοντες και της διπλωματίας βάζουν στην εξίσωση, με πολύ μεγαλύτερη βαρύτητα τον αμερικανικό παράγοντα και την περαιτέρω κινητικότητα που αναπτύσσει για σειρά θεμάτων που άπτονται της γεωπολιτικής, αφού στην νέα πραγματικότητα οι σύμμαχοι της Ελλάδας ΗΠΑ, θέλουν να έχουν αυτοί την πρωτοβουλία των κινήσεων σε σχέση με τον Ρωσικό παράγοντα σε όλη την βαλκανική.
Η Ελληνική κυβέρνηση σαφώς και θέλει να κάνει μια κίνηση καλής θέλησης προς το νέο σύστημα εξουσίας των ΗΠΑ, παίρνοντας το λιμάνι του Βόλου από τα χέρια του Ιβάν Σαββίδη. Άλλωστε, ουδέποτε οι Αμερικανοί ήθελαν να ανήκουν τα δύο στρατηγικά λιμάνια της Θεσσαλονίκης και του Βόλου στον προσωπικό φίλο του Βλάντιμιρ Πούτιν, την ίδια ώρα που το λιμάνι του Πειραιά ανήκει στους Κινέζους.