Δεκτό κατά πλειοψηφία (με τη θετική ψήφο μόνο των κυβερνητικών Βουλευτών) έγινε στην Ολομέλεια της Βουλής το νομοσχέδιο του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης που προβλέπει τη σύσταση Νομικού Προσώπου Δημοσίου Δικαίου (Ν.Π.Δ.Δ.) με την επωνυμία «Εθνική Αρχή Κυβερνοασφάλειας» και ρυθμίζει βασικά ζητήματα σχετικά με το προσωπικό, τη διοίκηση και τη λειτουργία του. Υπέρ της αρχής του νομοσχεδίου τάχθηκε μόνο η Νέα Δημοκρατία, ενώ τα κόμματα της Αντιπολίτευσης καταψήφισαν, πλην της Πλεύσης Ελευθερίας, που δήλωσε «παρών».
Σκοπός της Αρχής, η οποία αποτελεί μετεξέλιξη της Γενικής Διεύθυνσης Κυβερνοασφάλειας, σύμφωνα με το νομοσχέδιο, είναι η οργάνωση, ο συντονισμός, η εφαρμογή και ο έλεγχος ενός ολοκληρωμένου πλαισίου στρατηγικών, μέτρων και δράσεων για την επίτευξη υψηλού επιπέδου Κυβερνοασφάλειας στη χώρα, σε επίπεδο πρόληψης, προστασίας, αποτροπής, εντοπισμού, αντιμετώπισης, αποκατάστασης και ανάκαμψης από κυβερνοεπιθέσεις.
Η Αρχή ασκεί ελεγκτικές αρμοδιότητες, διενεργεί επιθεωρήσεις και επιβάλλει κυρώσεις στο πλαίσιο του ελέγχου συμμόρφωσης προς το νομικό πλαίσιο για την Κυβερνοασφάλεια. Διαμορφώνει και υλοποιεί πλαίσιο πιστοποίησης Κυβερνοασφάλειας για τα προϊόντα, τις διαδικασίες και υπηρεσίες και τους αξιόπιστους παρόχους υπηρεσιών Κυβερνοασφάλειας, καθώς και για τη συμμόρφωσή τους προς τις απαιτήσεις των ευρωπαϊκών πιστοποιητικών Κυβερνοασφάλειας.
Δομικά η Αρχή θα διαρθρώνεται σε δύο Γενικές Διευθύνσεις, μία επιτελικού σχεδιασμού και μία επιχειρησιακή και αναμένεται να διπλασιάσει το προσωπικό της – θα διαθέτει 155 οργανικές θέσεις από περίπου 50 που διαθέτει επί του παρόντος. Σε αυτό το πλαίσιο όπως διευκρινίζεται θα υπάρξει ειδική μέριμνα για τη βέλτιστη διαχείριση του ανθρώπινου δυναμικού αλλά και την ενίσχυση της Αρχής με προσωπικό υψηλής εξειδίκευσης.
Επιπλέον εντός της θα λειτουργούν Κέντρο Επιχειρήσεων Κυβερνοασφάλειας (Security Operations Centre), Ομάδα Απόκρισης Συμβάντων στον Κυβερνοχώρο (CSIRT), καθώς και Εργαστήριο Αναλύσεων, Δοκιμών και Ερευνών (Forensics & Testing Lab).
Το νομοσχέδιο δέχθηκε τα πυρά των κομμάτων της Αντιπολίτευσης, που επέμειναν «στην ανάγκη να είναι μία εντελώς Ανεξάρτητη Αρχή και όχι Νομικό Πρόσωπο Δημοσίου Δικαίου, το οποίο θα ελέγχεται από την Κυβέρνηση», ενώ άσκησαν κριτική για «την απουσία ασφαλιστικών δικλείδων που θα διασφαλίζουν τα ευαίσθητα προσωπικά δεδομένα και τους δημοκρατικούς θεσμούς», όπως ανέφεραν.
Τροπολογία για ΕΥΠ
Έντονες αντιδράσεις υπήρξαν και για κάποιες τροπολογίες που κατέθεσε η Κυβέρνηση για άλλα θέματα που δεν είχαν καμία σχέση με αυτό της Κυβερνοασφάλειας όπως την τροπολογία για ΕΥΠ με το θέμα που έχει προκύψει μετά την δικαίωση από το Διοικητικό Εφετείο Αθηνών προσφευγόντων υπαλλήλων για την παράνομη – αντισυνταγματική Μετάταξή τους από την ΕΥΠ στην ΕΛ.ΑΣ.
Συγκεκριμένα, στο νομοσχέδιο ενσωματώθηκαν και τροπολογίες, οι οποίες υπερψηφίστηκαν κατά πλειοψηφία και προβλέπουν, ειδικότερα με τις νέες ρυθμίσεις τα κάτωθι:
– Δημιουργείται πάγιος μηχανισμός ενίσχυσης των πληττόμενων περιοχών από φυσικές καταστροφές, αφενός μέσω παροχής ψηφιακής κάρτας σε ενήλικα φυσικά πρόσωπα, αφετέρου μέσω της δημιουργίας ειδικών καθεστώτων ενίσχυσης για επιχειρήσεις και του χαρακτηρισμού τους ως αφορολογήτων, ανεκχώρητων και ακατάσχετων.
– Καταργείται το καθεστώς της ειδικής εισφοράς 5% επί της τιμής του φυσικού αερίου που επιβάρυνε τους ηλεκτροπαραγωγούς για τις ποσότητες που αγοράζουν για τη λειτουργία των εργοστασίων τους και την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας, η οποία είχε επιβληθεί πρώτη φορά τον Νοέμβριο του 2022.
– Προβλέπεται η δυνατότητα ελέγχου και εκκαθάρισης σε πραγματικό χρόνο, των οριζομένων δαπανών υγείας από ιδιωτικούς ελεγκτικούς φορείς, καθώς και ο καθορισμός με ΚΥΑ των φορέων υλοποίησης της δράσης δημόσιας υγείας «Προληπτικές διαγνωστικές εξετάσεις για τον καρκίνο του τραχήλου της μήτρας».
– Παρατείνεται κατά 10 μέρες η προθεσμία υποβολής αιτήσεων εγγραφής, ή ανανεώσεων στο Μητρώο Ηλεκτρονικού Τύπου.
– Ρυθμίζονται θέματα προσωπικού της ΕΥΠ, που αφορούν μεταξύ άλλων την τοποθέτησή τους, τα καθήκοντα και το ωράριό τους.
Έντονες αντιδράσεις Παύλου Σαράκη για Τροπολογία ΕΥΠ
Για το θέμα της ΕΥΠ πιο έντονες ήταν οι αντιδράσεις του Βουλευτή Επικρατείας της Ελληνικής Λύσης, έγκριτου νομικού κ. Παύλου Σαράκη, ο οποίος απαντώντας στην τοποθέτηση του Υφυπουργού παρά τω Πρωθυπουργώ και Διευθυντή της Γενικής Γραμματείας του Πρωθυπουργού (Πολιτικού Προϊσταμένου της ΕΥΠ) κ. Γιάννη Μπρατάκου ανέφερε μεταξύ άλλων τα εξής:
“… Εξάλλου και μόνο το γεγονός ότι τροποποιείτε το νόμο που ψηφίσατε το 2022, προσθέτοντας στην Επιτροπή Συντονισμού για θέματα Κυβερνοασφάλειας και μάλιστα στη θέση του Προέδρου τον προϊστάμενο του Γραφείου Συμβούλου Εθνικής Ασφαλείας της Γ.Γ. Του Πρωθυπουργού, αποδεικνύει ότι το επιτελικό κράτος εγκαθίσταται παντού, ελέγχοντας και εξουσιάζοντας κρίσιμους τομείς του Δημοσίου Τομέα.
Και θα πρέπει, σε αυτή εδώ την περίπτωση, να σας υπενθυμίσω ότι το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο έχει θέσει τη χώρα μας υπό επιτήρηση για το Κράτος Δικαίου. Και είναι πρόσφατο, μόλις χθες, το Ψήφισμα του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου όπου πραγματικά καταδικάζει τη χώρα μας και απειλείται η Πατρίδα μας από οικονομικές κυρώσεις για τις παραβάσεις του Κράτους Δικαίου.
Και αναφέρομαι ιδιαίτερα στην παραβίαση του απορρήτου των επικοινωνιών με το κατασκοπευτικό λογισμικό Predator, όπου εμπλέκονταν κρατικοί αξιωματούχοι και ιδιώτες, θέτοντας σε κίνδυνο την ασφάλεια των ιδιωτών πολιτών αλλά και αυτή της Εθνικής Ασφάλειας…………
Σε ό,τι αφορά κάποιες τροποποιήσεις γιατί εισήλθαν στην παρούσα συνεδρίαση της Βουλής: ακούσαμε τον Υπουργό τον κ. Μπρατάκο, ο οποίος είπε το εξής: να θυμίσω στο Σώμα ότι η σημερινή Κυβέρνηση προσπάθησε να απαλλάξει την ΕΥΠ από πρόσωπα τα οποία είχαν ιδιαίτερη εμπειρία, ιδιαίτερες δεξιότητες, μετατάσσοντας αυτούς στην Ελληνική Αστυνομία. Ήθελε να πετύχει τον απόλυτο έλεγχο στο προσωπικό και το πέτυχε αυτό, με μία διάταξη και τους απέσπασε στην Ελληνική Αστυνομία, στερώντας την Εθνική Υπηρεσία Πληροφοριών από στελέχη τα οποία είχαν ιδιαίτερες ικανότητες. Κάποια από αυτά προσέφυγαν στη Διοικητική Δικαιοσύνη και ήρθε η Δικαιοσύνη και τους δικαίωσε. Και αντί η Κυβέρνηση να επαναφέρει στο Σώμα της Εθνικής Υπηρεσίας Πληροφοριών τα συγκεκριμένα πρόσωπα, καταθέτει μία τροποποίηση για να συνεχίσει ακριβώς να θωρακίζει όχι το δίκαιο αλλά τα στεγανά που έχει δημιουργήσει μέσα στην Εθνική Υπηρεσία Πληροφοριών, με αποκλειστικά δικά της πρόσωπα, για να μπορέσει να την χειραγωγεί και να την κατευθύνει, όχι για να υπηρετεί την Εθνική Ασφάλεια αλλά δυστυχώς για να εξυπηρετεί διάφορες σκοπιμότητες”.
Δείτε παρακάτω τις τοποθετήσεις του κ. Σαράκη:
Πρωτολογία του Βουλευτή της Ελληνικής Λύσης, Παύλου Σαράκη, κατά την συζήτηση του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης «Εθνική Αρχή Κυβερνοασφάλειας και λοιπές διατάξεις».
Δευτερολογία του Βουλευτή της Ελληνικής Λύσης, Παύλου Σαράκη, κατά την συζήτηση του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης «Εθνική Αρχή Κυβερνοασφάλειας και λοιπές διατάξεις».
“Θα αναφερθώ σε δύο βασικές τροπολογίες δύο διατάξεις τροπολογία για το νομοσχέδιο για την Εθνική Αρχή Κυβερνοασφάλειας η μια αφορά την Γενική Γραμματεία Πρωθυπουργού όπου με το άρθρο 2 της τροπολογίας περί ρύθμισης του προσωπικού προερχομένου από την ΕΥΠ τροποποιείται το άρθρο 74 του 4873 του 2021 έτσι ώστε η Διοίκηση να συμμορφωθεί με τον βέλτιστο δυνατό τρόπο σε απόφαση του Διοικητικού Εφετείου όπου με το άρθρο 74 είχε προβλεφθεί στο νόμο 4873 η μετάταξη του προσωπικού που υπηρετούσε στην Υπδνση Γ΄ της Δ/νσης Συλλογής και Ανάλυσης Πληροφοριών της ΕΥΠ στην Ελληνική Αστυνομία με τον ίδιο όμως ασφαλιστικό και συνταξιοδοτικό καθεστώς και την προσωπική διαφορά αν αυτή προέκυπτε. Το μετατεθέν προσωπικό απασχολούνταν στην ΕΥΠ σε ζητήματα με αρμοδιότητα της πρόληψης απειλών από την διαχείριση ναρκωτικών, από την παράνομη διακίνηση όπλων & εκρηκτικών και την παράνομη διακίνηση μεταναστών τότε κρίθηκε αναγκαία και επιτακτική η ενίσχυση της Ελληνικής Αστυνομίας με ήδη εξειδικευμένο προσωπικό και ως προς αμεσότερη λύση ήταν αυτή της μετάταξης του εν λόγω προσωπικού της ΕΥΠ που κρίθηκε πλεονάζον το οποίο όμως θα διέθετε και θα μετάφερε την σχετική τεχνογνωσία της εμπειρία και άλλες πρακτικές στην ΕΛ.ΑΣ. 19 εκ των 78 αφιχθέντων προσέφυγαν ενώπιον του Τριμελούς Εφετείου Αθηνών κα δικαιώθηκαν με αντίστοιχες αποφάσεις. Το Τριμελές Διοικητικό Εφετείο μεταξύ άλλων έκανε λόγο και για ελλιπή αιτιολόγηση.
Τώρα με την ισχύουσα νέα νομική διάταξη υιοθετούμε πλήρως τις παρατηρήσεις του Τριμελούς Εφετείου κάνοντας τις αναγκαίες τροποποιήσεις και φυσικά εμπλουτίζοντας την ανάλυση συνεπειών της ρύθμισης έτσι ώστε να είναι σημαντικά εμπεριστατωμένη. Ειδικότερα προβλέπεται κατάργηση της Υπδνσης Γ΄ στην Δνση της Συλλογής και Ανάλυσης των Πληροφοριών και των οργανωτικών δομών της στις Περιφερειακές Μονάδες. Τις 78 αυτές οργανικές θέσεις τις καταργούμε εμείς, μεταφέρονται στο Υπ. Προστασίας του Πολίτη και κατανέμονται με απόφαση του αρμόδιου οργάνου σε Κεντρικές ή Περιφερειακές Υπηρεσίες της ΕΛ.ΑΣ. που ασκούν όμως αντίστοιχες αρμοδιότητες στις οποίες Υπηρεσίες μεταφέρεται το προσωπικό της ΕΥΠ. Το προσωπικό στις Υπηρεσίες της ΕΛ.ΑΣ. θα ασκεί καθήκοντα αντίστοιχα των θέσεων που κατείχε στην ΕΥΠ και η έναρξη ισχύος της προτεινόμενης διάταξης ανατρέχει την ημερομηνία έναρξης του νόμου 4873 στις 16/12/21″.
Δεν θα σταθούμε στις αντιφάσεις και στις ανακρίβειες στην τοποθέτηση του κ. Μπρατάκου για το θέμα αυτό αλλά θα σημειώσουμε στο γιατί η Κυβέρνηση μετά το ηχηρό “χαστούκι” του Ευρωκοινοβουλίου για τη μη λειτουργία του Κράτους Δικαίου στην Ελλάδα εξακολουθεί να παραβιάζει θεμελιώδεις διατάξεις του Δικαίου…
Θυμίζουμε ότι, το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο στο Ψήφισμά του, μεταξύ άλλων, εκφράζει σοβαρές ανησυχίες για τις «πολύ σοβαρές απειλές κατά της Δημοκρατίας, του Κράτους Δικαίου και των Θεμελιωδών Δικαιωμάτων στην Ελλάδα», και υπογραμμίζει ότι «το σύστημα ελέγχων και ισορροπιών είναι απαραίτητο για μια ισχυρή δημοκρατία» σημειώνοντας με ανησυχία ότι «το σύστημα αυτό έχει υποστεί μεγάλη πίεση».