Τζίρος και κέρδη-μαμούθ αποτυπώνονται στους ισολογισμούς των μεγαλύτερων, από πλευράς μεγεθών, επιχειρήσεων σούπερ μαρκετ .
Στην οικονομική αγορά , συνεχίζει να σχολιάζεται μετ επιτάσεως, η εικόνα των αυξημένων τιμών – κυρίως των πολυεθνικών – αλλά και ο συνδυασμός τζίρου – κέρδους στα σούπερ μαρκετ .
Το περασμένο επτάμηνο, ο τζίρος από 6,64 δισ. ευρώ το αντίστοιχο διάστημα του 2023, ξεπέρασε τα 6,83 δισ. ευρώ.
Μάλιστα αξίζει να σημειωθεί ότι συνολικά το 2023 η αξία πωλήσεων των σούπερ μάρκετ αυξήθηκε κατά 9,3% και ο όγκος πωλήσεων μόλις κατά 2,5%, ενώ ανάλογη ήταν η εικόνα και το 2022, όταν η αξία πωλήσεων είχε αυξηθεί κατά 7,50% και ο όγκος πωλήσεων μόλις κατά 0,50%.
Το οικονομικο επιτελείο και όχι μόνο μελετά συνεχώς τα μεγέθη και κυρίως τον πληθωρισμό καταναλωτή ο οποίος θα παραμείνει πάνω από το 2% μέχρι και το 2026 όπως εκτιμά η ΤτΕ.
Ειδικότερα, προβλέπει ότι από το φετινό 3% θα «πέσει» στο 2,3% το 2025 και στο 2,2% το 2026. Το παραπάνω στοιχείο θέλει ιδιαίτερη προσοχή , διότι υπάρχει ο στόχος 2% που θέτει η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα .
Ακόμα και τον περασμένο Αύγουστο ο Γενικός Δείκτης Τιμών Καταναλωτή σε σύγκριση με τον Ιούλιο 2024 παρουσίασε νέα αύξηση 0,3% ενώ ο εναρμονισμένος πληθωρισμός τρέχει το ίδιο διάστημα με ρυθμό 3,2%.
Ενδεικτικο παράδειγμα των παραπάνω αποτελούν τα τελευταία στοιχεία που ανακοίνωσε η «Διαμαντής Μασουτης».
Με αυξημένο εταιρικό τζίρο κατά 16,5% σε σχέση με το 2022 και επενδύσεις πάνω από 25 εκατ. ευρώ στην ελληνική οικονομία συνεχίζει το ισχυρό αποτύπωμα της και το 2023, σύμφωνα με την δημοσίευση των αποτελεσμάτων της.
Αναλυτικότερα, το 2023 σημειώθηκε αύξηση των πωλήσεων σε επίπεδο εταιρείας κατά 16,5% (από 923 εκατομμύρια ευρώ σε 1,076 δισ. ευρώ) και σε επίπεδο Ομίλου κατά 14,5% .
Τα κέρδη προ φόρων της εταιρείας εμφάνισαν σταθερότητα (από 8,303 εκατ. ευρώ το 2022 σε 8,503 εκατ. ευρώ το 2023) ενώ η ιδια η εταιρία λέει, ότι « επέλεξε να ‘‘θυσιάσει” το μεγαλύτερο μέρος της κερδοφορίας της για να ενισχύσει τους Έλληνες καταναλωτές σε μία δύσκολη περίοδο » .
Στα στοιχεία που έχουν δημοσιοποιηθεί, ο Όμιλος Σκλαβενίτης, η ΑΒ Βασιλόπουλος, η (γερμανικής ιδιοκτησίας) Lidl Ελλάς, ο Όμιλος Metro (My market) και η Δ. Μασούτης έχουν συνολικά τζίρο που φτάνει περίπου τα 12 δισ. ευρώ.
Μαζί με τους μικρότερους του κλάδου ο τζίρος των σούπερ μάρκετ ξεπέρασε το 2023 τα 15 δισ. ευρώ. Αναλυτικότερα και για τους μεγαλύτερους του χώρου οι τζίροι τους διαμορφώθηκαν το 2023 ως εξής:
Ο Όμιλος Σκλαβενίτης έφτασε τα 5 δισ. ευρώ, από 4,47 δισ. ευρώ στη χρήση 2022.
Η ΑΒ Βασιλόπουλος έφτασε τα 2 δισ. ευρώ, από 1,98 δισ. το 2022.
Η My Market τα 1,58 δισ. ευρώ, σε σχέση με το 1,5 δισ. ευρώ που ήταν το 2022.
Η αλυσίδα Μασούτης έκλεισε την περσινή χρονιά στο 1,076 δισ. ευρώ, από 924 εκατ. ευρώ που ήταν το 2022.
Η ΑΝΕΔΗΚ Κρητικός κατέγραψε εισπράξεις 620 εκατ. ευρώ, από 497,8 εκατ. ευρώ το 2022.
Η αλυσίδα Γαλαξίας έκλεισε με τζίρο στα 533 εκατ. ευρώ, από 513 εκατ. ευρώ το 2022.
Η Μarket In έκανε τζίρο 410 εκατ. ευρώ, από 375,3 εκατ. ευρώ το 2022.
Τέλος, η Lidl λειτουργεί στην Ελλάδα με τη νομική μορφή της Ο.Ε., κατά συνέπεια δεν δημοσιεύει ισολογισμούς .Υπολογίζεται, όμως, ότι ο τζίρος της ξεπερνά σημαντικά τα 2 δισ. ευρώ.
Την ιδια εικόνα αυξημένου τζίρου και κερδών, παρατηρούμε και στην τακτική έρευνα της ICAP.
Πιο αναλυτικά το 2022 όταν ο πληθωρισμός στη χώρα ήταν στα ύψη, οι 500 πιο κερδοφόρες ελληνικές εταιρείες σημείωσαν αύξηση των κερδών EBITDA (δηλαδή κέρδη προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων) κατά 75,5%, τα οποία διαμορφώθηκαν σε 25,1 δισ. ευρώ.
Αξιοσημείωτες, με βάση την έρευνα της ICAP είναι οι επιδόσεις και των βιομηχανικών ή εμπορικών επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στα τρόφιμα – ποτά.
Συνολικά στις 500 πιο κερδοφόρες επιχειρήσεις της χρήσης 2022 εμφανίζονται περίπου 55 εταιρείες της συγκεκριμένης ομάδας, συμπεριλαμβανομένου και των αλυσίδων σούπερ μάρκετ.
Μάλιστα τα μεγαλύτερα κέρδη σε επίπεδο όγκου εμφανίζεται να τα κάνει η μεγαλύτερη αλυσίδα σούπερ μάρκετ της χώρας, η «Ελληνικές Υπεραγορές Σκλαβενίτη».
Σε επίπεδο επιδόσεων, πάντως, στο κομμάτι του εμπορίου ξεχωρίζει η ΜΕΤΡΟ ΑΕΒΕ της οικογένειας Παντελιάδη. Η εταιρεία με τον βραχίονα του οργανωμένου λιανεμπορίου (My Market) κατάφερε το 2022 να καταγράψει αύξηση της κερδοφορίας της.