Η προετοιμασία για την «Black Friday» του 2025 στην Ελλάδα , εισέρχεται στην κρίσιμη τελική της φάση — και η «μάχη» των καταναλωτών και των επιχειρήσεων έχει ήδη ξεκινήσει. Φέτος ξεχωρίζουν πολλαπλές τάσεις: αυξημένη πρόθεση για αγορές από τους καταναλωτές, έντονη έμφαση στο ψηφιακό και κινητό εμπόριο, αλλά και σημαντικές προκλήσεις ως προς τη διαφάνεια των προσφορών και την εμπιστοσύνη στο λιανικό εμπόριο.
Η Black Friday για το 2025 στην Ελλάδα ορίστηκε για Παρασκευή 28 Νοεμβρίου και αμέσως μετά, τη Δευτέρα 1 Δεκεμβρίου ακολουθεί η «Cyber Monday», που αφορά κυρίως ηλεκτρονικές αγορές.
Παρ’ όλα αυτά, πολλά καταστήματα και e-shops ξεκινούν προσφορές αρκετές ημέρες πριν — καθώς η Black Friday δεν είναι πια μία μόνο ημέρα, αλλά εντείνεται η περίοδος των εκπτωτικών ενεργειών.
Η έρευνα της EY (σε συνεργασία με MRB και Choose Communications) αποκαλύπτει ότι το 63 % των Ελλήνων , δηλώνει πως σκοπεύει να κάνει αγορές κατά τη φετινή Black Friday–Cyber Monday, σε σύγκριση με μόλις 50 % πέρσι.
Η πιο ενεργή ηλικιακή ομάδα είναι αυτή των 30-39 ετών με ποσοστό 76 % και θα αγοράσουν κυρίως είδη τεχνολογίας / ηλεκτρονικές συσκευές (68 %) και ρούχα / αξεσουάρ (61 %).
Ωστόσο, το γεγονός ότι 45 % των καταναλωτών αμφισβητούν κατά πόσο οι εκπτώσεις είναι πραγματικές , δείχνει ότι υπάρχει έντονος προβληματισμός και σκεπτικισμός.
Η τάση για ηλεκτρονικές αγορές, και ειδικά μέσω κινητών συσκευών, ενισχύεται δραματικά και σύμφωνα με τα στοιχεία για την Ελλάδα, οι αγορές μέσω κινητών το 2024 έφτασαν στο 84 % των συνολικών online αγορών.
Οι κορυφαίες κατηγορίες προϊόντων είναι:
Smartphones, τηλεοράσεις, «έξυπνα» οικιακά συστήματα αλλά και είδη για το «σπίτι – κήπος», ευρύτερα οικιακά προϊόντα, που δείχνουν ότι η Black Friday δεν αφορά πλέον μόνο «gadgets», αλλά ολόκληρη την εμπειρία αναβάθμισης στις δραστηριότητες της καθημερνής ζωής .
Για την φετινή χρονια θα πρέπει να επισημανθεί ότι πολλά καταστήματα «εξαπλώνουν» τις προσφορές πέρα από τη μία ημέρα και μιλούν για «Black Week» ή «Black Months».
Πάντως η αύξηση της πρόθεσης για αγορές συνυπάρχει με επιφυλάξεις από τους καταναλωτές:
Ποσοστό 45 % δηλώνει ότι δεν είναι βέβαιος ότι οι εμφανιζόμενες εκπτώσεις ανταποκρίνονται σε πραγματικές μειώσεις τιμών.
Επιπλέον, το 30 % θεωρεί ότι τα προϊόντα που πραγματικά τους ενδιαφέρουν δεν περιλαμβάνονται στις προσφορές.
Η οικονομική αβεβαιότητα των νοικοκυριών στην Ελλάδα , αλλά και σε ολη την Ευρώπη επηρεάζει τη συμπεριφορά: ένα μεγάλο ποσοστό θεωρεί ότι θα δυσκολευτεί να αποταμιεύσει τους επόμενους 12 μήνες.
Αυτό σημαίνει ότι πολλοί καταναλωτές βλέπουν τη Black Friday ως ευκαιρία — αλλά ταυτόχρονα λειτουργούν με προσοχή.
Στρατηγικές για καταναλωτές: Πώς θα βγουν «κερδισμένοι»
-Έρευνα τιμών πριν: Έλεγχος της τιμής του προϊόντος τον προηγούμενο μήνα ώστε να διαπιστωθεί αν η προσφορά είναι όντως καλύτερη.
-Αξιολόγηση της έκπτωσης: Πρέπει να προσέξουν αν η «έκπτωση» είναι υπερβολική σε σχέση με τις πραγματικές τιμές αγοράς.
-Διαφοροποίηση καναλιών: Να γίνει σύγκριση τιμών στο φυσικό κατάστημα και στο e-shop — πολλές προσφορές μπορεί να αφορούν μόνο το ένα από τα δύο.
-Προσοχή στα έξοδα: Στην τελική τιμή περιλαμβάνονται μεταφορικά, αντικαταβολή, έξοδα συναλλαγής κ.ά.
-Αξιοπιστία καταστήματος: Οι καταναλωτές να προτιμούν καταστήματα που διαθέτουν πολιτικές επιστροφής, ακύρωσης και που είναι συμβεβλημένα με καταναλωτικά δικαιώματα.
Για το λιανικό εμπόριο της Ελλάδας, η Black Friday παραμένει μία από τις κρίσιμες περιόδους του έτους — αλλά φέτος η πρόκληση είναι διπλή: όχι μόνο να προσελκύσουν καταναλωτές, αλλά και να χτίσουν εμπιστοσύνη και διαφάνεια. Όπως σημειώνει η EY: «Η αυξημένη πρόθεση των καταναλωτών… είναι ενθαρρυντική για το λιανεμπόριο. Συγχρόνως όμως, οι επιχειρήσεις θα πρέπει να προβληματιστούν για τις επιφυλάξεις που εκφράζουν σημαντικές μερίδες των καταναλωτών».
Οι επιχειρήσεις που θα ξεχωρίσουν φέτος θα είναι εκείνες που:
-Προσφέρουν καθαρές και εμφανείς εκπτώσεις (χωρίς «τεχνάσματα» αύξησης τιμής προ της Black Friday).
-Ενσωματώνουν την omnichannel εμπειρία — δηλαδή ομαλή μετάβαση μεταξύ φυσικού και ηλεκτρονικού καταστήματος, εξυπηρέτηση / παράδοση / επιστροφές.
-Εκμεταλλεύονται το mobile commerce – όπως δείχνουν τα στοιχεία, η κινητή συσκευή είναι πλέον το κύριο σημείο αγοράς.
-Επικοινωνούν με διαφάνεια τον όρο «προσφορά» και ενημερώνουν τον καταναλωτή σε θέματα όπως χρόνο ισχύος, ποσότητα αποθεμάτων, επιπλέον χρεώσεις κ.λπ.
Πάντως η αγορά πιστεύει ότι η Black Friday 2025 στην Ελλάδα δεν είναι απλώς μία ημέρα έκπτωσης — είναι μία ολόκληρη εποχή αγορών, όπου οι καταναλωτές έχουν υψηλή διάθεση για δαπάνη, αλλά ταυτόχρονα βλέπουν τις προσφορές με «γυμνό μάτι». Οι επιχειρήσεις καλούνται να δράσουν στρατηγικά, ψηφιακά και με σεβασμό στη διαφάνεια για να κερδίσουν την εμπιστοσύνη και την επιλογή των καταναλωτών.
Οι ειδικοί λένε ότι για τον καταναλωτή χρειάζεται προετοιμασία, έρευνα και ψυχραιμία , ώστε με τις όποιες αγορές , να μπορούν να κάνουν τη διαφορά ανάμεσα σε μία «καλή» αγορά και μία απλώς «έκπτωση».
Τέλος θα πρέπει να επισημανθεί ότι η ΑΑΔΕ την συγκεκριμένη ημέρα θα είναι σε επιφυλακή για τυχόν παραβιάσεις της οικονομικής νομοθεσίας , αφού κάθε φορά υπάρχουν παράπονα για πολιτικές εξαπάτησης των καταναλωτών .






