Από την αρχή του επόμενου μηνα , τίθεται σε πλήρη εφαρμογή μια νέα υποχρεωτική διαδικασία για χιλιάδες επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στους τομείς της αυτοκίνησης, με την καθιέρωση του ψηφιακού πελατολογίου. Η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ) εισάγει ένα αυστηρότερο πλαίσιο παρακολούθησης για τα συνεργεία, τα πλυντήρια αυτοκινήτων, τους χώρους στάθμευσης και τις εταιρείες ενοικίασης οχημάτων. Πολλοί μιλούν για μια νέα μορφή “Big Brother” στον κλάδο, καθώς το κράτος αποκτά τη δυνατότητα να παρακολουθεί σχεδόν σε πραγματικό χρόνο τις κινήσεις των οχημάτων και των πελατών.
Το ψηφιακό πελατολόγιο αποτελεί μια ηλεκτρονική εφαρμογή καταγραφής πελατών και οχημάτων που εισέρχονται σε συγκεκριμένους τύπους επιχειρήσεων. Η εφαρμογή αυτή, συνδεδεμένη με το σύστημα myDATA της ΑΑΔΕ, στοχεύει στην καταγραφή κάθε παρεχόμενης υπηρεσίας προς φυσικά και νομικά πρόσωπα, με τρόπο διαφανή και ηλεκτρονικά επαληθεύσιμο.
Η καταγραφή περιλαμβάνει τα εξής στοιχεία:
-Αριθμός κυκλοφορίας οχήματος (ελληνικού ή ξένου),
-Κατηγορία και μάρκα οχήματος,
-Ημερομηνία και ώρα εισόδου και εξόδου,
-Στοιχεία για την παρεχόμενη υπηρεσία,
Ειδικά για εταιρείες ενοικίασης, απαιτείται και σκοπός χρήσης, καθώς και στοιχεία για την παραλαβή και επιστροφή του οχήματος.
Η διαδικασία γίνεται μέσω εφαρμογής κινητού ή web-based πλατφόρμας, που δίνει τη δυνατότητα σάρωσης πινακίδων, αυτόματης εισαγωγής δεδομένων και διασύνδεσης με τα ηλεκτρονικά βιβλία της επιχείρησης.
ΥΠΟΧΡΕΩΣΗ ΓΙΑ ΠΟΙΟΥΣ
Από την 1η Ιουλίου, η υποχρέωση καταγραφής στο ψηφιακό πελατολόγιο αφορά:
-Συνεργεία και φανοποιεία (ανεξάρτητα από το αν είναι εξουσιοδοτημένα ή όχι),
-Πλυντήρια αυτοκινήτων,
-Χώρους στάθμευσης (πάρκινγκ),
-Εταιρείες ενοικίασης αυτοκινήτων, μηχανών, φορτηγών, επαγγελματικών και γεωργικών οχημάτων.
Η ΑΑΔΕ δίνει ιδιαίτερη έμφαση στον έλεγχο των παραστατικών που συνδέονται με αυτές τις επιχειρήσεις, καθώς θεωρούνται υψηλού κινδύνου για φοροδιαφυγή, μη καταγραφή εσόδων και τις γνωστές “μαύρες” συναλλαγές.
Ποιοι εξαιρούνται
Η υποχρέωση δεν ισχύει για όλες τις περιπτώσεις. Οι εξαιρέσεις περιλαμβάνουν:
-Επιχειρήσεις χρηματοδοτικής μίσθωσης (financial leasing).
-Επιχειρήσεις που λειτουργούν με συστήματα αυτοεξυπηρέτησης εφόσον τα παραστατικά αξίας εκδίδονται άμεσα με την ολοκλήρωση της υπηρεσίας (καταλαμβάνονται και περιπτώσεις που αποκτά δικαίωμα λήψης υπηρεσίας και το παραστατικό εκδίδεται με την έναρξη αυτής, πάντα με συστήματα αυτοεξυπηρέτησης).
-Η καταγραφή εργασιών που λαμβάνουν χώρα από συνεργεία των οντοτήτων πώλησης καινούργιων αυτοκινήτων, οι οποίες απαιτούνται για να κινηθούν τα καινούργια αυτοκίνητα και να παραδοθούν καθ’ όλα έτοιμα στους αγοραστές (π.χ. αποκήρωση).
-Η εκμίσθωση θέσεων στάθμευσης σε κατόχους οχημάτων, από ιδιοκτήτες περιφραγμένων οικοπέδων, εφόσον η εκμίσθωση των θέσεων δεν συνοδεύεται από υπηρεσίες φύλαξης ή άλλες υπηρεσίες (παρκαδόρος, γραφείο, τηλέφωνο κ.λπ.), ο δε κάτοχος του οχήματος μισθώνει το χώρο με συγκεκριμένη κάθε φορά χρονική διάρκεια και διαθέτει αυτοτελή δυνατότητα εισόδου και εξόδου.
-Η επισκευή ή συντήρηση μερών ή εξαρτημάτων οχημάτων, εφόσον εισάγονται στην εγκατάσταση της επιχείρησης άνευ του οχήματος που φέρει την πινακίδα κυκλοφορίας (π.χ. μηχανή οχήματος, αναμεικτήρας μεταφοράς σκυροδέματος).
-Η χρήση ιδιόκτητου χώρου στάθμευσης επιχειρήσεων για την φιλοξενία/εξυπηρέτηση πελατών τους, με ή χωρίς αντάλλαγμα.
-Η παροχή υπηρεσιών κινητού συνεργείου και επισκευής οχημάτων επί του τόπου της βλάβης ή σε άλλο υποδεικνυόμενο σημείο. Επιχειρήσεις χρηματοδοτικής μίσθωσης (leasing).
Πώς λειτουργεί
Σύμφωνα με τις οδηγίες της ΑΑΔΕ, η διαδικασία τήρησης του Ψηφιακού Πελατολογίου περιλαμβάνει:
-Εγγραφή στην υπηρεσία myDATA REST API και απόκτηση διαπιστευτηρίων
-Καταγραφή στοιχείων με την είσοδο ή έξοδο του οχήματος, ανάλογα με τη δραστηριότητα
-Συμπλήρωση πρόσθετων στοιχείων κατά την παροχή της υπηρεσίας
-Οριστικοποίηση της εγγραφής με την αναχώρηση ή επιστροφή του οχήματος
-Συσχέτιση της εγγραφής με τα αντίστοιχα παραστατικά εσόδων
Κάθε παράλειψη ή καθυστέρηση στη διαδικασία εγγραφής στο Ψηφιακό Πελατολόγιο αντιμετωπίζεται ως παραβίαση υποχρέωσης υποβολής πληροφοριακής δήλωσης.
Από την 1η Ιουλίου, κάθε παράβαση επισύρει χρηματική κύρωση.
Το πρόστιμο ανέρχεται σε 100 ευρώ ανά όχημα, σε περίπτωση:
-Μη καταχώρισης του οχήματος,
-Εκπρόθεσμης ή λανθασμένης εγγραφής,
-Ελλιπών στοιχείων.
Η ΑΑΔΕ θεωρεί τα δεδομένα του πελατολογίου ως πληροφοριακές δηλώσεις, και γι’ αυτόν τον λόγο, η μη συμμόρφωση αντιμετωπίζεται με την αυστηρότητα των φορολογικών παραβάσεων.
Οφέλη κατά την ΑΑΔΕ
Σύμφωνα με την Αρχή, το ψηφιακό πελατολόγιο:
Ενισχύει τη διαφάνεια, καθώς διασυνδέεται με την έκδοση απόδειξης σε πραγματικό χρόνο,
Επιτρέπει διασταυρώσεις μεταξύ εισόδου οχήματος και έκδοσης παραστατικών,
Προσφέρει real-time εικόνα των υπηρεσιών που παρέχονται σε κάθε επιχείρηση,
Βοηθά στον περιορισμό της φοροδιαφυγής και της απόκρυψης εσόδων.
Επιπλέον, το μέτρο θεωρείται απαραίτητο για τον εκσυγχρονισμό της φορολογικής διοίκησης και την επιτάχυνση των επιστροφών ΦΠΑ και άλλων φορολογικών διαδικασιών.
Παρά τα οφέλη που επικαλείται η ΑΑΔΕ, κάποιοι επιχειρηματίες εκφράζουν ανησυχία. Οι σημαντικότεροι προβληματισμοί τους είναι:
Έλλειψη τεχνικής υποδομής σε πολλές μικρές επιχειρήσεις,
Αδυναμία εκπαίδευσης προσωπικού και υιοθέτησης νέων τεχνολογιών.
Η καθιέρωση του ψηφιακού πελατολογίου δεν σταματά εδώ. Η ΑΑΔΕ σχεδιάζει την επέκταση του μέτρου και σε άλλους κλάδους μέσα στο 2025, όπως:
-Εκδηλώσεις και catering (γάμοι, βαπτίσεις, εταιρικά event),
-Κέντρα αισθητικής και spa,
-Γυμναστήρια και σχολές χορού,
-Ξενοδοχεία και τουριστικά καταλύματα.
Ο στόχος είναι ένας: Για κάθε παρεχόμενη υπηρεσία να καταγράφεται και να αποδίδεται ο αντίστοιχος φόρος, δίνοντας τέλος στη χρόνια φοροδιαφυγή μικρής ή μεγάλης κλίμακας.
Το ψηφιακό πελατολόγιο αποτελεί μια βαθιά τομή στη λειτουργία χιλιάδων επιχειρήσεων στους κλάδους του αυτοκινήτου. Το κράτος ενισχύει την ηλεκτρονική του εποπτεία, θέτοντας τέλος σε αδιαφανείς πρακτικές και απουσία παραστατικών.Το μέλλον της φορολογικής συμμόρφωσης είναι πλέον ψηφιακό, αυτόματο και άμεσο.