• Διαφήμιση
  • Επικοινωνία
  • Media/ΜΜΕ/Πρωτοσέλιδα
ΑΚΟΥΣΤΕ LIVE ΚΑΝΑΛΙ ΕΝΑ 90,4
Δευτέρα, 20 Μαρτίου, 2023
FANTOMAS.GR
  • Ελλάδα
  • Αυτοδιοίκηση
  • Πολιτική
  • Κόσμος
  • Κοινωνία
  • Οικονομία
  • Άμυνα & Ασφάλεια
  • Αθλητικά
  • Media
  • Άρθρα
  • Εξώφυλλα
  • Web TV
No Result
View All Result
  • Ελλάδα
  • Αυτοδιοίκηση
  • Πολιτική
  • Κόσμος
  • Κοινωνία
  • Οικονομία
  • Άμυνα & Ασφάλεια
  • Αθλητικά
  • Media
  • Άρθρα
  • Εξώφυλλα
  • Web TV
No Result
View All Result
FANTOMAS.GR
No Result
View All Result
Home Ελλάδα

ANEK: Όταν οι Κρητικοί έκαναν crowdfunding δεκαετίες πριν γίνει μόδα

Fantomas από Fantomas
22/09/2022
σε Ελλάδα, Κοινωνία, Οικονομία
0
0
SHARES
9
VIEWS
Share on FacebookShare on Twitter

ΑΝΕΚ: η κρητική ναυτιλιακή εταιρεία | 520 Greeks

Μπορεί η χθεσινή ανακοίνωση της Attica Group για συμφωνία με τους πιστωτές της ΑΝΕΚ που θα οδηγήσει σε απορρόφηση της τελευταίας να μην έπεσε σαν κεραυνός εν αιθρία, όμως δεν παύει να είναι μία είδηση που δρομολογεί την αρχή του τέλους μίας από τις πλέον ιστορικές εταιρείες της χώρας. Ιστορική καθώς είναι πρώτη ναυτιλιακή στην Ελλάδα – κάποιοι αναφέρουν και σε παγκόσμιο επίπεδο – λαϊκής βάσης που στην συνέχεια υπήρξε παράδειγμα για τη δημιουργία μίας σειράς από ακτοπλοϊκές οι οποίες πριν μερικές δεκαετίες υπολογίζεται ότι κατείχαν πάνω από το 60% των μεταφορών στις ελληνικές θάλασσες. Ίσως στη χώρα μας, και συγκεκριμένα στην Κρήτη, να είχαμε εν αγνοία των πρωτεργατών του, το πρώτο crowdfunding στην παγκόσμια ιστορία του σχετικά νέου χρηματοδοτικού εργαλείου.

Υποδοχή πλοίου της ΑΝΕΚ ©: Ιστορικό αρχείο της ΑΝΕΚΥποδοχή πλοίου της ΑΝΕΚ ©: Ιστορικό αρχείο της ΑΝΕΚ

Το ναυάγιο της Φαλκονέρας

Το οχηματαγωγό πλοίο «Ηράκλειον» αναχώρησε το βράδυ της 7ης Δεκεμβρίου του 1966 από το λιμάνι της Σούδας στα Χανιά με προορισμό τον Πειραιά. Το πλοίο συμφερόντων της εταιρείας Ατμόπλοια Αιγαίου των αδελφών Τυπάλδου μερικές ώρες μετά την αναχώρηση του, στο σημείο που το Κρητικό Πέλαγος συναντά το Μυρτώο, κοντά στη βραχονησίδα Φαλκονέρα θα βυθιστεί στη φουρτουνιασμένη θάλασσα παίρνοντας στον βυθό 226 ζωές. Δεν ήταν ούτε το πρώτο ούτε το τελευταίο πολύνεκρο ναυάγιο που λάμβανε χώρα με πρωταγωνιστές καράβια που είχαν μεταποιηθεί πρόχειρα και ανανέωναν προσωρινές άδειες, καθώς η Επιθεώρηση Εμπορικών Πλοίων τα έκρινε ως μη ασφαλή για τους παράσχει μόνιμη άδεια.

Το ναυάγιο βύθισε τα Χανιά σε πένθος για πολλές εβδομάδες. Όλοι έκλαιγαν τους νεκρούς και καταριόνταν τους πλοιοκτήτες. Την ίδια ώρα ο Κώστας Αρχοντάκης, επιθεωρητής συνεταιρισμών της Αγροτικής Τράπεζας εκείνη την εποχή, συλλαμβάνει την ιδέα δημιουργίας μίας ναυτιλιακής εταιρείας λαϊκής βάσης. Μίας εταιρείας στην οποία θα συμμετείχε όποιος το επιθυμούσε, θα επιδίωκε την αγορά ενός καινούργιου και ασφαλούς επιβατηγού – οχηματαγωγού στη γραμμή Χανιά – Πειραιάς με τα κέρδη που θα προέκυπταν να επέστρεφαν στη γη των ανθρώπων που επένδυσαν στην εταιρεία, στην Κρήτη. Ο ίδιος ο Αρχοντάκης θεωρούσε την ιδέα του παράτολμη και μοιράστηκε τις σκέψεις και τους προβληματισμούς του μόνο με τον Γιάννη Τζαμαριουδάκη, φίλο και συνάδελφό του καθώς και διάδοχό του στον Σύνδεσμο Διπλωματούχων Οικονομικών Επιστημών Χανίων.

Ο Τζαμαριουδάκης ο οποίος ενθουσιάστηκε από την ιδέα μπαίνει μπροστά και κινητοποιεί την επιστημονική και εμπορική κοινότητα ενώ ο Αρχοντάκης διαμορφώνει ένα σχέδιο διακήρυξης – πρόσκλησης προς όλους τους φορείς της Δυτικής Κρήτης (νομοί Χανίων και Ρεθύμνης). Τέσσερις ημέρες πριν τα Χριστούγεννα του 1966 και μόλις λίγες εβδομάδες μετά το ναυάγιο, η αίθουσα συνεδριάσεων στο δημαρχείο των Χανίων κατακλύζεται από κόσμο. Εκπρόσωποι της Εκκλησίας, της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, επιστημονικών συλλόγων, συνδικαλιστικών και επαγγελματικών οργανώσεων έρχονται να ακούσουν το σχέδιο των οικονομολόγων. Συμφωνούν με όσα ακούν και με ενθουσιασμό και αποφασιστικότητα προχωρούν στη σύσταση «Προσωρινής Επιτροπής Ιδρύσεως Ναυτικής Εταιρείας Κρήτης».

Ο καταλυτικός ρόλος του Ειρηναίου

Ο ενθουσιασμός όμως δεν ήταν αρκετός για να πείσει απλούς ανθρώπους να επενδύσουν από το υστέρημά τους σε ένα σχέδιο που ακούγονταν σε έναν βαθμό παράτολμο και σίγουρα ένας οικονομολόγος δεν ήταν το καταλληλότερο πρόσωπο να παρουσιάσει το σχέδιο σε μαζικό κοινό. Έτσι έπεσε η ιδέα μπροστάρης της προσπάθειας να μπει ο μητροπολίτης Ειρηναίος. Ήταν ένας ιεράρχης ανοιχτών οριζόντων με πρωτοποριακή κοινωνική δράση στην Μητρόπολη Κισσάμου και Σελίνου που είχε καταφέρει μέσα σε μία δεκαετία να μεταμορφώσει τις δύο δυτικότερες επαρχίες της Κρήτης και να γίνει γνωστός για το έργο του πέρα από τα στενά όρια της Μεγαλονήσου.

Ο ρόλος του Ειρηναίου υπήρξε καταλυτικός. Από τον άμβωνα αλλά και σε συναντήσεις στον δρόμο και στα καφενεία ξεσήκωνε τους Κρητικούς για το μεγάλο εγχείρημα. Ο ίδιος είχε προσδώσει χαρακτήρα σταυροφορίας στο εγχείρημα. Την ημέρα των Θεοφανίων του 1967, με δική του παρέμβαση, αεροσκάφος, που διατέθηκε από την 115 Πτέρυγα Μάχης, έριξε ενημερωτικό υλικό σε όλο τον νομό Χανίων. Ο κόσμος πείστηκε να τοποθετήσει τις οικονομίες του στη νέα εταιρεία. Ξενιτεμένοι Κρητικοί έστελναν εμβάσματα και φτωχοί χωρικοί πουλούσαν ένα πρόβατο για να αγοράσουν μία μετοχή.

Στόχος ήταν να δημιουργηθεί μία εταιρεία με μετοχικό κεφάλαιο 50 εκατομμυρίων δραχμών. Στα τέλη Ιανουαρίου, μετά δηλαδή από έναν μήνα από τις πρώτες εγγραφές στις τράπεζες, είχε ήδη καλυφθεί το 1/3 του στόχου και στις 31 Μαρτίου 1967, καταληκτική ημερομηνία της διαδικασίας, είχαν συγκεντρωθεί 89,2 εκατ. δραχμές, ποσό τεράστιο για την εποχή και κατά 80% υψηλότερο από τον εξαρχής φιλόδοξο στόχο που είχε τεθεί. Οι μέτοχοι φέρεται να ξεπερνούσαν τους 1.500.

Οι πρώτες μετοχές της ΑΝΕΚ ©Αρχείο ΑΝΕΚ

Δέκα ημέρες αργότερα και έντεκα πριν βγουν τα τανκς στους δρόμους της Αθήνας, στις 10 Απριλίου του 1967 η ΑΝΕΚ θα ήταν πραγματικότητα. Το πλοίο “Κύδων” που θα κατέπλεε στο λιμάνι της Σούδας στις 9 Σεπτεμβρίου του 1970 θα άλλαζε την ιστορία της ακτοπλοΐας στην Ελλάδα. Το πρώτο πλοίο εταιρείας λαϊκής βάσης ήταν γεγονός και όχι μόνο αυτό, άνοιξε τον δρόμο για ένα «κίνημα» που κράτησε για δεκαετίες. Κάθε νησί ήθελε να έχει τη δική του ΑΝΕΚ και το δικό του Κύδων, ένα πλοίο σύγχρονο, γερό που να ξέρεις πως έχει φτιαχτεί και τα κέρδη που βγάζει να επιστρέφουν στους ανθρώπους και στον τόπο που πρωτοστάτησε για τη δημιουργία του.

Ε/Γ-Ο/Γ ΚΥΔΩΝ: Το πρώτο "θρυλικό" καράβι της ΑΝΕΚ| φωτο | Kriti24.gr

Αμέσως μετά την ΑΝΕΚ, το 1972 στο γειτονικό Ηράκλειο θα δημιουργούνταν οι Μινωϊκές Γράμμες, στη Λέσβο η ΝΕΛ και στην Νάξο η Ανώνυμη Ναυτιλιακή Εταιρεία Νάξου. Το 1974 θα ακολουθήσει η Θάσος, το 1976 η Σάμος, το 1977 η Σπάρτη και το 1979 η ΔΑΝΕ στη Ρόδο και στα Δωδεκάνησα. Μέσα στις δύο επόμενες δεκαετίες από τη δημιουργία της ΑΝΕΚ υπολογίζεται ότι συστάθηκαν πάνω από 20 ναυτιλιακές εταιρείες λαϊκής βάσης σε νησιά και ηπειρωτικά λιμάνια της χώρας. Κάποιες από αυτές στήριζαν τις νέες προσπάθειες με χαρακτηριστικότερη περίπτωση την πρωτοπόρο ΑΝΕΚ που είχε μετοχές τόσο στην ΝΕΛ όσο και στην ΔΑΝΕ. Δυστυχώς η κρίση των τελευταίων χρόνων, φαινόμενα κακοδιαχείρισης, η αύξηση ανταγωνισμού, η ανάπτυξη της αεροπορίας και μακροχρόνια προβλήματα που αντιμετώπιζαν οι περισσότερες εταιρείες λαϊκής βάσης οδήγησαν είτε στο κλείσιμό τους είτε στην εξαγορά τους από ιδιωτικές επιχειρήσεις.

Ε/Γ-Ο/Γ ΚΥΔΩΝ: Το πρώτο "θρυλικό" καράβι της ΑΝΕΚ| φωτο | Kriti24.gr

Tags: ATTICA GROUPΑΝΕΚΚΥΔΩΝ

Τελευταία νέα

Κόσμος

Σι Τζινπίνγκ: «Η Κίνα είναι έτοιμη να σταθεί στο πλευρό της Ρωσίας»

από Fantomas
20/03/2023

Ο Κινέζος Πρόεδρος Σι Τζινπίνγκ εξέφρασε σήμερα την πεποίθηση πως η επίσκεψή του στη Ρωσία θα δώσει "νέα ώθηση" στις...

Read more

Νέα Διοίκηση στη ΓΣΕΕ

20/03/2023

Ρωσία: Ποινική έρευνα κατά Δικαστών του Διεθνούς Ποινικού Δικαστηρίου για το ένταλμα σύλληψης του Πούτιν

20/03/2023

Δημοσκόπηση Alco: Στο 3,6% η διαφορά της ΝΔ από ΣΥΡΙΖΑ – Οι ευθύνες για τα Τέμπη

20/03/2023

ΗΠΑ – New York Times: ΕΥΠ και Predator παρακολουθούσαν την Άρτεμις Σίφορντ – Δημοσίευμα κόλαφος

20/03/2023
  • Διαφήμιση
  • Επικοινωνία
  • Media/ΜΜΕ/Πρωτοσέλιδα
Ο Fantomas είναι παντού.

Copyright © 2021 FANTOMAS.GR

No Result
View All Result
  • Ελλάδα
  • Αυτοδιοίκηση
  • Πολιτική
  • Κόσμος
  • Κοινωνία
  • Οικονομία
  • Άμυνα & Ασφάλεια
  • Αθλητικά
  • Media
  • Άρθρα
  • Εξώφυλλα
  • Web TV

Copyright © 2021 FANTOMAS.GR

Τα cookies μας βοηθούν να παρέχουμε την βέλτιστη απόδοση του fantomas.gr. Με την επίσκεψή σου στην ιστοσελίδα αποδέχεσαι την χρήση τους.

Ρύθμιση των Cookies....

Powered by  GDPR Cookie Compliance
Πολιτική Απορρήτου

Χρησιμοποιούμε cookies έτσι ώστε να κάνουμε την εμπειρία σας με την ιστοσελίδα ακόμα καλύτερη.

Αυτά τα cookies αφορούν στην απομνημόνευση των στοιχείων σύνδεσής και την παροχή ασφαλούς σύνδεσης και στη συλλογή στατιστικών στοιχείων.

Κάνε κλικ στην επιλογή "Αποδοχή και συνέχεια η Ενεργοποίηση των cookies" για την αποδοχή των cookies και την απευθείας μετάβαση στην ιστοσελίδα ή κάνε κλικ στην επιλογή αριστερά "Μάθε περισσότερα" για να δείς αναλυτικά την πολιτική απορρήτου.

* Μπορείς να ρυθμίσεις αυτά τα Cookies ανά πάσα στιγμή επιλέγοντας τις καρτέλες αριστερά.

Απαραίτητα Cookies

Τα cookies που είναι απαραίτητα, μας βοηθούν να αποθηκεύουμε κατά την περιήγηση στην ιστοσελίδα, τις προτιμήσεις σας και διαχείριση των cookies.

Εάν απενεργοποιήσετε τα απαραίτητα Cookies, αυτό σημαίνει ότι κάθε φορά που θα επισκέπτεστε την ιστοσελίδα μας, θα χρειαστεί να ενεργοποιήσετε η να ξανά απενεργοποιήσετε τα Cookies.

Καταγραφές

Η ιστοσελίδα χρησιμοποιεί το Google Analytics για να συλλέξει διάφορες και σημαντικές πληροφορίες όπως είναι ο αριθμός επισκεπτών, τα ενδιαφέροντα αλλά και άλλες γενικές πληροφορίες.

Παρακαλούμε ενεργοποιήστε τα απαραίτητα cookies προκειμένου να μπορέσουμε να αποθηκεύσουμε τις βασικές σας προτιμήσεις.

Μάθε περισσότερα

Αν θέλεις να μάθεις περισσότερες πληροφορίες σχετικά με την Πολιτική Απορρήτου μας, Διάβασε Περισσότερα...