Κατά 2,1% εκτιμάται να αναπτυχθεί ο κλάδος της παγκόσμιας αυτοκινητοβιομηχανίας το 2025 επαφιόμενος στην αναμενόμενη αύξηση της κατανάλωσης και στην νομισματική χαλάρωση, μετά από μία οριακή ανάπτυξη 0,5% το 2024.
Μέγα εμπόδιο, ωστόσο της ανάπτυξης η επιβολή των δασμών που σχεδιάζει η κυβέρνηση των ΗΠΑ, αλλά και η επιβράδυνση της ζήτησης για ηλεκτρικά αυτοκίνητα λόγω κυρίως της πολιτικής διαμάχης μεταξύ ΗΠΑ και Κίνας.
Πολύ άσχημα τα μαντάτα για την Ευρώπη – στο κόκκινο οι προμηθευτές
Η αυτοκινητοβιομηχανία στην Ευρώπη ολισθαίνει με την ανάπτυξη του κλάδου να συρρικνώνεται κατά 3,9% το 2024 σύμφωνα με τις προβλέψεις της ασφαλιστικής πιστώσεων Atradius.
Ακόμα και με μία μέτρια αύξηση της καταναλωτικής δαπάνης η ανάκαμψη δεν θα είναι μεγαλύτερη του 1,6%.
Σε καθεστώς υψηλού κινδύνου έχουν περάσει οι προμηθευτές λόγω της αύξησης του χρόνου αποπληρωμής των οφειλών τους από πολύ μεγάλες και άλλοτε φερέγγυες αγορά όπως είναι η Γερμανία, η Ιταλία και το Ηνωμένο Βασίλειο.
Η ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης φρενάρει απόρροια των δασμών που επιβάλλονται στις εισαγωγές των ηλεκτρικών οχημάτων από την Κίνα, προβληματίζοντας για την μελλοντική πορεία του κλάδου.
Ανώμαλο ξεκίνημα στις πωλήσεις των ηλεκτρικών οχημάτων στις ΗΠΑ
Μετά από μία άνοδο του κλάδου 6,4% πέρυσι στις ΗΠΑ το 2023, η ανάπτυξη κατέβασε ταχύτητα το 2024, στο 3,8% ενώ οριακή προβλέπεται αν είναι το 2025, μόλις 0,8%.
Πολύ κάτω των στόχων οι πωλήσεις των ηλεκτρικών οχημάτων.
Η ανάπτυξη του κλάδου των ηλεκτρικών οχημάτων σύμφωνα με την Atradius θα είναι 9,5% λόγω των σοβαρών καθυστερήσεων που καταγράφονται σε επενδύσεις υποδομών.
Περαιτέρω προβλήματα και μάλιστα σοβαρά στην ηλεκτροκίνηση των οχημάτων θα καταγραφούν εάν η κυβέρνηση των ΗΠΑ αλλάξει την πολιτική των δασμών.
Μία τέτοια πολιτική νομοτελειακά θα φέρει τα πάνω κάτω στις αλυσίδες εφοδιασμού ενώ θα αυξήσει σημαντικά το κόστος των εισαγόμενων εξαρτημάτων και λοιπών υλικών.
Ποια είναι τα Μειονεκτήματα των Ηλεκτρικών Αυτοκινήτων;
Παρά τα πολλά πλεονεκτήματα που προσφέρουν τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, υπάρχουν και 6 μειονεκτήματα που πρέπει να ληφθούν υπόψη.
Περιορισμένη Αυτονομία
Το κύριο μειονέκτημα των ηλεκτρικών αυτοκινήτων είναι η περιορισμένη αυτονομία τους, καθώς οι μπαταρίες τους πρέπει να φορτίζονται συχνά.
Αυτό μπορεί να αποτελέσει πρόβλημα για εκείνους που ταξιδεύουν μεγάλες αποστάσεις ή μπορεί να πέσουν σε μεγάλα μποτιλιαρίσματα και σε κρύο και σε ζέστη, πράγμα που σημαίνει πως πρέπει να χρησιμοποιούν και το σύστημα κλιματισμού του αυτοκινήτου οπότε καταναλώνεται αρκετό ρεύμα κι έτσι να ξεμένουν εκτός προγραμματισμού φόρτισης, καθώς οι σταθμοί φόρτισης δεν είναι παντού διαθέσιμοι. Παράδειγμα η χθεσινή ταλαιπωρία στην Αράχοβα…
Χρόνος και Μέθοδος Φόρτισης
Επιπλέον, ο χρόνος φόρτισης των μπαταριών τους είναι πολύ μεγαλύτερος από ό,τι ο χρόνος που απαιτείται για τoν πλήρη ανεφοδιασμό ενός αυτοκινήτου με καύσιμα.
Ως μέσο όρο χρειάζονται 8-20 ώρες για να φορτίσει ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο με φορτιστή επιπέδου 1 και 4-8 ώρες με φορτιστή επιπέδου 2.
Μπορείτε να βρείτε και φορτιστές ταχείας φόρτισης DC που φορτίσουν το αυτοκίνητο σε 30-60 λεπτά αλλά δεν προτείνεται να χρησιμοποιείται συχνά για την μακροζωία της μπαταρίας.
Τιμή Πώλησης
Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι συνήθως ακριβότερα από τα αυτοκίνητα με κινητήρα καύσης, καθώς οι μπαταρίες τους και οι ηλεκτρονικοί τους εξοπλισμοί είναι ακριβότεροι σε σχέση με τα κοινά αυτοκίνητα.
Αυτό μπορεί να αποτελέσει εμπόδιο για εκείνους που δεν μπορούν να διαθέσουν το απαιτούμενο ποσό για την αγορά ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου.
Λόγω αυτού τα τελευταία χρόνια υπάρχουν όλο και περισσότεροι τρόποι χρηματοδότησης. Μπορείτε για παράδειγμα να αποκτήσετε νέο μοντέλο και να νοικιάσετε την μπαταρία.
Ανάπτυξη Υποδομών
Οι δημόσιοι φορτιστές αυτοκινήτων δεν είναι διαθέσιμοι σε κάθε περιοχή. Αυτό μπορεί να αποθαρρύνει εκείνους που θέλουν να αγοράσουν ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο.
Συνεργεία
Αν και πιο σπάνιο να πάθει ζημιά το ηλεκτρικό αυτοκίνητο είναι δυσκολότερο να επισκευαστεί. Υπάρχουν πολύ λίγα διαθέσιμα συνεργεία για τη συντήρηση και επισκευή ηλεκτρικών αυτοκινήτων σε σχέση με τα παραδοσιακά βενζινοκίνητα αυτοκίνητα.
Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι η τεχνολογία των ηλεκτρικών αυτοκινήτων είναι σχετικά νέα και ακόμη υπάρχει έλλειψη εξειδικευμένων τεχνικών που να μπορούν να επισκευάσουν αυτά τα οχήματα.
Ωστόσο, η κατάσταση αυτή αναμένεται να βελτιωθεί καθώς η τεχνολογία των ηλεκτρικών αυτοκινήτων εξελίσσεται και περισσότεροι τεχνικοί εκπαιδεύονται στη συντήρηση και επισκευή τους.
Ρύπανση
Παρόλο που τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα δεν εκπέμπουν ρύπους κατά την κίνησή τους, η παραγωγή των μπαταριών τους μπορεί να προκαλέσει ρύπανση και περιβαλλοντικά προβλήματα.
Η παραγωγή των μπαταριών απαιτεί τη χρήση σπάνιων μετάλλων και άλλων πρώτων υλών που μπορεί να προκαλέσουν περιβαλλοντική ζημιά κατά την εξόρυξη και την επεξεργασία τους.
Επιπλέον, η απόρριψη των μπαταριών μπορεί να δημιουργήσει προβλήματα στην υγεία καθώς περιέχουν τοξικά υλικά που μπορούν να διαρρεύσουν στο έδαφος και τα ύδατα.
“Μην ξανακούσω για ηλεκτρικό αυτοκίνητο”
Μια οδηγική περιπέτεια στη διαδρομή Αθήνα – Σπάρτη
Viral έχει γίνει η ανάρτηση του κ. Μ. Παπαλουκά (την βρήκαμε με τίτλο “Μην ξανακούσω για ηλεκτρικό αυτοκίνητο” στο Διαδίκτυο) σχετικά με την οδηγική του εμπειρία σε ταξίδι με ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο. Ακριβέστερα, για την οδηγική του περιπέτεια στη διαδρομή Αθήνα – Σπάρτη. Μάλιστα όχι ένα μικρό αυτοκίνητο πόλης, αλλά ένα όχημα 40.000 ευρώ με (θεωρητική) αυτονομία 350 χλμ.
Marios Papaloukas
“Φανατικός οπαδός της ηλεκτροκίνησης έζησα μια 24ωρη εμπειρία (τόσο άντεξα) με ηλεκτροκίνητο αυτοκίνητο. ΕΝΤΟΣ ΠΟΛΗΣ το πλεονέκτημα είναι ότι στα φανάρια «ρίχνεις στα αυτιά» και σε Φερράρι ακόμη. Και κάπου εδώ τελειώνουν όλα τα καλά της ηλεκτροκίνησης για τον ιδιοκτήτη. Ο σιωπηλός κινητήρας είναι και επικίνδυνος μέσα στα στενά διότι οι περαστικοί δε σε ακούν.
ΕΚΤΟΣ ΠΟΛΗΣ μιλάμε για ταλαιπωρία άνευ προηγουμένου. Ξεκίνησα για μικρό ταξιδάκι μέχρι τη Σπάρτη για δουλειά (άρα δεν είχα περιθώρια για σπατάλη χρόνου). Το αυτοκίνητο κοστίζει 40.000€ και είχε θεωρητική αυτονομία 350 χλμ. Αυτό φυσικά όπως έμαθα (the hard way), ισχύει μόνο αν οδηγείς με 90χλμ/ώρα. Οδηγούσαμε στα 120 έως 150 όπως όλος ο κόσμος. Με την ταχύτητα αυτή με το ζόρι κάνεις 200χλμ.
Μέχρι να φτάσουμε στα Μέγαρα η φόρτιση κατέβηκε στο 75% οπότε ανησυχήσαμε κι αποφασίσαμε να ψάξουμε που έχει φορτιστές. Λοιπόν φορτιστές υπάρχουν μόνο στα Μέγαρα, στην Κόρινθο, στην Τρίπολη και έξω από τη Σπάρτη. ΟΜΩΣ οι φορτιστές αυτοί είναι 22ΚW και χρειάζονται 8 ώρες για να φορτίσουν πλήρως ένα μικρό ηλεκτρικό. Φορτιστές 50KW υπάρχουν ένας στα Μέγαρα κι ένας 20 χλμ από τη Σπάρτη (Πελλάνα). Αυτοί θέλουν 1,5 ώρες για πλήρη φόρτιση. Φορτίσαμε λοιπόν γύρω στα 45 λεπτά το αυτοκίνητο στα Μέγαρα και καθήσαμε όρθιοι πίνοντας μια πορτοκαλάδα.
Με την ψυχή στο στόμα και διαπληκτιζόμενοι αν θα έπρεπε να το παρκάρουμε στην Τρίπολη και να πάρουμε το ΚΤΕΛ για σιγουριά, φτάσαμε Σπάρτη σχεδόν άδειοι και το βάλαμε σε φορτιστή 22KW που βρισκόταν 1 χλμ έξω από τη Σπάρτη και καλέσαμε ραδιοταξί για να πάμε στη δουλειά μας. Μετά από 4 ώρες φόρτισης επιστρέψαμε εκεί με ταξί μετά τη δουλειά μας και είχε φορτίσει στο 50%.
Αφού δεν μπορούσαμε να φτάσουμε Αθήνα με μισό γέμισμα, αναγκαστικά ξανασταματήσαμε στην Πελλάνα στο φορτιστή των 50KW όπου μείναμε καμία ωρίτσα όρθιοι στο Κυλικείο μέχρι να φτάσει η φόρτιση στο 100%. Οδηγήσαμε προς Αθήνα με 90-100 χλμ την ώρα οπότε ενώ οδηγούσαμε αυτοκίνητο που «πατάει» και φερράρι, στο δρόμο μας περνούσαν και Zastava και μας μούτζωναν κιόλας που τους εμποδίζαμε.
Θα μου πείτε ναι, αλλά τουλάχιστον ταξιδεύεις φθηνά. Αμ δε, που ταξιδεύεις φθηνά. Το αυτοκίνητο παίρνει περίπου 60KW. Στον 50άρη φορτιστή στο δρόμο (που κάνει 1,5 ώρες να φορτίσει), το KW χρεώνεται περίπου 60λεπτά κι επομένως για ένα γέμισμα θέλεις 35€. Με αυτά τα 35€ κάνεις μετά βίας 200 χλμ αν οδηγείς σαν άνθρωπος. Δηλαδή για να κάνεις 400χλμ θέλεις 70€!!! Πιο φθηνά πας με το LEXUS 450 hybrid, που είναι αμαξάρα SUV 3 τόνων.
Με απλά λόγια, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι παιχνίδια για πλούσια αγόρια που έχουν κανα-δύο άλλα αυτοκίνητα για να κάνουν τη δουλειά τους και θέλουν κι ένα ακόμη πολύ ακριβό παιχνίδι για να «ρίχνουν» στα φανάρια στις φερράρι, στα παπάκια και στα βεσπάκια.
Αν το θέλετε για κανονικό αυτοκίνητο, ξαναδέστε το σε 10 χρονάκια. Μέχρι τότε μια χαρά είναι τα υβριδικά.”