Του Βασίλη Ταλαμαγκα
Η οικονομική κατάσταση στη χώρα μας συνεχίζει να επηρεάζει σημαντικά την καθημερινότητα των πολιτών, με την ακρίβεια και την ανασφάλεια να κυριαρχούν στις ζωές των Ελλήνων. Σύμφωνα με πρόσφατες έρευνες, σχεδόν το 50% των πολιτών δεν μπόρεσαν να απολαύσουν φέτος τις καλοκαιρινές τους διακοπές, με τις αιτίες να είναι κυρίως οικονομικές. Η αύξηση των τιμών σε βασικά αγαθά και υπηρεσίες έχει μειώσει τη δυνατότητα πολλών νοικοκυριών να χρηματοδοτήσουν ένα ταξίδι αναψυχής.
Η ακρίβεια, που έχει «χτυπήσει» όλες τις βασικές ανάγκες, από τη βενζίνη μέχρι τα τρόφιμα και τις υπηρεσίες διαμονής, έχει προκαλέσει σοβαρές αλλαγές στις καταναλωτικές συνήθειες. Η σταθερή αύξηση του πληθωρισμού σε συνδυασμό με τις ανατιμήσεις στην ενέργεια και τα προϊόντα πρώτης ανάγκης έχει αναγκάσει πολλές οικογένειες να περιορίσουν τις δαπάνες τους, με αποτέλεσμα να εγκαταλείψουν την ιδέα των διακοπών ή να τις περιορίσουν σε πολύ μικρότερες σε διάρκεια και προορισμούς.
Οι μισοί Έλληνες δήλωσαν ότι φέτος είτε δεν έκαναν διακοπές, είτε θα τις περιορίσουν σε σύντομα σαββατοκύριακα κοντά στον τόπο διαμονής τους. Η αυξημένη τιμή της βενζίνης, για παράδειγμα, έχει επιβαρύνει τα μεταφορικά έξοδα, καθιστώντας την ιδέα ενός ταξιδιού εκτός πόλης δυσβάσταχτη για πολλές οικογένειες. Ειδικά για τις οικογένειες με μικρότερα παιδιά ή τα άτομα με περιορισμένο εισόδημα, η επιλογή των διακοπών φαίνεται αδύνατη, καθώς οι ασταθείς οικονομικές συνθήκες προτεραιοποιούν άλλες ανάγκες, όπως το νοίκι ή οι λογαριασμοί.
Η τάση αυτή αποτυπώνεται και στις κρατήσεις διαμονής, οι οποίες εμφανίζουν μείωση σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια. Ο τουριστικός τομέας, που τα τελευταία χρόνια είχε δείξει θετικά σημάδια ανάπτυξης, αυτή τη χρονιά εμφανίζεται μουδιασμένος, με αρκετούς ξενοδόχους και επαγγελματίες του τουρισμού να εκφράζουν ανησυχία για τις χαμηλές πληρότητες. Σε πολλές περιπτώσεις η πληρότητα αυξήθηκε – όπως και στις αφίξεις- αλλα μειώθηκε δραματικά ο τζίρος .
Η κατάσταση αυτή δεν περιορίστηκε μόνο στις διακοπές, αλλά επηρέασε και τις θερινές εκπτώσεις που ξεκίνησαν το πρώτο δεκαπενθήμερο του Ιουλίου. Αν και οι προσφορές είναι ήταν πολλές και οι καταστηματάρχες ήλπιζαν σε τόνωση της αγοραστικής κίνησης, οι καταναλωτές έδειχναν επιφυλακτικοί και συγκρατημένοι στις αγορές τους. Η αυξανόμενη οικονομική αβεβαιότητα έκανε πολλούς να αναβάλλουν τις αγορές τους ή να προτιμήσουν τις βασικές ανάγκες, αντί για είδη πολυτελείας ή ψυχαγωγίας.
Οι έμποροι και οι καταστηματάρχες αναφέρουν ότι φέτος οι θερινές εκπτώσεις χαρακτηρίστηκαν από χαμηλή επισκεψιμότητα στα καταστήματα, με την κίνηση να είναι περιορισμένη, ειδικά στις πιο τουριστικές περιοχές. Η ανάγκη για εξοικονόμηση έκανε τους καταναλωτές πιο επιλεκτικούς, και μόνο οι πιο απαραίτητες αγορές βρίσκονται στο προσκήνιο. Η τάση αυτή φαίνεται να έχει επηρεάσει αρνητικά και τις πωλήσεις ειδών ένδυσης, υποδημάτων και αξεσουάρ, ενώ οι πωλήσεις τεχνολογικών προϊόντων και προϊόντων σπιτιού φαίνεται να παραμένουν στάσιμες.
Η ανάγκη για ενίσχυση της αγοραστικής δύναμης των πολιτών είναι πιο επιτακτική από ποτέ. Η πολιτεία προχωρά σε επιφανειακά μέτρα για την αντιμετώπιση της ακρίβειας, ενώ οι επιχειρήσεις προσπαθούν να βρουν τρόπους να προσελκύσουν τους καταναλωτές, είτε μέσω προσφορών, είτε με προγράμματα επιδότησης για ορισμένα αγαθά. Ωστόσο, τα μέτρα αυτά δεν φαίνεται να έχουν τον αναμενόμενο αντίκτυπο για το μεγαλύτερο μέρος του πληθυσμού, που παραμένει καθηλωμένο από την οικονομική πίεση.
Ο αντίκτυπος της οικονομικής κρίσης στην καθημερινότητα είναι φανερός, και πολλοί πολίτες καλούνται να προσαρμοστούν σε μια νέα πραγματικότητα, μακρια από την χρεοκοπία της παρούσας διακυβέρνησης στο θέμα αντιμετώπισης της ακρίβειας , με το βλέμμα στραμμένο στην επόμενη μέρα….