Από τα πρώτα θέματα αντιμετώπισης στα συναρμόδια υπουργεία , μετα τις εντολές του Μεγάρου Μαξίμου ,είναι οι αναγγελίες των ακτοπλοϊκών εταιριών για μεγάλες αυξήσεις στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια που μπορεί να φτάσουν από 15% μέχρι 20%, εξαιτίας της κοινοτικής νομοθεσίας για τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα και τα περισσότερο «πράσινα» καύσιμα από τον προσεχή Μάιο.
Οι διοικήσεις των ακτοπλοϊκών εταιρειών έχουν τον τελευταίο καιρο πραγματοποιήσει πολλές συναντήσεις με κυβερνητικούς φορείς προκειμένου να βρεθεί φόρμουλα συγκράτησης των αυξήσεων. Συνεχείς συσκέψεις γίνονται και στο Μέγαρο Μαξίμου ώστε να οριστικοποιηθεί το πακέτο μέτρων για να μην πληγούν στο έπακρο οι πολίτες .
Ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Χρήστος Στυλιανίδης, υποστηρίζει διαρκώς πως έχει ήδη ξεκινήσει ένα γύρο συναντήσεων με κοινοτικούς αξιωματούχους. Στόχος είναι να αναζητηθούν πρόσθετοι πόροι και ρυθμίσεις ώστε να στηριχθεί ο κλάδος κατά την πράσινη μετάβαση.
Στην κυβέρνηση εξετάζουν να χρησιμοποιήσουν τα έσοδα από τις εκπομπές δικαιωμάτων εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα (μέσω του συστήματος ETS), ώστε να περιοριστούν οι αυξήσεις στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια. Οι αρμόδιοι μελετούν την περίπτωση να αυξηθεί η αύξηση της διάρκειας των συμβάσεων για την εξυπηρέτηση των άγονων γραμμών στα νησιά, αρχικά σε 12 χρόνια, εξέλιξη που επιτρέπει στις εταιρείες να έχουν βελτιωμένη εικόνα των εσόδων τους για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα.
Από την πλευρά των ακτοπλοϊκών εταιριών υποστηρίζεται η άποψη ότι η πράσινη πολιτική στην Ευρώπη έχει και ένα κόστος που επιβαρύνει το κόστος της μετάβασης και λειτουργίας του πλοίου. Οι ακτοπλόοι προτείνουν μια σειρά μέτρων, μεταξύ αλλων , όπως την επιδότηση στις εταιρείες πετρελαιοειδών τη διαφορά κόστους του ενός καυσίμου, σε σχέση με το άλλο καύσιμο, ούτε ώστε οι ακτοπλοϊκές εταιρείες να μπορούν να παίρνουν καύσιμο MGO στην τιμή του VLFO.
Έχουν επίσης βάλει στο τραπέζι μια ακόμα πρόταση για την μείωση του ΦΠΑ στα εισιτήρια των οχημάτων από το 24% στο 13%.
Για το θέμα της μείωσης του παραπάνω ΦΠΑ προτείνουν μάλιστα, η κυβέρνηση να το ελέγξει εύκολα μέσα από το παρατηρητήριο τιμών .
Οι ακτοπλοϊκές εταιρίες υποστηρίζουν επίσης ότι θα μπορούσε να μειωθεί ο ΦΠΑ και στο εισιτήριο του επιβάτη καθώς αυτή τη στιγμή έχουμε τον υψηλότερο σε σχέση με άλλες χώρες για παράδειγμα στη γειτονική Ιταλία που είναι στο 10%, ενώ ζητούν από το κράτος ,για τις άγονες γραμμές, να εφαρμοστεί το κρατικό ναυλολόγιο σε σχέση με το εισιτήριο που κόβεται .
Προτείνουν επίσης να βρεθεί λύση και με τη ρήτρα καυσίμου που έχει θεσμοθετήσει το υπουργείο Ναυτιλίας για τις άγονες γραμμές και έχει αποδεχθεί η Επιτροπή Ανταγωνισμού.
Σύμφωνα με τα στοιχεία των ακτοπλοϊκών εταιρειών , το 32% με 34% των εισιτηρίων των επιβατών στο σύνολο της ελληνικής ακτοπλοΐας είναι, είτε εκπτωτικά μέσω των υποχρεωτικών εκπτώσεων για ευπαθείς ομάδες που ορίζονται από το υπουργείο Ναυτιλίας, είτε εμπορικά για τους υπόλοιπους επιβάτες από τις ίδιες εταιρείες.
Το σενάριο του 15% για τις αυξήσεις μπορεί να αποδειχθεί αισιόδοξο αν υπάρξει ενίσχυση των διεθνών τιμών του πετρελαίου ή ενισχυθεί η συναλλαγματική ισοτιμία του δολαρίου υποστηρίζουν στελέχη της ακτοπλοΐας.
Πηγές από το υπουργείο Ναυτιλίας, αναλύοντας τα σχετικά στοιχεία είπαν ότι πέρυσι οι αυξήσεις σε σχέση με το 2023 ήταν κοντά στο 1% αναφέροντας ότι ο ολικός μέσος ναύλος , στα 24,9 εκατομμύρια εισιτήρια που κόπηκαν, διαμορφώθηκε στα 27,23 ευρώ, με αύξηση 1,1% σε σχέση με το 2023.
ΤΟ ΝΕΟ ΚΑΥΣΙΜΟ
Το MGO (Marine Gas Oil) είναι ένας τύπος πρωτοποριακού ναυτιλιακού καυσίμου χαμηλής περιεκτικότητας σε θείο και καθαρότερο από τα υπολειμματικά καύσιμα όπως το βαρύ μαζούτ (HFO) αλλά πιο ακριβό. Λόγω της εφαρμογής του FuelEU Maritime, το καύσιμο αυτό συμμορφώνεται με τους διεθνείς κανονισμούς, ιδίως αυτούς που ορίζει ο Διεθνής Ναυτιλιακός Οργανισμός (ΙΜΟ), ενώ χρησιμοποιείται συχνά σε περιοχές ελέγχου εκπομπών (ECA) όπου ισχύουν αυστηρότερα όρια θείου όπως η Μεσόγειος. Το συγκεκριμένο καύσιμο που είναι πιο ακριβό χρησιμοποιείται ήδη από τα ταχύπλοα ενώ δεν αφορά όλα τα πλοία.
Πάντως ο υπουργός Ναυτιλίας Χρήστος Στυλιανίδης αναφερόμενος στο κόστος που έρχεται και αφορά και τα εισιτήρια , αναφέρει ότι αυτό που συζητήθηκε στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή και τέθηκε και από τον ίδιο επιμόνως και έγινε αποδεκτό, είναι ότι οι εισπράξεις από τα δικαιώματα εκπομπών που αφορούν το σύστημα εμπορίας δικαιωμάτων ρύπων ETC της ακτοπλοΐας και της ναυτιλίας δεν θα πρέπει να πηγαίνουν αλλού, αλλά να επανέρχονται ως αποζημίωση πίσω στην ακτοπλοΐα για την πράσινη μετάβαση.
Όπως λέει ο ίδιος «η Ευρωπαϊκή επιτροπή απάντησε ότι αυτό είναι αρμοδιότητα του κράτους μέλους και σε αυτό το γεγονός θα πρέπει να πείσουμε το υπουργείο Ενέργειας ότι το ETS της ακτοπλοΐας θα πρέπει να επιστρέφεται στην ακτοπλοΐα καθώς κάτι τέτοιο είναι πολύ κρίσιμο για να μπορέσει ο συγκεκριμένος κλάδος αλλά και η ποντοπόρος να προσαρμοστούν στα νέα δεδομένα και να αντιμετωπίσουν το κόστος της πράσινης μετάβασης».