Μια σημαντική αλλαγή φέρνει η ΑΑΔΕ στους αυτοκινητόδρομους της χώρας. Η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ) ανακοίνωσε την κατάργηση της υποχρεωτικής εκτύπωσης των αποδείξεων στους σταθμούς διοδίων. Την ίδια ώρα σε πλήρη εξέλιξη βρίσκονται 15 μεγάλα οδικά έργα σε ολόκληρη τη χώρα.
Σύμφωνα με την απόφαση της Αρχής, η απόδειξη θα εκδίδεται κανονικά, αλλά οι οδηγοί θα έχουν την επιλογή να μην την εκτυπώσουν, μειώνοντας έτσι τον χρόνο παραμονής τους στον σταθμό και βελτιώνοντας το περιβαλλοντικό αποτύπωμα. Η εφαρμογή αυτής της απόφασης θα μειώσει κατά πολύ την ουρά στα διόδια, προσφέροντας γρήγορη διέλευση και αποσυμφόρηση του οδικού δικτύου, ειδικά σε περιόδους αυξημένης κυκλοφορίας. Επιπλέον, θα μειωθεί η ποσότητα των χαρτιών που εκτυπώνονται και πετιούνται στους δρόμους, δίνοντας λύση σε ένα χρόνιο περιβαλλοντικό ζήτημα, καθώς οι εκτυπωμένες αποδείξεις αποτελούσαν συχνά απορρίμματα στο οδικό δίκτυο.
Η εγκύκλιος της ΑΑΔΕ καθορίζει ότι η εκτύπωση της απόδειξης δεν είναι πλέον υποχρεωτική για τις διελεύσεις από τους κλειστούς αυτοκινητοδρόμους ή τις γέφυρες με σύστημα διοδίων. Ο οδηγός θα έχει την επιλογή να επιλέξει αν θα εκτυπωθεί η απόδειξη ή όχι, αφού πρώτα ενημερωθεί σχετικά. Η απόφαση αυτή συνάδει με τους στόχους για την προστασία του περιβάλλοντος και την επιτάχυνση της διαδικασίας στα διόδια, προσφέροντας οφέλη τόσο στους οδηγούς όσο και στο φυσικό περιβάλλον.
Εν τω μεταξύ σε πλήρη βρίσκονται 15 σημαντικά οδικά έργα, συνολικού προϋπολογισμού άνω των 4 δισεκατομμυρίων ευρώ, τα οποία καλύπτουν κρίσιμους διαπεριφερειακούς άξονες, τουριστικές και αγροτικές περιοχές, καθώς και περιοχές που επλήγησαν από φυσικές καταστροφές. Στόχος των έργων είναι η ενίσχυση της οδικής ασφάλειας, η μείωση του χρόνου μετακίνησης και η τόνωση της περιφερειακής ανάπτυξης. Τα έργα αυτά είναι:
1. Πάτρα – Πύργος
Σε πλήρη εξέλιξη βρίσκεται η ολοκλήρωση του αυτοκινητόδρομου Πάτρα-Πύργος, μήκους 75 χλμ. Το έργο, ύψους 300 εκατ. ευρώ, προβλέπεται να παραδοθεί σταδιακά έως τα τέλη του 2025.
2. ΒΟΑΚ: Χανιά – Χερσόνησος Ηρακλείου
Έργο ορόσημο για την Κρήτη, μήκους 157 χλμ. και κόστους 1,75 δισ. ευρώ. Η σύμβαση υπεγράφη τον Μάιο του 2025 και το έργο προβλέπεται να ολοκληρωθεί έως το 2030.
3. ΒΟΑΚ: Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος
Διαπλάτυνση 14,5 χλμ. με τέσσερις λωρίδες κυκλοφορίας, προϋπολογισμού 186 εκατ. ευρώ. Ολοκλήρωση έως το 2027.
4. ΒΟΑΚ: Χερσόνησος – Νεάπολη
Κατασκευή νέου τμήματος 22,5 χλμ. και συνοδών οδών 9,7 χλμ., μέσω ΣΔΙΤ, με κόστος 330 εκατ. ευρώ. Προβλέπεται παράδοση έως το 2027.
5. Ε65: Τρίκαλα – Εγνατία Οδός
Το βόρειο τμήμα του Ε65, μήκους 71 χλμ. και προϋπολογισμού 442 εκατ. ευρώ, αναμένεται να ολοκληρωθεί το β’ τρίμηνο του 2026. Συνολικά, έχουν ήδη δοθεί στην κυκλοφορία περίπου τα 140 από τα 181 χλμ. του αυτοκινητοδρόμου.
6. Flyover Θεσσαλονίκης
Η αναβάθμιση του ανατολικού περιφερειακού Θεσσαλονίκης, με flyover 8 χλμ. και συνολικό μήκος έργου 12 χλμ., προχωρά με ΣΔΙΤ και προϋπολογισμό 463 εκατ. ευρώ. Έως σήμερα έχει υλοποιηθεί το 25% και η ολοκλήρωση αναμένεται τον Μάιο του 2027
7. Ιόνια Οδός: Ιωάννινα – Κακαβιά
Το έργο μήκους 70 χλμ. και προϋπολογισμού 210 εκατ. ευρώ βρίσκεται στο στάδιο οριστικοποίησης μελετών και προβλέπεται να ολοκληρωθεί έως το 2029.
8. Μπράλος – Άμφισσα
Κατασκευή τμήματος 30 χλμ. στον διαγώνιο άξονα Λαμία – Ιτέα – Αντίρριο, με προϋπολογισμό 300 εκατ. ευρώ και προθεσμία ολοκλήρωσης το 2028.
9. Παράκαμψη Χαλκίδας και Ψαχνών
Με προϋπολογισμό 210 εκατ. ευρώ και μήκος 27 χλμ., το έργο προγραμματίζεται να ολοκληρωθεί έως το 2028.
10. Καλαμάτα – Ριζόμυλος – Πύλος – Μεθώνη
Έργο 49 χλμ. και κόστους 252 εκατ. ευρώ που περιλαμβάνει πλήρη αναβάθμιση του υφιστάμενου άξονα. Η ολοκλήρωση τοποθετείται εντός του 2028.
11. Βόνιτσα – Λευκάδα
Με στόχο τη βελτίωση της πρόσβασης στη Λευκάδα, υλοποιούνται δύο νέα τμήματα συνολικού μήκους 21 χλμ., με κόστος 49 εκατ. ευρώ. Η ολοκλήρωση αναμένεται το γ’ τρίμηνο του 2025.
12. Παράκαμψη Γιάλοβας
Το έργο 7,7 χλμ. έχει προϋπολογισμό 40,5 εκατ. ευρώ και αφορά στη βελτίωση της κυκλοφορίας γύρω από τον τουριστικό οικισμό της Γιάλοβας. Η ολοκλήρωση του έργου προβλέπεται για το 2027.
13. Κάθετος άξονας Δράμα – Καβάλα
Το υποτμήμα Α/Κ Κρηνίδων – Ι/Κ Σταυρού, μήκους 8,26 χλμ., έχει προϋπολογισμό 60,8 εκατ. ευρώ και θα παραδοθεί έως το 2027.
14. Ανατολική Περιφερειακή Οδός Αλεξανδρούπολης
Έργο 4 χλμ. και προϋπολογισμού 36 εκατ. ευρώ, το οποίο προγραμματίζεται να ολοκληρωθεί το 2026.
15. Αποκατάσταση ζημιών από τον Daniel
Με προϋπολογισμό 919,2 εκατ. ευρώ, σε εξέλιξη βρίσκονται έργα αποκατάστασης στο οδικό δίκτυο Θεσσαλίας και Στερεάς Ελλάδας λόγω των καταστροφών από τα ακραία καιρικά φαινόμενα του 2023. Οι εργασίες εκτείνονται έως το 2029.
Ισίδωρος Ρούσσος
Πηγή: Αθήνα 9,84