Επί τάπητος σε ευρωπαϊκό επίπεδο είναι αποφασισμένος να θέσει το πρόβλημα της ακρίβειας ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, προκειμένου να τονίσει τον αρνητικό ρόλο που «παίζουν» οι πολυεθνικές εταιρείες.
Ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, κινείται στο ίδιο πνεύμα με άλλους Ευρωπαίους ηγέτες και δη με τον Γάλλο πρόεδρο Εμανουέλ Μακρόν, οι οποίοι έλαβαν πρωτοβουλίες κατά της ακρίβειας και κατά των αθέμιτων πρακτικών από πλευράς πολυεθνικών σε ό,τι αφορά την αντιμετώπιση των καταναλωτών.
Ο Έλληνας πρωθυπουργός, μάλιστα, δηλώνει αποφασισμένος να το πάει ένα βήμα παρακάτω, θέτοντας το ζήτημα σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ένωσης.
«Αύριο θα στείλω επιστολή στην πρόεδρο της Κομισιόν να αναδείξω ένα ζήτημα που μας απασχολεί όλους και έχει να κάνει με τις τιμές των προϊόντων σε όλες τις ευρωπαϊκές χώρες. Και έχω ένα ερώτημα: αν έχουμε ενιαία αγορά γιατί ανεχόμαστε διαφοροποιήσεις τιμών στα ελληνικά σούπερ μάρκετ σε σχέση με τα υπόλοιπα ευρωπαϊκά; Θα ζητήσω ευρωπαϊκές παρεμβάσεις για να μπορέσουμε να έχουμε εναρμόνιση τιμών απέναντι στις πολυεθνικές που μπορεί να εκμεταλλεύονται την παρουσία τους σε άλλες χώρες», τόνισε ο Κυριάκος Μητσοτάκης σε συνέντευξή του.
Αφορμή για την παρέμβαση αυτή στέκεται το γεγονός ότι παρά τα κυβερνητικά μέτρα κατά της ακρίβειας, σε συγκεκριμένους κλάδους το πρόβλημα παραμένει.
Σύμφωνα με τα στοχεία της ΕΛΣΤΑΤ, μάλιστα, ο γενικός πληθωρισμός ανέκαμψε τον Απρίλιο, καθώς «έτρεξε» με 3,1%.
Η ανοδική πορεία των τιμών παρουσιάστηκε για άλλον ένα μήνα έντονα στα τρόφιμα καθώς καταγράφηκε αύξηση 5,4% στην ομάδα Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ρύζι, κρέατα (γενικά), νωπά ψάρια, ελαιόλαδο, φρούτα (γενικά), λαχανικά (γενικά), ζάχαρη-σοκολάτες-γλυκά-παγωτά, λοιπά τρόφιμα, μεταλλικό νερό αναψυκτικά-χυμούς φρούτων.
Από πλευράς κυβέρνησης, ωστόσο, επισημαίνουν την σχετική σταθεροποίηση που έχει επέλθει στα ράφια των σούπερ μάρκετ, όπως αναφέρεται σε έρευνα του ΙΕΛΚΑ.
Η κυβέρνηση θέλει να αντλήσει μαθήματα από το παράδειγμα των Ευρωπαίων εταίρων της αλλά και από την δική της εμπειρία με το πλαφόν στα περιθώρια κέρδους στην αγορά του βρεφικού γάλακτος.
Συγκεκριμένα, με απόφαση του υπουργείου Ανάπτυξης από τον Ιανουάριο το μικτό περιθώριο κέρδους δεν μπορεί να ξεπερνά το λειτουργικό κόστος της επιχείρησης, στην οικεία κατηγορία προϊόντων, προσαυξημένο κατά 7% επί των καθαρών πωλήσεων, αφαιρουμένων των εκπτώσεων, των πιστώσεων ή άλλων παροχών, τιμωρώντας με υψηλά πρόστιμα τους παραβάτες.
Στην ίδια κατεύθυνση έχουν κινηθεί και άλλες ευρωπαϊκές κυβερνήσεις. Στη Γαλλία, η κυβέρνηση Μακρόν πρόσφατα λάνσαρε ένα νέο μέτρο απαιτώντας από τις αλυσίδες να ενημερώνουν τους πελάτες κάθε φορά που αυξομειώνουν τις πωλούμενες ποσότητες των προϊόντων ενώ κρατάνε σταθερές, ή και αυξάνουν, τις τιμές.