Η περίσκεψη μεγαλώνει για την ΑΒ Βασιλόπουλος αφού γίνεται θόρυβος στην αγορά για τα οικονομικά της μεγέθη , όσα τουλάχιστον έχουν δημοσιοποιηθεί μέχρι σήμερα .
Παρότι ο ανταγωνισμός στον συγκεκριμένο χώρο είναι τεράστιος και τα «χτυπήματα κάτω από την ζώνη πάνε και έρχονται », η εταιρεία εμφανίζει οριακή αύξηση τζίρου, που παραμένει κάτω απ’ τα 2 δισ ευρώ, και καθαρές ζημιές που αποδίδει κυρίως σε εξωγενείς παράγοντες , στην προηγούμενη χρήση .
Εν τω μεταξύ στις αρχές του περασμένου καλοκαιριού , η εταιρεία προέβη στην έκδοση ομολογιακού δανείου 70 εκατ. ευρώ 5ετούς διάρκειας με πιστωτή την μητρική της.
Σύμφωνα με τις οικονομικές καταστάσεις που κοινοποποίησε, η θυγατρική του βελγοολλανδικού ομίλου Ahold Delhaize, η ΑΒ Βασιλόπουλος είδε τον κύκλο εργασιών της να αυξάνεται στα 1,98 δισ ευρώ από 1,96 δισ ευρώ το 2021, επίδοση που συνδέεται κυρίως με τις ανατιμήσεις και τον πληθωρισμό.
Την ίδια ώρα η αλυσίδα πέρασε σε ζημιογόνα τροχιά.
Συγκεκριμένα τα προ φόρων αποτελέσματα διαμορφώθηκαν σε ζημιές 2,098 εκατ. ευρώ από κέρδη 42,972 εκατ. ευρώ, και τα μετά τους φόρους αποτελέσματα σε ζημιές 2,4 εκατ. ευρώ από κέρδη 30,728 εκατ. ευρώ το 2021.
Σύμφωνα με τη διοίκηση της εταιρείας, η απώλεια της κερδοφορίας κατά το έτος 2022 οφείλεται σε μια σειρά παραγόντων :
-Η σημαντική αύξηση των τιμών ενέργειας (μετά τις κρατικές επιδοτήσεις) επηρέασε αρνητικά τα αποτελέσματα της χρήσης κατά 25 περίπου εκατ. ευρώ
-Οι αντίστοιχες πληθωριστικές αυξήσεις στην εφοδιαστική αλυσίδα – καύσιμα και μεταφορές – επηρέασαν αρνητικά τα αποτελέσματα κατά 10 περίπου εκατ. ευρώ
-Η νομοθετική διάταξη για το «Καλάθι του Νοικοκυριού», σε περισσότερα από 70 προϊόντα, συμπίεσε τα αποτελέσματα κατά 1 εκατ. ευρώ.
-Οι έκτακτες νομοθετικές διατάξεις της κυβέρνησης περί «Περιστολής αθέμιτης κερδοφορίας & προστασίας περιθωρίου κέρδους», επιβάρυναν περαιτέρω τα αποτελέσματα κατά 9 εκατ. ευρώ.
Το σύνολο των υποχρεώσεων της εταιρείας στις 31 Δεκεμβρίου 2022 ήταν στα 922,23 εκατ. ευρώ περίπου και το σύνολο καθαρής θέσης στα 453,88 εκατ. ευρώ περίπου
Κατά την περασμένη χρονιά, όπως φαίνεται στις οικονομικές καταστάσεις, το ανθρώπινο δυναμικό της αλυσίδας μειώθηκε σχεδόν κατά 900 περίπου άτομα. Συγκεκριμένα από 14.774 άτομα που ήταν το 2021 ο αριθμός μειώθηκε 13.896 άτομα.
Επίσης στο τέλος του 2022, το δίκτυο πωλήσεων της αριθμούσε 632 καταστήματα από τα οποία 318 είναι εταιρικά καταστήματα λιανικής πώλησης, 300 ανήκαν στο δίκτυο δικαιόχρησης (Franchising) και 14 καταστήματα ήταν καταστήματα χονδρικής πώλησης.
Ο περιορισμός της δαπάνης προσωπικού φαίνεται ότι είχε αποτέλεσμα ώστε η κερδοφορία της εταιρίας να σημειώσει μικρή αύξηση παρά την οριακή υποχώρηση του κύκλου εργασιών.
Από την άλλη πλευρά είναι εμφανής, η οριακή κατάσταση προσωπικού στα καταστήματα της εταιρίας , γεγονός που ενδεχομένως να επηρεάζει και την ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών.
Την ίδια στιγμή, στο πλαίσιο της δημιουργίας ενός σύγχρονου δικτύου καταστημάτων που θα εξυπηρετεί τους καταναλωτές, προχώρησε στην ανακαίνιση του καταστήματος στο Ελληνικό, συνολικής έκτασης 5.500 τ.μ. ενώ άνοιξε και νέο κατάστημα στο Μαρούσι , με υπολογιζόμενη επένδυση 12 εκατομμύρια Ευρώ.
Η αλυσίδα πέρυσι προχώρησε σε αλλαγή ηγεσίας, με τον κ. Νίκο Λαβιδα να αναλαμβάνει διευθύνων σύμβουλος , ενώ πρόσφατα αποχώρησε ο Πρόεδρος της κ. Σοφοκλής Γιαννακού.
Το δάνειο που σύναψε η εταιρεία με την μητρική της , έχει σαν στόχο να καλυφθεί το επενδυτικό πλάνο που υλοποιεί η ΑΒ Βασιλόπουλος.
Σήμερα πάντως το πρόβλημα των ελλείψεων σε προσωπικό που αντιμετωπίζουν πολλοί κλάδοι της οικονομίας, όπως ο τουρισμός, η εστίαση κτλ., έχει «αγγίξει» και τα σουπερ μάρκετ , καθώς οι επιχειρήσεις δυσκολεύονται σε πολλές περιπτώσεις να βρουν εργαζόμενους προκειμένου να στελεχώσουν τα καταστήματά τους.
Περίπου 8.000 εργαζόμενοι εκτιμάται ότι αυτή τη στιγμή λείπουν από τις αλυσίδες σούπερ μάρκετ, ενώ ο κλάδος συνολικά απασχολεί περί τα 120.000 άτομα. Το πρόβλημα, είναι πολύ έντονο και ιδιαίτερα σε τουριστικές περιοχές της χώρας
Σχετικά με τις αυξήσεις σε μισθούς στις οποίες προχωρούν αρκετές αλυσίδες του κλάδου, ο πρώτος λόγος για τον οποίο γίνεται αυτό , είναι για να αντισταθμιστεί η όλη αύξηση των τιμών και συνολικά του κόστους ζωής, ώστε να μπορέσουν οι εργαζόμενοι να έχουν ένα ανεκτό επίπεδο διαβίωσης.
Οι άνθρωποι που διευθύνουν τα σουπερ μάρκετ λένε ότι είναι ένας κλάδος ο οποίος πιέζεται πολύ από την έλλειψη προσωπικού .
Υποστηρίζουν μάλιστα, ότι «σήμερα είναι πιο εύκολο να βρεις εργαζόμενο για delivery, παρά άνθρωπο να εργαστεί στα σούπερ μάρκετ» .
Την τρέχουσα χρονιά οι άνθρωποι των σουπερ μάρκετ εξετάζουν το ενδεχόμενο ενοικίασης προσωπικού από άλλες χώρες , με επιθυμητή την χρήση της αγγλικής, η της Ελληνικής γλώσσας .