Αν ρίξεις σήμερα τις δημοσκοπήσεις σε ένα μοντέλο πρόβλεψης μηχανικής μάθησης, όπως τα gradient boosting trees ή τα neural nets που τροφοδοτούνται με κοινωνικοοικονομικά δεδομένα, θα σου βγάλουν ένα απλό μήνυμα: ο κόσμος δεν μετακινείται μαζικά· απλώς αποσύρεται. Η συμμετοχή είναι πτωτική, η πολιτική ταύτιση ετοιμοθάνατη, και οι αναποφάσιστοι πλέον δεν είναι το swing vote – είναι το default mode.
Η ΝΔ έχει πιάσει ένα ταβάνι δυσφορίας. Ο ΣΥΡΙΖΑ, ένα πάτωμα αμηχανίας. Το ΠΑΣΟΚ βλέπει ευκαιρία, αλλά δεν ξέρει από ποια πόρτα να μπει. Οι μικροί, αντί να ανεβαίνουν, τρώγονται μεταξύ τους για τα ψίχουλα της δυσαρέσκειας. Το μόνο που αλλάζει είναι η υφή της απάθειας. Και αυτό είναι που ανησυχεί την ανάλυση: δεν έχουμε εκλογές πόλωσης, έχουμε εκλογές διάχυσης. Κι αυτό είναι τρομακτικό για όποιον θέλει να κυβερνήσει – αλλά χρυσάφι για όποιον θέλει να εμφανιστεί ως νέος φορέας νοήματος.
Τα μοτίβα λένε: ο κόσμος ψάχνει «νόημα»
Τα δεδομένα, σε αντίθεση με τους περισσότερους πολιτικούς μας, διαβάζουν πίσω από τις λέξεις. Αν σε μια ανάλυση συναισθήματος (sentiment analysis) περάσεις χιλιάδες σχόλια σε Facebook, Twitter και TikTok, δεν θα σου βγάλει απλώς “θετικό” ή “αρνητικό”. Θα σου πει: το κοινό ψάχνει κάτι νέο που δεν το έχει δει ακόμα.
Οι πολίτες σήμερα δεν θέλουν μόνο λύσεις – θέλουν να αξίζει να ενδιαφέρονται ξανά. Αυτό δεν στο λέει μόνο το έρευνα, το λέει και η καθημερινή ζωή. Όταν ο μέσος Έλληνας ξυπνάει και νιώθει ότι “όλα είναι ήδη αποφασισμένα”, τότε ο μόνος που μπορεί να κερδίσει είναι αυτός που του δίνει πίσω τον ρόλο του πρωταγωνιστή. Αυτός που λέει: “Δεν είσαι απλώς ψηφοφόρος. Είσαι συμμέτοχος”.
Στην πολιτική, δεν χρειάζεσαι νέο logo. Χρειάζεσαι νέο λόγο.
Τα κρίσιμα κοινά
Ποιος θα κρίνει τις επόμενες εκλογές; Η ανάλυση των δεδομένων έχει άποψη, και είναι απολύτως στοχευμένη:
-
Οι νέοι 25–39: Δεν είναι πια “ανέμελοι”. Έχουν παιδιά, χρέη και μια υποβόσκουσα πικρία ότι έπεσαν σε λάθος εποχή. Θέλουν ασφάλεια χωρίς αστυνομοκρατία. Τεχνολογία χωρίς παρακολούθηση. Κράτος χωρίς ταπείνωση. Εδώ, όποιος μιλήσει με ενσυναίσθηση και όχι με προεκλογικό κλισέ, θα τους πάρει μαζί του.
-
Οι απόμαχοι που βλέπουν τους νέους να φεύγουν: Το παλιό “σκληρό κοινό” της ΝΔ ραγίζει. Δεν νιώθει πλέον ότι “παίρνει κάτι πίσω” από την εμπιστοσύνη που έδωσε. Και αν σε αυτό προσθέσεις το πλήγμα της ακρίβειας στα φάρμακα και στις βασικές υπηρεσίες, το ρήγμα βαθαίνει.
-
Η επαρχία: Δεν ζητάει κρατικισμό – ζητάει λόγο ύπαρξης. Η έρευνα δείχνει ότι η αγροτική Ελλάδα δεν είναι πια συντηρητική από παράδοση. Είναι γιατί κανείς δεν της έδωσε ποτέ την επιλογή να μην είναι.
-
Οι μη κομματικοποιημένες γυναίκες 35–55: Το πιο παραμελημένο κοινό. Κρατάνε νοικοκυριό, εργάζονται, μορφώνουν τα παιδιά τους και έχουν φάει στη μάπα όλους τους “μεσσίες” της τελευταίας 15ετίας. Αν νιώσουν ότι κάποιος καταλαβαίνει και δεν απλώς υπόσχεται, αλλάζει όλο το εκλογικό παιχνίδι.
Και κάτι ακόμα: η ΑΙ είναι αμείλικτη με τη γλώσσα. Οι λέξεις που έχουν μόνο λογική και όχι συναίσθημα δεν κινητοποιούν. Ένα κόμμα που θα μιλήσει για πολιτική με την απλότητα μιας γιαγιάς και την ακρίβεια ενός καθηγητή, έχει ήδη κάνει το 50% της διαδρομής.
Το προφίλ του νικητή: Μετα-ηγέτης, όχι σούπερμαν
Η επόμενη εκλογική νίκη δεν θα πάει σε έναν τύπο που “ξέρει από τεχνοκρατία”. Ούτε σε έναν που “ξέρει από πολιτικό ζύγι”. Θα πάει σε κάποιον που εκπέμπει ανθρώπινη σοβαρότητα, χωρίς σοβαροφάνεια. Που δίνει όραμα, χωρίς να το χτίζει σε γιγάντιες υποσχέσεις. Που δεν είναι ούτε “αντισυστημικός” ούτε “το σύστημα το ίδιο”. Είναι κάτι τρίτο: ειλικρινής και παρών.
-
Καταλαβαίνει τον πόνο χωρίς να τον εκμεταλλεύεται
-
Υπόσχεται χωρίς να ψεύδεται
-
Μιλά χωρίς να φωνάζει
-
ποιες λέξεις προκαλούν αδιαφορία και ποιες ενθουσιασμό,
-
ποια πρόσωπα δημιουργούν έλξη ή απόρριψη,
-
ποιο ύφος μετατρέπει την ακρόαση σε ψήφο.
-
Μιλά σαν άνθρωπος, όχι σαν σλόγκαν.
-
Ακούει πριν απαντήσει.
-
Φέρνει ομάδα, όχι αυλή.
Ο πρώτος που θα καταλάβει ότι δεν αρκεί να είσαι εναλλακτικός, αλλά πρέπει να σημαίνεις κάτι νέο – θα γίνει Πρωθυπουργός.
ΠΗΓΗ
https://www.zougla.gr/apopseis/i-ai-stis-epomenes-ellinikes-ekloges/