Του Βασίλη Ταλαμάγκα
Ο γνωστός Αμερικανός κωμικός Robert Orben, μεταξύ άλλων αποφθεγμάτων του είχε πει το εξής, «οι εκλογές γίνονται για να δούμε αν είναι σωστές οι δημοσκοπήσεις».
Αν ένα από τα βασικά προβλήματα των δημοσκοπήσεων σήμερα, είναι η μεθοδολογία τότε οι ίδιοι οι δημοσκόποι θα πρέπει να προστατέψουν το αντικείμενο της δουλειάς τους, δίνοντας απαντήσεις στο πως μια δημοσκοπική εταιρεία εμφανίζει απόκλιση στα αποτελέσματα της με μια άλλη ανταγωνίστρια της που πραγματοποιεί την ίδια μέτρηση στο σύνολο της επικράτειας με το ίδιο δείγμα την ίδια χρονική περίοδο.
Αυτό που διαφεύγει της προσοχής όσων προσδίδουν ιδιαίτερη σημασία στις δημοσκοπήσεις, είναι πως αυτές εκ προοιμίου καθρεφτίζουν τη στιγμιαία απόφαση του ερωτώμενου, χωρίς καμία δικλείδα ασφαλείας πως οι απαντήσεις που λαμβάνονται είναι προϊόν ειλικρινούς διάθεσης ή κατασταλαγμένης προσέγγισης.
Σημαντικότατο ρόλο σε μια δημοσκόπηση παίζει η ψυχολογική διάθεση που έχει τη συγκεκριμένη στιγμή ο αποδέκτης του ερωτηματολογίου.
Επιπλέον ο εξαιρετικά χαμηλός αριθμός των πολιτών, σε σχέση με το δείγμα, που απαντά στα επίμονα τηλέφωνα των ερευνητών, οδηγεί σε έντονο προβληματισμό.
Επίσης όλες ανεξαιρέτως οι έρευνες που έχουν δει το φως της δημοσιότητας τα τελευταία χρόνια, καταδεικνύουν μια σημαντική αποστροφή μεγάλου αριθμού πολιτών, κυρίως νέων στην ηλικία, στην προεκλογική εκστρατεία.
Η πλειοψηφία αυτών δεν επιθυμούν να εκφράσουν σε μια ιδιωτική εταιρία τις προθέσεις τους υπό το φόβο του αγνώστου. Προτιμούν να παραμένουν αδρανείς και ουδέτεροι μέχρι και τη στιγμή της κάλπης. Το πλέον σημαντικό στοιχείο όμως που δε μπορεί να προσμετρηθεί με ακρίβεια , είναι η συσπείρωση γύρω από ένα κόμμα η ένα πρόσωπο.
Σε όλες τις εκλογικές αναμετρήσεις ανά τον κόσμο, το ενδιαφέρον των πολιτών αυξάνεται όσο κοντεύει χρονικά η εκλογική αναμέτρηση. Μεγάλος αριθμός πολιτών αποφασίζει την τελευταία ακριβώς ώρα πριν την κάλπη.
Οι δημοσκοπήσεις με τα όποια αμφισβητούμενα στοιχεία είναι σαφές ότι «αποτελούν πρωτογενή πολιτική ύλη εντυπώσεων».
Σύμφωνα με τις βασικές αρχές του πολιτικού μάρκετινγκ, στην πολιτική όπως και σε άλλες εκφάνσεις της ζωής, όταν δημιουργείται η πεποίθηση πως θα επικρατήσει ένα άτομο ή μια άποψη, τότε μερίδα του κοινού θα ακολουθήσει για να συνταχθεί με τον νικητή. Με άλλα λόγια θα προσδεθεί στο άρμα και αυτό με τη σειρά του θα αποκτήσει ιδιαίτερη δυναμική.
Στοχεύουν λοιπόν εκεί κάποιες δημοσκοπήσεις, σε βάρος της αξιοπιστίας τους;
Αν στοχεύουν εκεί η αξιοπιστία ενός ολόκληρου κλάδου πρέπει να εξεταστεί από τους ίδιους τους πρωταγωνιστές του, αλλά και από την πολιτεία.