Την πραγματοποίηση 69.000 ελέγχων -κατ’ ελάχιστον- σε επιχειρήσεις ολόκληρης της χώρας, προβλέπει ο προγραμματισμός της Ανεξάρτητης Αρχής Επιθεώρησης Εργασίας για το τρέχον έτος, σύμφωνα με κοινή απόφαση των υπουργείων Οικονομίας και Εργασίας.
Παράλληλα, το προσεχές χρονικό διάστημα αναμένεται απόφαση του υπουργείου Εργασίας σχετικά με την επέκταση της ψηφιακής κάρτας, η οποία πλέον θα καλύψει το σύνολο της αγοράς εργασίας.
Στο σύστημα ηλεκτρονικής καταγραφής και αποτύπωσης του χρόνου εργασίας θα ενταχθούν το χονδρεμπόριο, ο κλάδος της ενέργειας, ο χρηματοπιστωτικός τομέας και επιμέρους τουριστικές επιχειρήσεις ενώ εκτιμάται ότι συνολικά θα καλύπτονται περίπου δύο εκατομμύρια εργαζόμενοι.
Στο μικροσκόπιο
Οι έλεγχοι, οι οποίοι θα αφορούν τόσο την τήρηση της εργατικής νομοθεσίας όσο και των προβλέψεων υγείας και ασφαλείας των εργαζομένων θα βασίζονται στην αξιολόγηση κινδύνου (risk analysis), για την αποτελεσματική εποπτεία των επιχειρήσεων/οικονομικών δραστηριοτήτων, ως προς τη συνεπή εφαρμογή της εργατικής νομοθεσίας και της νομοθεσίας για την υγεία και ασφάλεια στην εργασία, την καταπολέμηση κάθε παραβατικότητας, την προστασία των εργαζομένων, τη δραστική μείωση των εργατικών ατυχημάτων και την εν γένει εύρυθμη λειτουργία της αγοράς εργασίας.
Με αυτά τα δεδομένα, οι έλεγχοι των επιθεωρητών θα επικεντρωθούν:
α) Σε επιχειρήσεις και κλάδους με υψηλό δείκτη κινδύνου παραβατικότητας,
β) σε επιχειρήσεις που δεν έχουν ελεγχθεί την τελευταία τριετία ή που ελέγχθηκαν (μέσω προγράμματος ανάλυσης κινδύνου – risk analysis) και βρέθηκαν παραβατικές, με σκοπό τον έλεγχο συμμόρφωσης ή τυχόν υποτροπής τους,
γ) σε επιχειρήσεις που λειτουργούν περιοδικά λόγω της φύσης τους και συγκεκριμένα:
γα) Καταλύματα (στόχος η αύξηση των ελέγχων κατά 8% σε σχέση με τον προγραμματισμό του 2024),
γβ) εστίαση (στόχος η αύξηση των ελέγχων κατά 3% σε σχέση με τον προγραμματισμό του 2024),
δ) σε κλάδους στους οποίους απασχολούνται αποσπασμένοι εργαζόμενοι ή εργαζόμενοι πολίτες τρίτων χωρών για την προστασία τους από πιθανές συνθήκες εργασιακής εκμετάλλευσης,
ε) σε επιχειρήσεις στις οποίες εφαρμόζεται ή θα εφαρμοστεί το σύστημα ψηφιακής κάρτας εργασίας:
εα) Στη Βιομηχανία Τροφίμων (στόχος η αύξηση των ελέγχων κατά 10% σε σχέση με τον προγραμματισμό του 2024),
εβ) λιανικό Εμπόριο (στόχος η αύξηση των ελέγχων κατά 10% σε σχέση με τον προγραμματισμό του 2024 με έμφαση σε επιχειρήσεις που λειτουργούν περιοδικά λόγω της φύσης τους),
στ) σε επιχειρήσεις σε κλάδους υπηρεσιών διανομής και μεταφοράς (όπου απασχολούνται εργαζόμενοι διανομείς δίκυκλων μοτοσυκλετών) με έμφαση στον κλάδο Ταχυδρομικών και ταχυμεταφορικών δραστηριοτήτων με στόχο την αύξηση των ελέγχων κατά 25% σε σχέση με τον προγραμματισμό του 2024,
ζ) στο χονδρικό εμπόριο, εκτός από το εμπόριο μηχανοκίνητων οχημάτων και μοτοσυκλετών (στόχος η αύξηση των ελέγχων στο κατά 10% σε σχέση με τον προγραμματισμό του 2024),
η) σε γεωγραφικές περιοχές και κλάδους οικονομικής δραστηριότητας όπου παρατηρούνται υψηλά επίπεδα απασχόλησης ανηλίκων.
Ειδικά για τις συνθήκες ασφαλείας των εργαζομένων, βαρύτητα θα δοθεί σε:
α) Επιχειρήσεις που ανήκουν στην κατηγορία επικινδυνότητας Α και Β του ν. 3850/2010 (Α’ 84) και ειδικότερα:
αα) Κατασκευές – Τεχνικά Έργα (στόχος το 20% του συνολικού αριθμού ελέγχων),
αβ) μεταποίηση (στόχος η αύξηση ελέγχων κατά 10% στους κλάδους της μεταποίησης σε σχέση με το 2024),
β) επιχειρήσεις που δεν έχουν ελεγχθεί την τελευταία τριετία,
γ) επιχειρήσεις για την τήρηση του θεσμικού πλαισίου για την ασφάλεια και υγεία στην εργασία αναφορικά με τα δικαιώματα των εργαζομένων με αναπηρία (ενδεικτικά, εύλογες προσαρμογές),
δ) επιχειρήσεις για την εφαρμογή του θεσμικού πλαισίου για τη θερμική καταπόνηση.
Δημήτρης Κωστάκος