Ξεκινούν σήμερα τη Δευτέρα 17 Μαρτίου οι εξετάσεις του προγράμματος Pisa του Ο.Ο.Σ.Α. για τη διεθνή αξιολόγηση των μαθητών των χωρών μελών του Οργανισμού. Η διαδικασία θα διαρκέσει τέσσερις εβδομάδες, έως τις 11 Απριλίου 2025.
Συνολικά στη χώρα μας συμμετέχουν 245 σχολεία. εκ των οποίων τα 230 δημόσια και τα 15 ιδιωτικά και, σύμφωνα με τους υπολογισμούς του υπουργείου Παιδείας, το σύνολο των μαθητών και των μαθητριών που αναμένεται να λάβουν μέρος ξεπερνούν τις 9.000. Σημειώνεται, επίσης, ότι τα σχολεία του δείγματος επιλέχθηκαν με «αυστηρές μεθόδους δειγματοληψίας», ώστε «να εξασφαλιστεί η αντιπροσωπευτικότητά τους σε επίπεδο μαθητών/μαθητριών και σχολείων ανά τη χώρα».
Η συμμετοχή των επιλεγμένων σχολείων στην έρευνα είναι υποχρεωτική, ενώ ο διαγωνισμός, που αποτελείται από ένα γνωστικό τεστ και ένα ερωτηματολόγιο, θα διεξαχθεί ηλεκτρονικά στο σχολικό εργαστήριο Πληροφορικής και Εφαρμογών Ηλεκτρονικών Υπολογιστών των σχολικών μονάδων.
Τα γνωστικά πεδία που διερευνώνται στον διαγωνισμό είναι οι Φυσικές Επιστήμες, η Κατανόηση Κειμένου, τα Μαθηματικά και ένα νέο πεδίο, το «Μαθαίνοντας για έναν Ψηφιακό Κόσμο».
Όπως προκύπτει από τα αποτελέσματα παλαιότερων χρόνων, οι Έλληνες μαθητές δεν έχουν τη λογική της έρευνας αλλά της αποστήθισης, παρουσιάζουν έλλειμμα σε βασικές δεξιότητες, όπως π.χ. να διαβάζουν ένα διάγραμμα, να ερμηνεύσουν ένα καθημερινό φαινόμενο, και γενικότερα είναι ανάγκη να εξοπλιστούν με δεξιότητες της καθημερινής ζωής.
Η ΟΛΜΕ αντιδρώντας στην όλη διαδικασία έχει κηρύξει πανελλαδική κυλιόμενη τρίωρη στάση εργασίας από τις 17 Μαρτίου έως τις 11 Απριλίου, ώστε να καλυφθούν οι ώρες διεξαγωγής των εξετάσεων, καλώντας τα μέλη της να απέχουν. Υπενθυμίζεται πάντως πως φέτος, για πρώτη φορά, θα αμειφθούν οι εκπαιδευτικοί που θα συμμετέχουν στην όλη διαδικασία.
Εν τω μεταξύ, οδικό χάρτη με τις αλλαγές που απαιτούνται στην Εκπαίδευση καταρτίζει το υπουργείο Παιδείας σε συνεργασία με τον ΟΟΣΑ. Κλιμάκιο του οργανισμού βρέθηκε σε ελληνικά σχολεία και κατέγραψε μεταξύ άλλων τη διδακτική μέθοδο, την αξιολόγηση και θέματα που αφορούν την διδακτέα ύλη.
Σκοπός της όλης διαδικασίας είναι να δοθεί απάντηση στο ερώτημα «τις πταίει» και οι Έλληνες μαθητές «παραδοσιακά» δεν συγκεντρώνουν υψηλές βαθμολογίες στον διαγωνισμό της PISA και κατ’ επέκταση τι πρέπει να αλλάξει ώστε να αποκτήσουν σύγχρονες δεξιότητες και πιο πρακτικές γνώσεις π.χ. στο μάθημα της Φυσικής, καθώς και τη δυνατότητα αξιοποίησης των γνώσεων και όχι μόνο αποστήθιση των μαθημάτων.
Ισίδωρος Ρούσσος