Με γυναίκες σε νευραγλικές θέσεις, με άνοιγμα προς την καλλιτεχνική κοινότητα και με την πρόθεση να ισορροπήσει μεταξύ κλασσικών κειμένων και σύγχρονου θεάτρου, η νέα καλλιτεχνική διευθύντρια του Εθνικού Θεάτρου Αργυρώ Χιώτη, παρουσίασε το πνεύμα που θα διέπει τα επόμενα τρία χρόνια τις καλλιτεχνικές δραστηριότητες του Εθνικού Θεάτρου.
Η γλώσσα, ο θεμέλιος λίθος του πολιτισμού, το εξαίσιο αυτό εργαλείο παρανόησης, η λεπτότερη και αρτιότερη ανθρώπινη κατασκευή, είναι το “όχημα” που οδηγεί σε όλες τις γωνιές του προγράμματος: σε κλασσικά κείμενα, σε νέους δημιουργούς, στην ιστορία του θεάτρου και σε κοινωνικές δράσεις.
Μια δυναμική ομάδα έξι ανθρώπων αναλαμβάνει την καλλιτεχνική ηγεσία: πέντε γυναίκες – η Ιώ Βουλγαράκη ως αναπληρώτρια καλλιτεχνική διευθύντρια, η Νεφέλη Μαϊστράλη ως υπεύθυνη της Πειραματικής Σκηνής, η Μαρία Μαγκανάρη ως υπεύθυνη του «Μικρού Εθνικού», η Δηώ Καγγελάρη ως υπεύθυνη της Δραματικής Σχολής και η Αντιγόνη Νέτα ως υπεύθυνη του γραφείου καλλιτεχνών – πλαισιώνονται από τον Ακύλλα Καραζήση, ο οποίος θα συνδιευθύνει την Πειραματική Σκηνή μαζί με τη Νεφέλη Μαϊστράλη.
Σε μια πιθανή πρόθεση, να δοθεί η αίσθηση της συνέχειας και της σύνδεσης με την προηγούμενη καλλιτεχνική διεύθυνση του Γιάννη Μόσχου, αποφασίστηκε τρεις παραστάσεις του ρεπερτορίου 2024-2025, που δεν έχουν ακόμη ολοκληρώσει την πορεία τους να επαναληφθούν. Ο Φάουστ του Γιόχαν Βόλφγκανγκ φον Γκαίτε, σε σκηνοθεσία Άρη Μπινιάρη στην κεντρική σκηνή του κτηρίου Τσίλλερ, η ΚΑΡΥΑΤΙΔΑ! του Γιώργου Καπουτζίδη σε σκηνοθεσία Κατερίνας Μαυρογεώργη στο Θέατρο Κάππα και οι Τρείς αδερφές του Αντόν Τσέχωφ σε σκηνοθεσία Μαρίας Μαγκανάρη στην Πλαγία Σκηνή του κτηρίου Τσίλλερ.
Ξεχωρίζει μεταξύ των παραστάσεων που ανακοινώθηκαν, η σύμπραξη με το Pina Bausch Foundation, στην αναβίωση ενός από τα πιο εμβληματικότερα έργα της θρυλικής χορογράφου, το KONTAKTHOF, που σηματοδοτεί ένα ακόμη άνοιγμα του Εθνικού Θεάτρου στην τέχνη του χορού, σε μια εποχή που η διάχυση μεταξύ των Τεχνών είναι ρευστή και έκδηλη. Η πρόθεση αυτή διαφαίνεται και στην επιλογή της Σταυρούλας Σιάμου, στον ανοιχτό διάλογο μεταξύ των Τεχνών που θα λάβει χώρα στην Πειραματική Σκηνή.
Η σημαντικότερη ίσως ανακοίνωση της νέας καλλιτεχνικής διεύθυνσης, ήταν ωστόσο το γεγονός ότι όλες οι παραστάσεις του Εθνικού Θεάτρου για την περίοδο 2025-2026 θα στελεχωθούν από καλλιτέχνες και ερμηνευτές, που θα επιλεγούν από ανοιχτές ακροάσεις, βάζοντας έτσι ένα τέλος στην περιρρέουσα ατμόσφαιρα που θεωρεί το Εθνικό Θέατρο, μια περίκλειστη σκηνή «λίγων» και «εκλεκτών», ανοίγοντας τις πόρτες του σε ένα ευρύτερο φάσμα δημιουργικών δυνάμεων.
Δείτε αναλυτικά το πρόγραμμα και τις νέες δράσεις εδώ
Βάσια Μπακετέα