• Διαφήμιση
  • Επικοινωνία
  • Media/ΜΜΕ/Πρωτοσέλιδα
ΑΚΟΥΣΤΕ LIVE ΚΑΝΑΛΙ ΕΝΑ 90,4
Τετάρτη, 29 Μαρτίου, 2023
FANTOMAS.GR
  • Ελλάδα
  • Αυτοδιοίκηση
  • Πολιτική
  • Κόσμος
  • Κοινωνία
  • Οικονομία
  • Άμυνα & Ασφάλεια
  • Αθλητικά
  • Media
  • Άρθρα
  • Εξώφυλλα
  • Web TV
No Result
View All Result
  • Ελλάδα
  • Αυτοδιοίκηση
  • Πολιτική
  • Κόσμος
  • Κοινωνία
  • Οικονομία
  • Άμυνα & Ασφάλεια
  • Αθλητικά
  • Media
  • Άρθρα
  • Εξώφυλλα
  • Web TV
No Result
View All Result
FANTOMAS.GR
No Result
View All Result
Home Media

ΜΙΕΤ: Αφιέρωμα στη Βάσω Κατράκη στην 8η Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης

Fantomas από Fantomas
23/02/2023
σε Media
0
0
SHARES
0
VIEWS
Share on FacebookShare on Twitter

Στο πλαίσιο της 8ης Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης, κομβικό σημείο της κεντρικής έκθεσης Being as Communion αποτελεί η ενότητα που αφιερώνεται στη μεγάλη Βάσω Κατράκη.

Η έκθεση θα παρουσιαστεί στη Βίλα Καπαντζή, παράρτημα του Μορφωτικού Ιδρύματος Εθνικής Τραπέζης, και ετοιμάζεται να ανοίξει τις πόρτες της στο κοινό το Σάββατο 4 Μαρτίου.

Η γενέτειρα της Βάσως Κατράκη, το Αιτωλικό Αιτωλοακαρνανίας, με τη λιμνοθάλασσά του, καθώς και το πολιτικό τοπίο της δεκαετίας του ‘40 –στην Ελλάδα και διεθνώς– υπήρξαν καθοριστικοί παράγοντες του καλλιτεχνικού της έργου. Το 1935 έρχεται στην Αθήνα για να παρακολουθήσει το προκαταρκτικό τμήμα της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών, από την οποία θα αποφοιτήσει το 1940, με τον απόηχο του πρώτου παγκοσμίου πολέμου και ήδη στις αρχές του δευτέρου. Σ’ αυτό το πολιτικό τοπίο, η Κατράκη «πέφτει», όπως η ίδια αναφέρει, «…στην πλευρά της αριστεράς που μάχονταν ενάντια στη διχτατορία του Μεταξά. Μας συνέπαιρναν αυτοί οι κοινωνικοί αγώνες και οι ιδεολογίες για κοινωνική δημοκρατία και οράματα στην τέχνη κυρίως της ελευθερίας».

Αρχικά η θεματολογία της μπορεί να περιγραφεί ως λαϊκός κοινωνικός ρεαλισμός. Ο Πόλεμος, η Κατοχή, η Αντίσταση και ο Εμφύλιος αποκτούν κεντρικό ρόλο, με τους ψαράδες της γενέτειράς της να εμφανίζονται στο τέλος της δεκαετίας του ‘40 και να πρωταγωνιστούν και στα χαρακτικά έργα της στην πέτρα κατά τη διάρκεια της επόμενης δεκαετίας. Το ίδιο συμβαίνει και με την τόσο χαρακτηριστική μητρική φιγούρα.

Στη χαρακτική αρχικά χρησιμοποιεί ως υλικό το -ίσως πιο παραδοσιακό- ξύλο, με την πέτρα, και μάλιστα τον ψαμμίτη, να αποκτά κεντρικό ρόλο από τις αρχές της δεκαετίας ’50 και σταδιακά να κυριαρχεί τα επόμενα τριανταπέντε χρόνια της καριέρας της, καθώς το 1959 εγκαταλείπει την ξυλογραφία. Ο ψαμμίτης ή αμμόλιθος είναι πορώδες πέτρωμα, με την ιδιότητα να φιλτράρει και να αποθηκεύει μεγάλες ποσότητες υγρών, και σχηματίζεται εκεί που κάποτε υπήρχαν μικρές θάλασσες. Από τα πρώτα πορτρέτα στην πέτρα, με τα λεπτεπίλεπτα καλέμια του χαράκτη, η Κατράκη περνά στα τραχιά εργαλεία του γλύπτη. Η καλλιτέχνιδα γίνεται πιο αφαιρετική, με τις μορφές της ασκητικές, αρχετυπικές. Αγέλαστα κορίτσια, ήλιοι, άλογα…

Το 1967, η Κατράκη συλλαμβάνεται από τους πρώτους, την επόμενη μέρα του στρατιωτικού πραξικοπήματος της 21ης Απριλίου. Εξορίζεται στη Γυάρο, όπου και θα παραμείνει για σχεδόν δέκα μήνες. Η Γυάρος, ή τα Γιούρα, όπως η χαράκτρια και οι συγκρατούμενοί της αποκαλούσαν το ακατοίκητο αυτό νησί των Κυκλάδων, αποτελούσε από τη ρωμαϊκή εποχή τόπο εξορίας και σκληρής απομόνωσης. Κάτω από αυτές τις συνθήκες η Κατράκη ζωγραφίζει τα βότσαλα που βρίσκει στην ακροθαλασσιά: σ’ ένα ερειπωμένο κτήριο, το οποίο με πρωτοβουλία της χαράκτριας είχε οργανωθεί σ’ ένα άτυπο εργαστήρι, σ’ ένα αυτοσχέδιο ατελιέ.

Με πληθώρα διακρίσεων (πρώτο βραβείο χαρακτικής στη μεσογειακή Μπιενάλε της Αλεξάνδρειας το 1958, Premium στη διεθνή Μπιενάλε χαρακτικής του Λουγκάνο το ίδιο έτος, επίτιμο μέλος της Accademia Florentina delle Arti del Disegno από το 1966, διεθνές βραβείο λιθογραφίας «ταμάριντ» στην 33η Μπιενάλε Βενετίας το 1966, βραβείο της Διεθνούς έκθεσης χαρακτικής Intergrafik στο Ανατολικό Βερολίνο το 1976) και συμμετοχές σε πολλές εκθέσεις και μπιενάλε – η ακτιβιστική δράση της Κατράκη πηγαίνει χέρι με χέρι με την καλλιτεχνική.

Το έργο της Βάσως Κατράκη λειτουργεί ως ο ιστορικός πυρήνας της κεντρικής έκθεσης της 8ης Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης, Being as Communion, που θα παρουσιαστεί στη Βίλα Καπαντζή, το παράρτημα του Μορφωτικού Ιδρύματος Εθνικής Τραπέζης. Σε διαρκή διάλογο με καλλιτέχνες από άλλες γενιές και γεωγραφίες, που ακόμη μάχονται μέσα από το έργο τους για εφάμιλλα θέματα, το αφιέρωμα στην Κατράκη συμπυκνώνει την έρευνα και την επιμελητική ματιά σε καλλιτεχνικές πρακτικές που συνδυάζουν τον ακτιβισμό, αγώνες για ισότητα, ελευθερία και περιβαλλοντικές πολιτικές μαζί με μια πρωτοποριακή εικαστική γλώσσα.

Πληροφορίες

Βάσω Κατράκη

Καλλιτεχνική Συλλογή ΜΙΕΤ

Ευγενική παραχώρηση από τη συλλογή της οικογενείας Μαριάννας Κατράκη

Επιμέλεια: Μαρία-Θάλεια Καρρά για την κεντρική έκθεση της 8ης Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης Being As Communion

Συνεπιμέλεια: Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης: Έλια Βλάχου, μουσειολόγος,

Κωνσταντίνος Φιολάκης, ιστορικός τέχνης – αρχειονόμος

 

Χώρος: Παράρτημα ΜΙΕΤ, Θεσσαλονίκη (Βίλα Καπαντζή – Βασιλίσσης Όλγας 108)

Εγκαίνια: Σάββατο 4 Μαρτίου 2023

Διάρκεια έκθεσης: 4 Μαρτίου – 21 Μαΐου 2023

Ωράριο: Δευτέρα – Παρασκευή, 10:00-18:00

Συνδιοργάνωση: MOMus-Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης – MIET

Πηγή

Τελευταία νέα

Κόσμος

Αρχιεπίσκοπος Αμερικής Ελπιδοφόρος: Δεν είναι δυνατόν να ζούμε ως κοινωνία σε περιβάλλον ένοπλης βίας

από Fantomas
28/03/2023

«Πρέπει να κοιτάξουμε ευθέως το πρόσωπο κάθε παιδιού που δολοφονήθηκε και να αποφασίσουμε, επιτέλους, τι είμαστε διατεθειμένοι να κάνουμε», επισήμανε...

Read more

ΠΣΑΠΠ: «Όταν παίζει η Εθνική, όλοι μας φοράμε την ίδια φανέλα»

28/03/2023

Η Γαλλία σε διαρκή αναβρασμό: Εκατοντάδες χιλιάδες βγήκαν ξανά στους δρόμους

28/03/2023

Η εξάρθρωση του τρομοκρατικού δικτύου και ο αρχηγός που “έδινε αμοιβές”

28/03/2023

Η Δύναμη Κουντς σχεδίαζε την τρομοκρατική επίθεση στο εβραϊκό εστιατόριο στην Αθήνα

28/03/2023
  • Διαφήμιση
  • Επικοινωνία
  • Media/ΜΜΕ/Πρωτοσέλιδα
Ο Fantomas είναι παντού.

Copyright © 2021 FANTOMAS.GR

No Result
View All Result
  • Ελλάδα
  • Αυτοδιοίκηση
  • Πολιτική
  • Κόσμος
  • Κοινωνία
  • Οικονομία
  • Άμυνα & Ασφάλεια
  • Αθλητικά
  • Media
  • Άρθρα
  • Εξώφυλλα
  • Web TV

Copyright © 2021 FANTOMAS.GR

Τα cookies μας βοηθούν να παρέχουμε την βέλτιστη απόδοση του fantomas.gr. Με την επίσκεψή σου στην ιστοσελίδα αποδέχεσαι την χρήση τους.

Ρύθμιση των Cookies....

Powered by  GDPR Cookie Compliance
Πολιτική Απορρήτου

Χρησιμοποιούμε cookies έτσι ώστε να κάνουμε την εμπειρία σας με την ιστοσελίδα ακόμα καλύτερη.

Αυτά τα cookies αφορούν στην απομνημόνευση των στοιχείων σύνδεσής και την παροχή ασφαλούς σύνδεσης και στη συλλογή στατιστικών στοιχείων.

Κάνε κλικ στην επιλογή "Αποδοχή και συνέχεια η Ενεργοποίηση των cookies" για την αποδοχή των cookies και την απευθείας μετάβαση στην ιστοσελίδα ή κάνε κλικ στην επιλογή αριστερά "Μάθε περισσότερα" για να δείς αναλυτικά την πολιτική απορρήτου.

* Μπορείς να ρυθμίσεις αυτά τα Cookies ανά πάσα στιγμή επιλέγοντας τις καρτέλες αριστερά.

Απαραίτητα Cookies

Τα cookies που είναι απαραίτητα, μας βοηθούν να αποθηκεύουμε κατά την περιήγηση στην ιστοσελίδα, τις προτιμήσεις σας και διαχείριση των cookies.

Εάν απενεργοποιήσετε τα απαραίτητα Cookies, αυτό σημαίνει ότι κάθε φορά που θα επισκέπτεστε την ιστοσελίδα μας, θα χρειαστεί να ενεργοποιήσετε η να ξανά απενεργοποιήσετε τα Cookies.

Καταγραφές

Η ιστοσελίδα χρησιμοποιεί το Google Analytics για να συλλέξει διάφορες και σημαντικές πληροφορίες όπως είναι ο αριθμός επισκεπτών, τα ενδιαφέροντα αλλά και άλλες γενικές πληροφορίες.

Παρακαλούμε ενεργοποιήστε τα απαραίτητα cookies προκειμένου να μπορέσουμε να αποθηκεύσουμε τις βασικές σας προτιμήσεις.

Μάθε περισσότερα

Αν θέλεις να μάθεις περισσότερες πληροφορίες σχετικά με την Πολιτική Απορρήτου μας, Διάβασε Περισσότερα...